International ledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Virksomheder opererer i en verden der bliver stadig mere globaliseret. I nogle tilfælde ligger en stor del af mulighederne for vækst i andre lande, hvor forretningsbetingelserne er anderledes, ledelse sker på andre måder og kulturen er forskellig fra hjemlandets. Sigtet med faget er at den studerende får færdigheder i at analysere og forstå den internationale kulturkontekst og de situationer, dilemmaer og muligheder som opstår i forbindelse med den øgede internationalisering. Der lægges vægt på at den studerende får viden om værktøjer og får analytiske kompetencer som er anvendelige i den mangfoldighed af situationer som den internationale leder bliver udsat for i forbindelse med udførelsen af ledelsesopgaver.
Den studerende skal være i stand til at identificere hvilken betydning kultur har i internationale forretninger samt have kompetencer til at forstå og håndtere de mange udfordringer som ledelse under forskellige kulturer kræver.
Indhold
Faget indeholder 3 integrerede områder:
I det første område lægges hovedvægten på at analysere kultur: Hvad er kultur? Hvor kommer det fra? Hvilken indflydelse har kultur på den sociale struktur og organisationer? Hvad kan lederen gøre? Der vil også blive fokuseret på koblingen mellem kultur og nationale institutioner, forretninger og ledelse praksis. Hovedsageligt ved anvendelse af Institutionel og Business system teorier.
Det andet område fokuserer på emner som: Fusioner og opkøb, relationer mellem de forskellige organisatoriske enheder i den globale virksomhed, psykologiske og sociale aspekt for den internationale leder, ledelse af diversitet i internationale teams samt etik og moral i en international kontekst.
Det tredje område er anvendelse af teorierne i konkrete cases som analyseres og diskuteres.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter fagets afslutning have viden om baggrunden for forskellige kulturteorier samt kunne relatere disse til andre komplementerende teorier, om forskellen mellem en kulturel og institutionel tilgang til internationale ledelse, samt om kulturens indflydelsen på ledelsesadfærden samt organisationen.
Målbeskrivelse - færdigheder
På grundlag af sin viden skal den studerende have færdigheder, der gør det muligt at diskuter og reflektere over de forskellige teoriers egnethed til positiv løsning og udnyttelse af kultur forskelle.
Målbeskrivelse - kompetencer
Endvidere skal den studerende have kompetencer i at anvende teorier, modeller og metode i forbindelse løsning af konkrete problemstillinger i internationalt arbejdende organisationer, med case og afsluttende eksamensopgave i faget og i at bedømme teoriernes gyldighed generelt samt specifikt i forhold til en konkret problemstilling.
Litteratur
Helen Deresky: International Management – Managing Across Borders and Cultures. Pearson International Edition, seneste udgave
Herudover kan suppleres med udvalgte artikler.
Undervisningsform
Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt Adobe Connect on-line konferencer, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, samt de studerendes præsentationer af egne erfaringer.
Undervisningen kan tilrettelægges som et seminar eller andet i tilfælde af få studerende. I sådanne tilfælde kan undervisningen alt afhængig af antallet af tilmeldinger gennemføres som en kombination af on-line konferencer via Adobe Connect og klassebaseret undervisning eller alene som on-line konferencer via Adobe Connect .
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:
Aktivitet Timer
Deltagelse i undervisningen 24
Forberedelse til undervisningen 71
Forberedelse og deltagelse i eksamen 40
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: december/januar
Syge-/re-eksamen: februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt. Eksamen gennemføres på egen PC. Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Der foretages elektronisk aflevering i SDU assignment
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Syge-/ re-eksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.
EKA
B890008502
B890008102
B890008202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag International ledelse, 8066201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.