Sales & Operations Planning
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Bidrag til konkurrencemæssige fordele kan ske gennem tiltag, der kan skaber større gennemsigthed i vilkår og konkrete opgaver som salg og operations varetager. Gennem en større helhedsforståelse er det målet at mindske den såkaldte silokultur, hvor der sker suboptimeringer i den enkelte afdelinger. For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende ved fagets afslutning forventes at kunne:
• Anvende fagets videnskabelige teorier, modeller og metoder til at analysere behov, konkrete fremgangsmåde og implementering af Sales & Operations Planning.
• Begrunde og udvælge relevante analyser og løsninger på problemstillinger inden for fagområdet og herunder kunne præsentere og vurdere fremkomne løsningsforslag.
• Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger der knytter sig til ledelsesmæssige afvejninger i design og ledelse af virksomhedens S&OP proces.
Indhold
I modulet vil følgende områder blive behandlet:
• Introduktion til Sales & Operations Planning
• S&OP parathed
• Analyse og diagnose af nuværende planlægningssituation
• Design af S&OP løsningsforslag der understøtter strategiske målsætninger
• Definering af relevante Key Performance Indicators og Key Behavioral Indicators
• Pilotimplementering
• Personlighedsprofilanalyser som værktøj i en S&OP proces
• Team performance
• Konkrete S&OP relaterede værktøjer
• S&OP implementeringsmodel
• Succeskriterier og fastholdelse af fremdrift
• Nye ledelsesroller som følge af S&OP implementering
Målbeskrivelse
Gennem faget opnår de studerende en forskningsbaseret viden om teorier og metoder indenfor Sales & Operations Planning (S&OP) samt konkrete modeller og værktøjer fra behovserkendelse til konkret implementering og idriftsættelse. Den studerende vil på det praktiske plan opnå viden hvordan modeller, teorier og metoder i relation til S&OP kan anvendes og tilpasses i konkrete virksomhedssammenhænge. Det er målet at den studerende skal kunne forstå og reflektere over modellerne og deres anvendelse i specifikke sammenhænge.
I forhold til studiets kompetenceprofil har faget eksplicit fokus på at:
Målbeskrivelse - viden
Gennem faget opnår de studerende en forskningsbaseret viden om teorier og metoder indenfor Sales & Operations Planning samt en række modeller der kan anvendes i forbindelse med virksomheders vurdering af relevans for igangsættelse, projektforløbet med S&OP samt selve indkøring til drift. På det praktiske plan opnår de studerende viden om hvordan modeller, teorier og metoder kan anvendes i konkrete virksomhedssammenhænge. Det er målet at den studerende skal kunne forstå og reflektere over modellerne og deres anvendelse i specifikke sammenhænge.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning forventes den studerende at kunne:
• Anvende fagets videnskabelige teorier, modeller og metoder til at analysere komplekse problemstillinger i forbindelse med vurdering af behov og design af implementeringsforløb af S&OP.
• Begrunde og udvælge relevante analyser og løsninger på problemstillinger inden for fagområdet og herunder kunne præsentere og vurdere fremkomne løsningsforslag.
• Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger der knytter sig til ledelsesmæssige afvejninger i design og ledelse af virksomhedens S&OP proces.
Målbeskrivelse - kompetencer
Igennem faget opnår de studerende kompetencer der sætter dem i stand til at:
• Identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag på udfordringer i en S&OP kontekst gennem anvendelse af fagets teorier, metoder og modeller.
• Indgå selvstændigt i fagligt samarbejde med såvel fagfæller og øvrige medarbejdere i virksomheden som eksterne samarbejdspartnere i virksomhedens omgivelser.
Litteratur
Stentoft, J., Freytag, P. & Mikkelsen, O.S. (2019), Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales & Operations Planning, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Syddansk Universitet.
Kompendium (kan købes i butikken i stueetagen på SDU i Kolding)
Undervisningsform
Forelæsninger, diskussioner, summepauser, case arbejde i grupper, dialog, opsamling i plenum. Undervisningen er på dansk og engelsk og er tilrettelagt efter konceptet Blended Learning.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: december/januar.
Re-eksamen: februar/marts.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
20 minutters forberedelse.
Varighed
20 minutters mundtlig eksamination (inklusive votering og karaktergivning.
Hjælpemidler
Til forberedelsen må medbringes alle hjælpemidler (bøger, noter, pc, etc.) - dog ikke telefon.
Til selve eksamen er det kun det udlevede notepapir, som må tages med ind, hvilket betyder, at eventuelle noter SKAL skrives på eksamenspapiret, og der må ikke medbringes en opslået pc til selve eksamen.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen afholdes på dansk, men kan også ske på engelsk.
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
Ekstern kommentar
NYT FAG
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.