Strategisk markedsplanlægning
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del.
Dette valgfri valgmodul skal ses som en udbygning og faglig progression af de teorier, modeller og metoder der er gennemgået i fagmodulerne på 1. og 2. semester.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Modulet bygger videre på de øvrige moduler på Marketing Management-studiet med et overordnet strategisk perspektiv. Der sættes fokus på de ledelsesmæssige udfordringer og problemstillinger der er forbundet med at analysere og skabe de forretningsmæssige rammer, som bedst understøtter virksomhedens markedsmæssige målsætninger og konkurrenceevne.
Den studerende skal overordnet opnå viden, færdigheder og kompetencer til selvstændigt at kunne forestå gennemførelse og kontrol af ledelsesmæssige strategiprocesser i en virksomhed, herunder anvende disse redskaber til at udarbejde en strategisk marketing- og forretningsplan.
Modulet bør også ses som en overordnet faglig koordinering af de tidligere moduler på specialeretningen og danner derfor et godt fagligt fundament før afgangsprojektet på 4. semester.
Indhold
I modulet vil følgende områder blive behandlet:
Virksomhedens udgangspunkt for strategiarbejdet:
• Paradigmer og begreber
• Forudsætninger for strategiudvikling (udgangspunkt, omgivelserne, værdier)
• Fastlæggelse af det overordnede formål
Strategiske beslutninger / valg i forbindelse med virksomhedens udvikling:
• Koncern niveauet
• Forretningsudvikling og strategier på SBU niveau
• Internationalisering
• Innovation
• Akkvisitioner, fusioner og alliancer
Implementering af strategien:
• Processer, organisering
• Forandringsledelse
• Evaluering og kontrol
• Udarbejdelse af strategi- og forretningsplan
Målbeskrivelse
Målet for modulet er at den studerende gennem indsigt i og forståelse af et strategisk perspektiv kan anvende modulets teorier, modeller, begreber og metodiske tilgang til løsning af en virksomheds konkrete strategiske problemstillinger ud fra en specifik markeds- og konkurrencesituation. Dette med hensyntagen til virksomhedens overordnede mål, mulige strategiske tilgange og en evaluering af konsekvenserne ved de alternative løsningsforslag.
Målbeskrivelse - viden
• Kunne forklare og redegøre for centrale strategiparadigmer såvel teorier, modeller, begreber og metoder i relation til en virksomheds strategiske overvejelser hvad angår udgangspunkt, strategiske mål, strategiske tilgange samt konsekvenserne ved en implementering
Målbeskrivelse - færdigheder
• Udvælge og anvende relevante tilgange til udarbejdelse af en virksomheds strategier
• Anvende teorier, modeller og begreber til at analysere virksomhedens udgangspunkt og situation
• Kunne generere forskellige løsningsalternativer til en strategi- eller forretningsplan
• Kunne foretage en konsekvensvurdering af fremsatte løsningsforslag
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal med udgangspunkt i en praktiskorienteret case kunne anvende teorien til at
• Analysere en virksomheds strategiske situation herunder indsamle og analysere relevante data og informationer generelt
• Tydeliggøre en virksomheds markedsmæssige udgangspunkt, forudsætninger og markedsposition samt de strategiske udfordringer og muligheder som foreligger fremadrettet
• Etablere, fastholde og udvikle en virksomheds vision, mission, værdier og overordnede mål
• Udvikle og formulere strategier for en virksomhed
• Udarbejde forslag og anbefalinger til en konkret og sammenhængende strategi- og markedsplan
• Sikre forudsætningerne for at konsekvensvurderingerne ved implementeringen af strategi- og markedsplanen er belyst og evalueret
Litteratur
”Exploring Strategy, Text & Cases” af Gerry Johnson, Richard Whittington & Kevan Scholes, 11th Edition, ISBN:9781292145129.
"International Markedsføringsplanlægning", Troels Elgaard, Forlaget Samfundslitteratur, 6. udgave
ISBN : 87 - 593 - 1123 - 1
Diverse artikler, jf. lektionsplanen.
Undervisningsform
Forelæsninger, dialogundervisning samt cases (gruppearbejde). Lektionspakker lægges forlods på Blackboard.
Arbejdsbelastning
Aktivitet Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori 28
Forberedelse til konfrontationstimer 72
Repetition og eksamensforberedelse 35
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen i januar.
Re-eksamen i februar/marts.
Udprøvninger
Eksamensbetingelse
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Der gives 2 uger til udarbejdelsen af opgaven.
Omfang
Opgaven udarbejdes individuelt og må have et omfang på maksimalt 10 normalsider (én normalside er 2.400 anslag pr. side). Opgaven skal udarbejdes uden vejledning.
Indlevering af besvarelse
Besvarelsen afleveres elektronisk i SDU assignment.
ECTS-point
Uddybende information
Dato for opgavens udlevering, aflevering og offentliggørelse af bedømmelsen fremgår af studieplanen.
I tilfælde af, at den studerende ikke består den obligatoriske opgave skal en revideret opgave indleveres inden 14 dage fra offentliggørelsen af bedømmelsen.
EKA
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt. Eksamen gennemføres på egen PC.
Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Afleveres elektronisk aflevering i SDU assignment.
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Syge-/ re-eksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | B910005212, Eksamensbetingelse | B910005201, Strategisk markedsplanlægning |
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk markedsplanlægning, 8077201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.