SU803: Farmakologi B
Kommentar
Indgangskrav
Bestået bacheloruddannelse i biomedicin, farmaci, lægemiddelvidenskab eller kemi med farmaceutisk kemi.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have grundlæggende kendskab til molekylær biologi, biokemi, fysiologi og neurobiologi.
Formål
Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til at forstå rationel farmakoterapi og moderne lægemiddelforskning.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne SU502: Medicinsk Fysiologi og SU503: Farmakologi A og refererer til kurserne SU802 og SU810. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at studere farmakologi i relation til moderne teknologi og sundhed og anvende dette i fremtidig biomedicinsk forskning.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til kritisk at sammenfatte og præsentere et farmakologisk emne
- Give færdigheder til at designe og fortolke farmakologiske eksperimenter i forskningen.
- Give viden om og forståelse af den indbyrdes relation mellem patofysiologiske mekanismer og lægemidlers virkningsmekanismer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forstå og anvende basale og nye virkningsmekanismer for lægemidler og deres primære og sekundære ”targets” i relation til behandling og forebyggelse af sygdomme.
- Designe og fortolke eksperimenter inden for farmakologi og biomedicin.
- Anvende farmakologisk viden i relation til behandling af fx. kardiovaskulære, renale, pulmonale og maligne sygdomme samt sygdomme i centralnervesystemet.
- Anvende viden om risikofaktorer i relation til rationel lægemiddelforskning, udvikling og behandling.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Nye teknikker og moderne molekylær indsigt i lægemiddelreceptorer som primære lægemiddelmål i forhold til akut og kronisk medicinsk behandling.
- Forholdet mellem patofysiologiske mekanismer og drug discovery og anvendelse af lægemidler.
- Arbejde med specifikke eksempler på nye lægemiddelgrupper til unmet needs og gamle lægemidler, der finder ny anvendelse i sygdomme indenfor hjertekar, metabolisme og CNS.
Litteratur
Rang&Dale’s Pharmacology, 8th edition.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig præsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N810006101, SU803: Farmakologi B |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamensperiode eller umiddelbart derefter.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
I kurset bruges Problem Based Learning (PBL) til at styrke integration af progressiv viden ("den røde tråd") samt fremme de sociale, videnskabelige og eksperimentelle færdigheder i forhold til kursets generelle og specifikke mål. PBL består af gruppearbejde, evt. med supervision af instruktorer, og omfatter kritisk læsning, problemformulering, protokoldesign, eksperimenter (computersimuleringer), dataanalyse og -fortolkninger, videnskabelig præsentation.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse lærebog
- Læse, fortolke, opsummere, præsentere og diskutere videnskabelige (farmakologiske) review-artikler
- Gennemgå gamle eksamensspørgsmål
- Forstå og integrere elementer fra introduktions- og træningsfaser
- Eksamensforberedelse