Data, disruption og beslutninger
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Faget har til formål at give den studerende viden om begreber, teorier og metoder, der kan anvendes til at beskrive og forstå disruptive innovationer og hvordan de påvirker organisationens aktiviteter. Disse disruptions kan både have en markedsmæssig og en teknologisk karakter, og kan have dramatiske effekter i de industrier, der ’disruptes’, for eksempel gennem fremkomst af nye markeder.
Indhold
- Betydningen af (markedsmæssig og teknologisk) disruption som begreb og disruptions strategiske konsekvenser
- Anvendeligheden af begrebet disruption og teorien disruption som forklaring på industriel udvikling
- Identifikation af disruptive innovationer og potentielt disruptive mega-trends
- Betydningen af data for identifikation af og udvikling af disruptive innovationer
- Beslutningsprocesser omkring disruptive innovation og datas rolle i disse processer
- Organisatoriske processer omkring imødegåelse af trusler om disruption
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
- Redegøre for begrebet disruption og effekten af disruptive innovationer i den valgte industri.
- Udvælge relevant teori til analyse af den valgte problemstilling.
- Reflektere over problemerne ved disruption som begreb og teori, og over begrebets anvendelighed og betydningen af disruption i den valgte problemstilling.
Målbeskrivelse - færdigheder
- Applikere fagets begreber og teori at beskrive og analysere en konkret problemstilling.
- Udvælge og korrekt anvende en eller flere relevante metoder til indsamling og analyse af relevante data til belysning af problemstillingen.
- Evaluere kvalitet og relevans af forskellige former for data i evalueringen af disruptive innovation ift. den konkrete problemstilling
- Vurdere hvordan og i hvilket omfang forskellige former for teknologisk forandring og megatrends for disruptive innovation.
Målbeskrivelse - kompetencer
- Koble løsningsforslag med konkrete initiativer og anvende disse koblinger til at identificere og beskrive relevante beslutningstiltag på baggrund af de potentielle disruptions – herunder en redegøre for de ledelsesudfordringer, som ændringerne giver anledning til.
Litteratur
- Anderson, P. & Tushman, M. L. 1990. Technological discontinuities and dominant designs: A cyclical model of technological change. Administrative Science Quarterly. 35(4), 604-633.
- Christensen, C. 1997. The Innovator’s Dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business Review Press.
- Christiansen, J. K. & Varnes, C. J. 2007. Making decisions on innovation: Meetings or networks. Creativity and innovation management. 16(3), 282-298.
- Felin, T. & Zenger, T. 2018. What sets breakthrough strategies apart. MIT Sloan Management Review. Winter 2018.
- Gans, J. 2017. The Disruption Dilemma. MIT Press.
- George, G., Osinga, E. C., Lavie, D., & Scott, B. A. 2016. Big Data And Data Science Methods For Management Research. Academy of Management Journal. 59(5): 1493-1507.
- Loebbecke, C., & Picot, A. 2015. Reflections on societal and business model transformation arising from digitization and big data analytics: A research agenda. Journal of Strategic Information Systems. 24(3): 149-157.
- McAfee, A: & Brynjolfsson, E. 2012. Big Data: The management revolution. Harvard Business Review. October 2012.
- OECD (2016). OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016.
- Slaughter, R.A. 1993. Looking for the real megatrends. Futures. October 1993, 827-849
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Aflevering via fagets side i Blackboard
Der kan alene afleveres digitalt
ECTS-point
Uddybende information
Individuelt organisationsrettet projekt om en selvvalgt problemstilling. Projektets afgrænsning og problemformulering godkendes af underviser.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Data, disruption og beslutninger (9607001)
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.