
BB845: Klimatilpasning
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Klimaet ændrer sig og en af løsningerne på de udfordringer der følger med er klimatilpasning. Kursets formål er derfor at give den studerende en teoretisk og praktisk forståelse for klimatilpasning – herunder behov og årsager, metoder og løsninger samt effekter. Desuden er formålet at den studerende får en forståelse for hvordan man lovgivningsmæssigt, forvaltningsmæssigt og rent praktisk håndterer klimatilpasning i Danmark samt samspillet med f.eks. vandrammedirektivet.
Kurset bygger på den viden, der er erhvervet under bacheloruddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til arbejde med komplekse problemstillinger samt udvikle fagligt samarbejde og specialisering.
- Give færdigheder i forstå og håndtere cases som involverer mange fagområder indenfor og udenfor biologi.
- Give viden om begrebet klimatilpasning
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Beskrive baggrunden for at anvende klimatilpasning
- Gøre rede for hvilke påvirkninger et ændret klima har på miljøet og behovet for klimatilpasning
- Beskrive hvilke klimatilpasningsmetoder som kan anvendes i givne situationer
- Vurdere effekterne af klimatilpasning også i relation til andre tiltag i oplandet
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Effekter af klimaændringer i Danmark nu og fremover samt behovet for klimatilpasning
- Ændringer af vand- og stofafstrømning fra land og by
- Effekter på ferske og marine områder
- Klimatilpasning: metoder og løsninger – herunder:
- Metoder til forsinkelse og rensning af afstrømmende vand (regnvandsbassiner, bufferzoner, minivådområder, avanceret rensning mv.)
- Lokal afledning af regnvand – LAR (regnbede, grønne tage, permeable befæstelse mv.)
- Håndtering af vand- og stofafledningen i det åbne land (våde enge, grødeskæring mv.)
- Kystsikring og oversvømmelsesrisiko
- Samspillet mellem klimatilpasning, vandrammedirektiv, grøn vækst og andre tiltag på området.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Erik Kristensen | ebk@biology.sdu.dk | ||
Henning S. Jensen | Hsj@biology.sdu.dk | ||
Mogens Flindt | Mrf@biology.sdu.dk |