BB512: Population og Evolution
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en fundamental forståelse af populationsbiologi og evolution, hvilket er fundamentet for forståelse af biologiske fænomener, herunder biologisk mangfoldighed, populationsudsving og udryddelser samt interaktioner mellem arter.
Dette kursus bygger oven på viden om genetik, evolution og klassificering erhvervet gennem pensum i andre biologiske kurser (BB525, BB531).
Kurset giver et akademisk grundlag for videre studier inden for populationsbiologi og evolution, for eksempel i et bachelorprojekt eller speciale.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden og forståelse af videnskabelige teorier, eksperimentelle metoder og aktuelle forskningsemner inden for biologien, og anvendelse af denne viden i biologiske diskussioner.
- At kunne strukturere personlig læring
- Give færdigheder i kritisk bedømmelse af biologiske teorier, samt fremføre, bedømme og løse biologiske problemstillinger.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Fremføre vigtigheden af centrale mekanismer og processer i populationsbiologi og i micro- og macro-evolution.
- Identificere og anvende grundlæggende begreber i populationsbiologi og evolution.
- Fortolke observationer fra naturen kritisk, set i lyset af populationsbiologi og evolutionsteori.
Indhold
Populationsbiologi:
- Modeller af populationstilvækst og -nedgang
- Populationsudryddelse
- Intraspecifik konkurrence
- Alders-/stadiebasserede populationsmodeller
- Interspecifik konkurrence
- Prædation og parasitisme
- Adaptiv og neutral evolution
- Naturlig selektion og genetisk drift
- Genetisk påvirkning af naturlig selektion
- Oprindelse, og opretholdelse af genetisk variation
- Genotype-fænotype-fitness kort
- Fænotypeplasticitet
- Livshistorieevolution
- Evolutionen af køn og kønsselektion
- Artsdannelse
- Coevolution
Litteratur
Gotelli, N.J (2008): A Primer of Ecology, 4th Edition. Sinauer ISBN: 978-0878933181.
Stearns, S & Hoekstra R (2005): Evolution, 2nd edition. Oxford University Press ISBN: 978-0199255634.
Other literature uploaded to blackboard.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Multiple choice quizzes
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Online indlevering af mindst fem ud af seks multiple choice quizes, løbende gennem kurset, som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100007101, BB512: Population og Evolution |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
4 timers skriftlig eksamen med ’Multiple choice’ og korte spørgsmål og svar.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 23 timer
- Træningsfase: 23 consisting of exercises timer. Eksaminatorie: Discussion or tutorials timer
Aktiviteter i studiefasen
- Rapportskrivning, ud fra laboratorie- eller eksaminatorieøvelser
- Læsning af udleveret materiale
Kurset er opdelt i to omtrent lige dele: først populationsbiologi og derefter evolution. I begge dele er undervisningen struktureret som en serie af 1 timers forelæsninger om populationsbiologi eller evolutionskoncepter, normalt efterfulgt af 1 times øvelser, der skal tydeliggøre forelæsningernes budskab.