Markedsføring på professionelle markeder (B2B)

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910009X02, B910009502, B910009202
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B910009X01, B910009501, B910009201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910009X01
B910009501
B910009201

Fagtitel

Markedsføring på professionelle markeder (B2B)

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kristin B. Munksgaard kbm@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Slagelse, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Den studerende skal besidde generel erhvervsøkonomisk viden og kompetencer, hvorfor adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.

Formål og sigte

Faget har til formål at give den studerende:
•    viden om og forståelse for begreber, teorier og metoder, der kan anvendes til at beskrive, sammenligne og reflektere over markedsføringsmæssige problemstillinger
•    færdigheder i at anvende begreber, teorier og metoder til at analysere og vurdere problemstillinger i relation til markedsføring på professionelle markeder (B2B)
•    kompetence til at selvstændigt at analysere, generalisere og reflektere over komplekse udviklings- og ledelsesmæssige opgaver på professionelle markeder (B2B), såvel nationalt som internationalt.
Faget er således vigtigt for at give den studerende en kompetenceprofil til at løfte arbejdsopgaver såsom markedsføringsplanlægning og strategisk markedsføring på professionelle markeder (B2B), hvor der anlægges et værdikædeperspektiv, der inddrager både kunde- og leverandørrelationer.

Indhold

Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende faglige områder:
•    Struktur og markedskarakteristika på professionelle markeder
•    Købsadfærd på professionelle markeder
•    Segmentering, kundeudvælgelse, kundeporteføljer
•    Forskellige relationstypologier (inden for produktion, service og samarbejde) og deres værdiskabende elementer i forhold til udvalgte køber-sælger relationer
•    Virksomheden i et forsyningskædeperspektiv
•    Udvikling af leverandørstrategier
•    Informationsindsamling og metodeanvendelse for markedsføringsplanlægning
•    Product Management, herunder produktudvikling og innovation
•    Markedskommunikation og –planlægning
•    Organisering af den personlige salgsindsats, Key Account Management (KAM) og Customer Relationship Management (CRM) på professionelle markeder
•    Markedsføringsplanlægning og strategisk markedsføring

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:
•    beskrive og anvende fagets teorier, modeller og begreber på komplekse empiriske problemstillinger
•    forklare, relatere og reflektere over anvendt teori, metode og praksis for relationsmarkedsføring på professionelle markeder (B2B)

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:
•    argumentere for anvendelse af fagets teori, metode og praksis til at karakterisere og analysere praktiske og teoretiske problemstillinger på professionelle markeder (B2B)
•    forklare og argumentere for behovet for informationsindsamling og metode for markedsføringsundersøgelse - med kobling til modul 3: anvendt markedsanalyse
•    vurdere og argumentere for valg af planlægning og implementering af strategier for konkrete, praktiske tiltag for relationsmarkedsføring samt beregne valgte strategiers (økonomiske) konsekvenser
•    forklare og formidle problemstillinger og løsningsmodeller på professionelle markedet (B2B) til både fagfæller og ikke-specialister

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:
•    sammensætte konsistente strategiske markedsføringsplaner og praktiske handlingsforslag på professionelle markeder (B2B)
•    styre og planlægge markedsføringsaktiviteter på professionelle markeder (B2B) samt selvstændigt at igangsætte og gennemføre en strategisk planlægningsproces og - opfølgning for B2B virksomheder, i et fagligt og tværfagligt samarbejde med andre virksomhedsfunktioner og samarbejdspartnere

Litteratur

Hutt & Speh (seneste udgave - european edition – ISBN 978-1-4080-9371-9) Business Marketing Management: B2B, South-Western Cengage Learning.

Ford, Gadde, Hakansson, & Snehota (seneste udgave - ISBN 978-0-470-72109-4). Managing Business Relationships, Wiley.

Nielsen, Wilke & Bjerre (seneste udgave - ISBN 87-593-1040-5) Organisationers købsadfærd i grundtræk, Samfundslitteratur - udvalgte sider

Hill & Hillier (1977) Organizational Buying Behavior, Macmillian Studies in Marketing Mangement - udvalgte sider (udleveres)

Undervisningsform

For at den studerende kan nå læringsmålene for faget tilrettelægges Undervisningen som en vekselvirkning mellem forelæsninger, dialog samt cases. Som en integreret del af undervisningen, gives der rum for, at den studerende selv og i samarbejde med medstuderende arbejder selvstændigt med fagets centrale emner. Denne proces understøttes løbende af underviser og af opgaver, videoer og cases som gøres tilgængelige for den studerende.

Arbejdsbelastning

Dette udmøntes i følgende vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende (AT=arbejdstimer):

Aktivitet    Timer
Konfrontationstimer (forelæsninger, holdtimer)        28
Forberedelse        40
Video, cases og opgave        34
Arbejde med eksamensprojekt       34
Eksamensforberedelse       14
Total arbejdsbelastning       150

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen i december/januar.
Syge-/reeksamen februar/marts.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Mundtlig eksamen: 30 minutter inklusive votering og karaktergivning.

Omfang

Modulet afsluttes med udarbejdelse af en 5 siders synopsis, der inden for fagområdet belyser et specifikt teoriområde.

Indlevering af besvarelse

Synopsen afleveres elektronisk gennem SDU assignment.

ECTS-point

5

Uddybende information

Emnet for synopsen skal godkendes af underviseren og kan ikke skrives af studerende i fællesskab.

Synopsen danner efterfølgende udgangspunkt for en mundtlig eksamination uden forberedelse.

Eksamen skal teste opfyldelsen af fagbeskrivelsens samlede målbeskrivelse (se ovenstående afsnit). Den studerende bedømmes ud fra en helhedsvurdering af såvel synopsis som præstationen ved den mundtlige udprøvning.

Deltagelse i re-eksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.

Syge-/re-eksamen kræver godkendelse fra underviser af nyt emne for synopsen og gennemføres som den ordinære eksamen.

EKA

B910009X02
B910009502
B910009202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Markedsføring på professionelle markeder (B2B, 8078101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Slagelse
Vis fuldt skema
Kolding
Vis fuldt skema