
NAT805: Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden om
undervisning og undervisningsplanlægning i de naturvidenskabelige fag
herunder også matematik. Kurset giver således den studerende en basis
for at varetage undervisningsopgaver primært på ungdomsuddannelserne.
Kurset
giver en indføring i centrale emner fra matematikkens og naturfagenes
didaktik og relaterer dem til undervisningens praksis. Kurset
introducerer endvidere de studerende til pædagogiske og fagdidaktiske
perspektiver på modellering som et redskab til undervisnings- og
læringsmæssigt samspil mellem de naturvidenskabelige fag. I kurset
arbejder de studerende i grupper med tre selvvalgte
undervisningsprojekter, der indgår i den enkelte studerendes
kursusportefølje. Kurset opfylder kravet om fagdidaktik til opnåelse af
undervisningskompetence i gymnasieskolen i de naturvidenskabelige fag
matematik, fysik, kemi og biologi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til at:
- analysere og vurdere pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for henholdsvis monofaglig og flerfaglig undervisning
- beskrive og vurdere modelleringsprocessens rolle i naturvidenskabelig undervisning og læring,
- tilrettelægge,
evaluere og reflektere over undervisningsforløb med modellering som den
centrale læringsaktivitet og med deltagelse af mindst to
naturvidenskabelige fag.
Give færdigheder i at:
- skitsere
korte undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske
begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer, - forholde
sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere
deres anvendelighed som redskaber til og tilrettelæggelse af
undervisningens praksis, - beskrive forskellige læringsressourcer
og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til
konkrete undervisnings- og læringssituationer.
Give viden om at:
- gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske uddannelsessystem,
- analysere begrundelser for de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Anvende
kursets videns- færdigheds- og kompetencemål til at reflektere over og
udvikle praksis inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag på
ungdomsuddannelsesniveau
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
- Fagsamspil og undervisningsdesign
Indhold
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
- Fagsamspil og undervisningsdesign
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den enkelte studerendes kursusportefølje
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave.
ECTS-point
Uddybende information
Kursusporteføljen omfatter, udover den studerendes egne notater, tre af den ansvarlige underviser godkendte rapporter om de selvvalgte undervisningsprojekter.
Reeksamen i samme eksamenstermin. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 tiemr eksaminatorie
Undervisningen vil foregår som en blanding af interaktive forelæsninger i introfasen, introduktion til temaer og tematisk arbejde i træningsfasen, samt individuelt projektarbejde i studiefasen.
Aktiviteter i studiefasen:
Studiefasen vil blive brugt til udfærdigelsen af projekt 1 – 3 som er en del af projektporteføljen. Det forventes at de studerende selvstændigt arbejder med udviklingen af et undervisningsforløb med selvvalgt tema og didaktisk tilgang inden for de overordnede rammer for projekterne, som beskrives i kurset.