Projektledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Projekter er et hyppigt forekommende element i alle typer organisationer og mange resultater afhænger af hvordan og hvor godt projekterne føres ud i livet. Formålet med faget er, at den studerende opnår en viden og forståelse for de vigtigste og nyeste begreber, teorier og metoder inden for projektledelse, således at vedkommende får færdigheder der kan fremme god projektgennemførelse gennem en ledelsesindsats.
Sigtet er, at studerende opbygger metodemæssige kompetencer, således at de efter kurset konkret kan arbejde med gennemførelse af projekter vha. udvalgte projektledelsesværktøjer og -metoder. Den studerende skal opbygge en generisk kompetence, således at vedkommende kan anvende sin viden på flere forskellige projekttyper.
Indhold
• Udformning og definition af projekter
• Planlægning af projektets fremgangsmåde
• Organisering
• Samvirket i projektorganisationen
• Lederskab i projektet
• Projektstyring og opfølgning
• Udviklingstendenser og udfordringer for fremtidigt projektarbejde
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
• Redegøre for fagets begreber, metoder og værktøjer
• Identificere grundlæggende problemstillinger knyttet til projektledelse
Målbeskrivelse - færdigheder
• Opstille mål og målhierarki for projekter
• Udarbejde et portræt af projektet
• Planlægge projektet på milepæls- og aktivitetsniveau
• Udarbejde en risikoanalyse
• Udarbejde en interessentanalyse
• Forslå organisering og bemanding af projekter
• Forslå fremgangsmåde, styring og opfølgning af projekter
• Udarbejde analyse af samvirket i en projektorganisationen
• Udarbejde plan for kommunikation i projektet
• Kunne udarbejde en velstruktureret rapport, der redegør for ovenstående elementer
Målbeskrivelse - kompetencer
• For et givet projekt foreslå en hensigtsmæssig organisering, fremgangsmåde og gennemførelse af projektet samt lederskab i projektet
Litteratur
Mikkelsen, H., & Riis, J. O. (2017). Project Management - a Multi-Perspective Leadership Framework (1st ed.). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Supplerende litteratur i form af udvalgte artikler og notater gøres tilgængelig gennem blackboard.
Undervisningsform
Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt Adobe Connect on-line konferencer, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, samt de studerendes præsentationer af egne erfaringer.
Undervisningen kan tilrettelægges som et seminar eller andet i tilfælde af få studerende. I sådanne tilfælde kan undervisningen alt afhængig af antallet af tilmeldinger gennemføres som en kombination af on-line konferencer via Adobe Connect og klassebaseret undervisning eller alene som on-line konferencer via Adobe Connect.
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:
Aktivitet Timer
Deltagelse i undervisningen 24
Forberedelse til undervisningen 71
Forberedelse og deltagelse i eksamen 40
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen.
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: december/januar
Syge-/re-eksamen: februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Max. omfang for opgavebesvarelsen: 12 normalsider (1 normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum.) Antal sider opgøres som det antal normalsider, selve rapportens afsnit indeholder. Det vil sige, at forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag ikke tæller med.
Udlevering af opgave
Via fagets side i Blackboard.
Indlevering af besvarelse
Opgaven afleveres elektronisk i SDU assignment.
ECTS-point
Uddybende information
Ved bedømmelse er det rapportens indhold – altså rapportens afsnit, der bedømmes. Teksten skal i princippet kunne læses uden forord, bilag osv. Men man skal være opmærksom på, at litteraturliste og bilag indeholder dokumentation for indhold i rapporten og at forside, indholdsfortegnelse og så videre er en del af helhedsindtrykket. Derfor indgår kvaliteten af disse elementer indirekte i bedømmelsen.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Reeksamen
Prøveform
Identifikation
Forberedelse
Varighed
Uddybende information
Syge-/re-eksamen gennemføres med udgangspunkt i hele fagets pensum
EKA
B890007502
B890007202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Projektledelse (HD-O), 8066101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.