Strategisk markedsplanlægning

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910005212, B910005202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B910005201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910005201

Fagtitel

Strategisk markedsplanlægning

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Ann Højbjerg Clarke ahc@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangskrav til HD 2. del.
Dette valgfri valgmodul skal ses som en udbygning og faglig progression af de teorier, modeller og metoder der er gennemgået i fagmodulerne på 1. og 2. semester.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.

Formål og sigte

Modulet bygger videre på de øvrige moduler på Marketing Management-studiet med et overordnet strategisk perspektiv. Der sættes fokus på de ledelsesmæssige udfordringer og problemstillinger der er forbundet med at analysere og skabe de forretningsmæssige rammer, som bedst understøtter virksomhedens markedsmæssige målsætninger og konkurrenceevne.

Den studerende skal overordnet opnå viden, færdigheder og kompetencer til selvstændigt at kunne forestå gennemførelse og kontrol af ledelsesmæssige strategiprocesser i en virksomhed, herunder anvende disse redskaber til at udarbejde en strategisk marketing- og forretningsplan.
Modulet bør også ses som en overordnet faglig koordinering af de tidligere moduler på specialeretningen og danner derfor et godt fagligt fundament før afgangsprojektet på 4. semester.

Indhold

I modulet vil følgende områder blive behandlet:
Virksomhedens udgangspunkt for strategiarbejdet:
•    Paradigmer og begreber
•    Forudsætninger for strategiudvikling (udgangspunkt, omgivelserne, værdier)
•    Fastlæggelse af det overordnede formål

Strategiske beslutninger / valg i forbindelse med virksomhedens udvikling:
•    Koncern niveauet
•    Forretningsudvikling og strategier på SBU niveau
•    Internationalisering
•    Innovation
•    Akkvisitioner, fusioner og alliancer

Implementering af strategien:
•    Processer, organisering
•    Forandringsledelse
•    Evaluering og kontrol
•    Udarbejdelse af strategi- og forretningsplan

Målbeskrivelse

Målet for modulet er at den studerende gennem indsigt i og forståelse af et strategisk perspektiv kan anvende modulets teorier, modeller, begreber og metodiske tilgang til løsning af en virksomheds konkrete strategiske problemstillinger ud fra en specifik markeds- og konkurrencesituation. Dette med hensyntagen til virksomhedens overordnede mål, mulige strategiske tilgange og en evaluering af konsekvenserne ved de alternative løsningsforslag.

Målbeskrivelse - viden

•    Kunne forklare og redegøre for centrale strategiparadigmer såvel teorier, modeller, begreber og metoder i relation til en virksomheds strategiske overvejelser hvad angår udgangspunkt, strategiske mål, strategiske tilgange samt konsekvenserne ved en implementering

Målbeskrivelse - færdigheder

•    Udvælge og anvende relevante tilgange til udarbejdelse af en virksomheds strategier
•    Anvende teorier, modeller og begreber til at analysere virksomhedens udgangspunkt og situation
•    Kunne generere forskellige løsningsalternativer til en strategi- eller forretningsplan
•    Kunne foretage en konsekvensvurdering af fremsatte løsningsforslag

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal med udgangspunkt i en praktiskorienteret case kunne anvende teorien til at
•    Analysere en virksomheds strategiske situation herunder indsamle og analysere relevante data og informationer generelt
•    Tydeliggøre en virksomheds markedsmæssige udgangspunkt, forudsætninger og markedsposition samt de strategiske udfordringer og muligheder som foreligger fremadrettet
•    Etablere, fastholde og udvikle en virksomheds vision, mission, værdier og overordnede mål
•    Udvikle og formulere strategier for en virksomhed
•    Udarbejde forslag og anbefalinger til en konkret og sammenhængende strategi- og markedsplan
•    Sikre forudsætningerne for at konsekvensvurderingerne ved implementeringen af strategi- og markedsplanen er belyst og evalueret

Litteratur

”Exploring Strategy, Text & Cases” af Gerry Johnson, Richard Whittington & Kevan Scholes, 11th Edition, ISBN:9781292145129.

"International Markedsføringsplanlægning", Troels Elgaard, Forlaget Samfundslitteratur, 6. udgave
ISBN : 87 - 593 - 1123 - 1

Diverse artikler, jf. lektionsplanen.

Undervisningsform

Forelæsninger, dialogundervisning samt cases (gruppearbejde). Lektionspakker lægges forlods på Blackboard.

Arbejdsbelastning

Aktivitet    Timer
Konfrontationstimer med fokus på teori        28
Forberedelse til konfrontationstimer        72
Repetition og eksamensforberedelse        35
Total arbejdsbelastning       135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen i januar.
Re-eksamen i februar/marts.

Udprøvninger

Eksamensbetingelse

Navn

Eksamensbetingelse

Prøveform

Obligatorisk opgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Der gives 2 uger til udarbejdelsen af opgaven.

Omfang

Opgaven udarbejdes individuelt og må have et omfang på maksimalt 10 normalsider (én normalside er 2.400 anslag pr. side). Opgaven skal udarbejdes uden vejledning.

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres elektronisk  i SDU assignment.

ECTS-point

0

Uddybende information

Dato for opgavens udlevering, aflevering og offentliggørelse af bedømmelsen fremgår af studieplanen.

I tilfælde af, at den studerende ikke består den obligatoriske opgave skal en revideret opgave indleveres inden 14 dage fra offentliggørelsen af bedømmelsen.


EKA

B910005212

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

4 timer.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt. Eksamen gennemføres på egen PC.

Der er ikke mulighed for håndskrevne noter.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.



Udlevering af opgave

Fysisk i eksamenslokalet.

Indlevering af besvarelse

Afleveres elektronisk aflevering i SDU assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

Syge-/ re-eksamen kan afholdes som mundtlig eksamen, såfremt antallet af tilmeldte eksaminander tilsiger denne eksamensform som den mest hensigtsmæssige.

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Udprøve B910005212, Eksamensbetingelse B910005201, Strategisk markedsplanlægning

EKA

B910005202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk markedsplanlægning, 8077201.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema