Praktisk seminar - HD-R

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B870005X02, B870005302, B870005502, B870005802, B870005902, B870005102, B870005202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Esbjerg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B870005X01, B870005301, B870005501, B870005801, B870005901, B870005101, B870005201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B870005X01
B870005301
B870005501
B870005801
B870005901
B870005101
B870005201

Fagtitel

Praktisk seminar - HD-R

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Lars Meldgaard larsm@sdu.dk

Udbudssteder

Esbjerg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i Praktisk seminar, at den studerende har deltaget i eksamen i fagene på 1. og 2. semester.

Formål og sigte

Formålet med det praktiske seminar er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evnen til at diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed.

I det praktiske seminar integreres viden, færdigheder og kompetencer fra de øvrige moduler på specialeretningen. Ved udarbejdelsen af seminaret fokuseres der på det problemafklarende samt metoder, teorier og processer. Seminaret skal derfor ses som en vigtig træning til udarbejdelse af HD Afgangsprojektet på 4. semester.

Seminaret skal indeholde elementer fra flere fag fra studiets 1. og 2. semester.

Indhold

Udvikle den studerendes viden, færdigheder og kompetencer inden for følgende områder og processer:
•Problembeskrivelse og afgrænsning
•Problemformulering – eksplicit formuleret i afledte spørgsmål
•Valg af overordnet metode og fremgangsmåde til løsning
•Valg af teori og modeller som kan forklare og begrunde metode
•Indsamling af data
•Dataanalyse
•Vurdering og diskussion af resultaterne i analysen
•Formulere klare anbefalinger til problemløsende handlinger for opdragsvirksomheden herunder implementeringsmæssige konsekvenser
•Konklusion i forhold til problemformuleringen
•Perspektivering

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal:
•Have viden om og indsigt i at få afklaret, hvad problemet er, dels centrale områder, metoder, teorier og processer
•Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal:
•Demonstrere færdigheder i at anvende de fagspecifikke begrebs-, teori- og modelapparater på en konkret problemstilling
•Kunne identificere og argumentere for væsentlige fagspecifikke problemstillinger for en virksomhed i en given situation
•Skal kunne diskutere og begrunde valg og fravalg, både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den givne situation og den teoretiske forståelse
•Demonstrere færdigheden i at opbygge hypoteser omkring forholdene på en given situation, herunder angive hvilke oplysninger der er nødvendige at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om vigtige forhold
•Vise færdigheden i problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed og i en form, der kan styre den efterfølgende analyse og forslag til løsning af det opstillede problem
•Kunne reflektere kritisk over de(n) valgte teori(er), metode(r) og empiri samt kunne vurdere deres anvendelighed for besvarelse af den opstillede problemformulering

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal ved modulets afslutning kunne:
•Udvide overblik over og opfylde seminarets mål og centrale elementer og faglige sammenhænge
•Håndtere en iterativ proces hvor bearbejdning af viden og formulering af problem er gensidigt influerende
•Analysere og diskutere såvel opdragsgiver som feltets problemstillinger. Identificere, vurdere og prioritere de mest centrale problemer for den valgte opdragsgiver, herunder argumentere for de foretagne valg
•Forholde sig selvstændigt og kritisk overfor givne problemstillinger såvel som det præsenterede pensum og de inddragede fagspecifikke begreber og metoder
•Udvise gode kompetencer til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
•Udvikle klare anbefalinger til problemløsende strategier og handlinger for opdragsvirksomheden herunder angive, hvordan disse kan implementeres i virksomheden under hensyntagen til virksomhedens situation og de gennemførte analyser
•Demonstrere kompetencen til at kunne reflektere over såvel proces som output

Litteratur

Det er den praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning efter og udvælgelse af litteratur til Praktisk seminar. Det forventes at den studerende selvstændigt opsøger og udvælger relevante modeller og teorier inden for fagfeltets område som løsningsværktøjer til udarbejdelse af seminaret.

Undervisningsform

Seminaret udarbejdes i grupper på 2-4 studerende under vejledning af en tildelt vejleder. De studerende fremsender emne til vejleder, som skal godkende om emnet er velegnet som grundlag for udarbejdelse af seminaret. Det er de studerende, der har initiativet i vejledningsprocessen, som tager udgangspunkt i de spørgsmål og forslag, som de studerende kommer med.

Arbejdsbelastning

Der er afsat 135 arbejdstimer fordelt således:

  • opgaveskrivning  115
  • vejledning    10
  • eksamen, inklusive forberedelse     10

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

De studerende afleverer emne til Praktisk seminar primo efterårssemestret. Vejledning gives efterfølgende til afleveringstidspunktet medio december.

Mundtlig eksamen: Januar/februar

Reeksamen: Til udfærdigelse af det nye seminar gives 6 – 8 uger efter godkendelse af seminaremne.

Udprøvninger

Eksamen.

Navn

Eksamen.

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den mundtlige eksamination er uden forberedelse og varer 30 minutter inklusiv votering og karaktergivning.

Omfang

Seminaropgavens omfang: max. 30 normalsider (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturoversigt og bilag). En normalside regnes som 2.400 anslag inklusive mellemrum.

ECTS-point

5

Uddybende information

Seminaret evalueres på grundlag af den skriftlige opgave og en afsluttende mundtlig eksamination af opgaven. De studerende eksamineres enkeltvis.

Studienævnet kan dispensere fra gruppestørrelsen.

Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af de to eksamensdele.

Det er en forudsætning for deltagelse i reeksamen, at man har deltaget i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.


EKA

B870005X02
B870005302
B870005502
B870005802
B870005902
B870005102
B870005202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Praktisk seminar (HD-R), 8078511.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Obligatorisk HD 2. del Regnskab og økonomistyring HD 2. del Regnskab og økonomistyring | HD Regnskab og økonomistyring | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Roskilde, Næstved, Odense, Kolding

URL til Skemaplan