Data, disruption og beslutninger

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B750006102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B750006101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B750006101

Fagtitel

Data, disruption og beslutninger

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Rasmus Koos Hartmann koss@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Generelle adgangsbetingelser til master i projekt- og innovationsledelse

Formål og sigte

Faget har til formål at give den studerende viden om begreber, teorier og metoder, der kan anvendes til at beskrive og forstå disruptive innovationer og hvordan de påvirker organisationens aktiviteter. Disse disruptions kan både have en markedsmæssig og en teknologisk karakter, og kan have dramatiske effekter i de industrier, der ’disruptes’, for eksempel gennem fremkomst af nye markeder.

Det er målet, at, de studerende opnår forståelse for betydningen af såvel de muligheder som de trusler forskellige former for disruptions medfører samt de organisatoriske og ledelsesmæssige konsekvenser der følger heraf. Det er endvidere målet, at de studerende gennem kurset tilegner sig færdigheder og kompetencer, der vil kunne bidrage til en bedre håndtering af forandring, usikkerhed og uanalysérbarhed i specifikke projekter og i virksomhedens aktiviteter generelt. 

Et specifikt fokus vil være på betydningen af data som kilde til teknologiske og markedsmæssige disruptions. Data kan ændre såvel rammebetingelserne for organisationers aktiviteter og konkurrence, samt føre til lancering af nye produkter og services, hvori data spiller en afgørende rolle. Det kan være både et værktøj i forsøget på at udvikle disruptive innovation, og data kan både understøtte og obstruere forsøg på at imødegå truslen fra disruptive innovation. 

Indhold

  • Betydningen af (markedsmæssig og teknologisk) disruption som begreb og disruptions strategiske konsekvenser
  • Anvendeligheden af begrebet disruption og teorien disruption som forklaring på industriel udvikling
  • Identifikation af disruptive innovationer og potentielt disruptive mega-trends
  • Betydningen af data for identifikation af og udvikling af disruptive innovationer
  • Beslutningsprocesser omkring disruptive innovation og datas rolle i disse processer
  • Organisatoriske processer omkring imødegåelse af trusler om disruption

Målbeskrivelse

Målet er, at den studerende efter kurset kan foretage en kompetent analyse af en selvvalgt problemstilling under anvendelse af relevante teorier og metoder fra fagets pensum. Det er endvidere målet, at den studerende kan perspektivere analysens resultater på de disruptions, som potentielt kan påvirke deres organisationer ved anvendelse af fagets begreber og teorier.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal kunne
  • Redegøre for begrebet disruption og effekten af disruptive innovationer i den valgte industri.
  • Udvælge relevant teori til analyse af den valgte problemstilling.
  • Reflektere over problemerne ved disruption som begreb og teori, og over begrebets anvendelighed og betydningen af disruption i den valgte problemstilling.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal kunne
  • Applikere fagets begreber og teori at beskrive og analysere en konkret problemstilling.
  • Udvælge og korrekt anvende en eller flere relevante metoder til indsamling og analyse af relevante data til belysning af problemstillingen.
  • Evaluere kvalitet og relevans af forskellige former for data i evalueringen af disruptive innovation ift. den konkrete problemstilling
  • Vurdere hvordan og i hvilket omfang forskellige former for teknologisk forandring og megatrends for disruptive innovation.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal kunne
  • Koble løsningsforslag med konkrete initiativer og anvende disse koblinger til at identificere og beskrive relevante beslutningstiltag på baggrund af de potentielle disruptions – herunder en redegøre for de ledelsesudfordringer, som ændringerne giver anledning til.

Litteratur

Nedenstående er eksempler på mulig litteratur til faget. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger senest i august. Pensums omfang forventes at være ca. 500 sider. 

  • Anderson, P. & Tushman, M. L. 1990. Technological discontinuities and dominant designs: A cyclical model of technological change. Administrative Science Quarterly. 35(4), 604-633. 
  • Christensen, C. 1997. The Innovator’s Dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business Review Press.
  • Christiansen, J. K. & Varnes, C. J. 2007. Making decisions on innovation: Meetings or networks. Creativity and innovation management. 16(3), 282-298.
  • Felin, T. & Zenger, T. 2018. What sets breakthrough strategies apart. MIT Sloan Management Review. Winter 2018.
  • Gans, J. 2017. The Disruption Dilemma. MIT Press.
  • George, G., Osinga, E. C., Lavie, D., & Scott, B. A. 2016. Big Data And Data Science Methods For Management Research. Academy of Management Journal. 59(5): 1493-1507.
  • Loebbecke, C., & Picot, A. 2015. Reflections on societal and business model transformation arising from digitization and big data analytics: A research agenda. Journal of Strategic Information Systems. 24(3): 149-157.
  • McAfee, A: & Brynjolfsson, E. 2012. Big Data: The management revolution. Harvard Business Review. October 2012.
  • OECD (2016). OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016.
  • Slaughter, R.A. 1993. Looking for the real megatrends. Futures. October 1993, 827-849 

Undervisningsform

4 x forelæsninger (på 7,5 lektion hver) i løbet af semesteret - 30 lektioner

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer per ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.

Undervisning foregår på dansk

De 135 arbejdstimer fordeler sig således
Konfrontationstimer – 30 timer
Forberedelse til undervisning - ca. 70 timer
Forberedelse til eksamen - ca. 35 timer

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December eller januar
Omprøve: Februar
Ved ikke bestået prøve i første forsøg gives mulighed for genindlevering af revideret essay.


Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Projektrapport

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Pas/kørekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

projektrapport med afleveringsfrist. Ingen fast startdato.

Omfang

Individuelt projekt på max. 15 sider alt inkl. (1 side = 2.400 anslag inkl. mellemrum) 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt

Udlevering af opgave

Projektvejledning deles via Blackboard. 

Indlevering af besvarelse

Aflevering via fagets side i Blackboard
Der kan alene afleveres digitalt

ECTS-point

5

Uddybende information

Individuelt organisationsrettet projekt om en selvvalgt problemstilling. Projektets afgrænsning og problemformulering godkendes af underviser. 



EKA

B750006102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Data, disruption og beslutninger (9607001)
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Patricia Wolf pawo@sam.sdu.dk
Rasmus Koos Hartmann koss@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan