Sundhedsjura
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Sekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- offentlige retlige begreber, herunder legalitetsprincippet, krav til saglighed og parters rettigheder
- forskellige former for retskilder
- reglerne om det samarbejdende sundhedsvæsen
- patienters rettigheder, sundhedspersoners ansvar og myndigheders pligter
- regler om information og samtykke og særreglerne for mindreårige, fornuftsinhabile og forholdet til pårørende
- reglerne om svage patienters retsstilling jf. servicelovens regler om magtanvendelse og psykiatrilovens tvangsbestemmelser
- sundhedspersoners autorisationsansvar og regler for udarbejdelse af instrukser
- forholdet mellem et sundhedsfagligt professionsansvar og et sundhedsfagligt ansvar som leder
Målbeskrivelse - færdigheder
- analysere og diskutere sundhedsretlige problemstillinger med inddragelse af relevante faktiske omstændigheder og relevante sundhedsretlige retskilder
- argumentere for forskellige sundhedsretlige løsninger af konkrete problemstillinger
- analysere reglerne om patienters retsstilling, herunder patienters selvbestemmelse, aktindsigt, sundhedspersoners tavshedspligt og reglerne for videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger på konkrete situationer
- analysere reglerne om sundhedspersoners autorisationsansvar på konkrete situationer
- formidle og formulere sin viden og argumentation metodisk, fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde
Målbeskrivelse - kompetencer
- anvende reglerne om patienters retsstilling, herunder patienters selvbestemmelse, aktindsigt, sundhedspersoners tavshedspligt og reglerne for videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger på konkrete situationer og komme med forslag til konkrete handlingsanvisninger
- anvende reglerne om sundhedspersoners professionsansvar på konkrete situationer og komme med forslag til konkrete handlingsanvisninger
- med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne identificere og forholde sig til grundlæggende sundhedsretlige problemstillinger af betydning for patienters retsstilling og sundhedspersoners ansvar
- med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne forklare, analysere og vurdere lovligheden og rigtigheden af sundhedsretlige beslutninger dispositioner
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Modulet tager udgangspunkt i sundhedsloven. Problemstillinger som patienters retsstilling, ret til en bestemt kvalitet i behandling, sundhedspersoners ansvar efter autorisationslovgivningen og myndigheders tilsyn vil blive diskuteret indgående. Der vil blive lagt vægt på reglerne for fastlæggelse af det offentlige serviceniveau, prioritering af de offentlige opgaver og på reglerne om samarbejde mellem region, kommune og praksissektoren. Der vil videre blive lagt vægt på reglerne for ansvar ved delegation af arbejdsopgaver, reglerne om videregivelse og indhentning af oplysninger til brug for behandling og forskningsmæssige formål, ligesom patienternes ret til aktindsigt i helbredsoplysninger blive behandlet.
De særlige regler om magtanvendelse efter serviceloven på det sociale område og i psykiatrien vil blive diskuteret. Forvaltningslovens formelle regler om tildeling og udmåling velfærdsydelser, vil blive inddraget, og der vil blive trukket paralleller til de særlige sagsbehandlingsregler på det sociale område. For de berørte områder vil lovgrundlag- og rationelle samt etiske implikationer bliver diskuteret ligesom betydningen af lovene vil blive sat i et sundhedsfagligt og ledelsesmæssigt perspektiv.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret og med maksimalt 30 KT. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk.
Undervisningen består hovedsageligt af forelæsninger, hvor centrale temaer i de enkelte temaer bearbejdes yderligere ved diskussion i klassen og i gruppearbejde, med brug af cases og de studerendes egne erfaringer.
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Vejledende fordeling af arbejdsbelastning ved maksimalt antal KT:
- Konfrontationstimer 30
- Forberedelse 97,9
- Øvelser & gruppearbejde 9
- Prøveforberedelse 0,3
- Prøve 0,3
- I alt 137,5
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær: Maj/juni
Omprøve: August/september
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Ved den mundtlige prøve, kan/vil der blive inddraget dele af den øvrige litteratur, der ikke er berørt i synopsis.
Ved ikke-bestået prøve gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave, hvorefter mundtlig prøve afholdes ved samme prøveform og formalia som ved ordinær prøve.
For at kunne få karakteren 12, den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere opfyldelse af modulets kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler. Den studerende skal således kunne gøre redegøre for forholdet mellem sundhedslov, autorisationslov og forvaltningslov og kunne definere grundlæggende juridiske begreber. Den studerende skal kunne analysere juridiske problemstillinger og på udvalgte områder redegøre for reglernes gyldig og anvendelse på social og sundhedsområdet. Den studerende skal endvidere kunne beskrive forholdet mellem de enkelte retskilder, kunne opstille prioriteringsregler samt kunne analysere, diskutere og anvende formelle og materielle regler på konkrete cases.