Forandringsledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B890006X02, B890006502, B890006202
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: HD

Fagnummer: B890006X01, B890006501, B890006201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B890006X01
B890006501
B890006201

Fagtitel

Forandringsledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

15-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Søren Voxted voxted@sdu.dk

Udbudssteder

Slagelse, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.

Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.

Formål og sigte

Hele uddannelsen handler om forandring, om at afklare behovet derfor og om at forstå sammenhængen hvori forandringer sker. Formålet med dette fag er, at give den studerende viden om de redskaber der kan anvendes til, at analysere organisationers behov for forandringer, samt færdigheder der tillader dem at medvirke til at udvikle, planlægge organisatorisk forandring og kompetencer til at deltage i organisationens forandringsprocesser og i at fungere som forandringsagent.

Indhold

Kurset vil i sammenhæng med uddannelsens øvrige fag præsentere forskellige metoder og modeller til at analysere, planlægge og gennemføre strategiske og organisatoriske forandringer. Kurset vil tage udgangspunkt i aktuelle problemstillinger og behandle grundlæggende teori om forandringsledelse. I denne sammenhæng vil faget vil sætte fokus på ledelse af forandringsprocesser og forandringsagentens rolle.

Målbeskrivelse

Læringsmålet, der skitserer den fremragende præstation af den studerende, inkluderer, at den enkelte studerende skal have opnået:

Målbeskrivelse - viden

Grundlæggende viden om forandringsledelse. Den studerende skal være i stand til at beskrive og benytte centrale begreber og teorier om forandringsledelse.

Målbeskrivelse - færdigheder

Færdigheder i at analysere organisationers situation og til at konstatere om forandringsbehov forefindes, samt færdigheder i at analysere konsekvenserne af en forandring ud fra såvel organisatoriske som markedsorienterede vinkler.

Målbeskrivelse - kompetencer

Endelig skal den studerende have kompetencer til at beskrive og analysere konkrete forandringsprocesser, samt til at gennemføre dem i praksis.

Litteratur

Palmer, I., Dunford, R and Akin G. - Managing Organizational Change - A Multiple Perspectives Approach 3rd Edition. McGraw-Hill.

Supplerende materiale efter aftale med underviser.

Undervisningsform

Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt Adobe Connect on-line konferencer, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, samt de studerendes præsentationer af egne erfaringer.

Undervisningen kan tilrettelægges som et seminar eller andet i tilfælde af få studerende. I sådanne tilfælde kan undervisningen alt afhængig af antallet af tilmeldinger gennemføres som en kombination af on-line konferencer via Adobe Connect og klassebaseret undervisning eller alene som on-line konferencer via Adobe Connect .

Arbejdsbelastning

Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:

Aktivitet         Timer
Deltagelse i undervisningen       24
Forberedelse til undervisningen     71
Forberedelse og deltagelse i eksamen     40
Total arbejdsbelastning    135

På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: december/januar 
Syge-/re-eksamen: februar/marts

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Individuel mundtlig eksamination på 20 minutter (uden forberedelse), inklusive votering og karaktergivning

Omfang

Den skriftlige opgave må ikke have et omfang på over 15 sider (2400 anslag, 1½ linjeafstand, skriftstørrelse 12).

Indlevering af besvarelse

Skriftlig opgave afleveres via fagets side i Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamen består af en skriftlig opgave, jf. nedenstående 4 opgavetyper, som udarbejdes i grupper på op til 4 personer samt en efterfølgende individuel mundtlig eksamination.

Der skal udfærdige et rapportoplæg, der afspejler løsning af en opgave med fokus på forandringsledelse.

Rapportoplægget bør indeholde en problemformulering, med inddragelse af konkrete elementer af (en) forandringscase samt en angivelse af, hvilke metoder, modeller og teorier, du påtænker at anvende for at svare på problemformuleringen. Herunder en kritisk stillingtagen til anvendte og beskrevne teorier.

Rapporttyper:
Rapporterne kan antage flere forskellige former:
1.Teoretisk oplæg om et eller flere områder i pensum
2.Teoretisk oplæg om et eller flere områder i pensum, knyttet til en (virksomheds)case
3.Oplæg om virksomhedscase der har været brugt i undervisningen med inddragelse af pensum i analysen
4.Oplæg om valgfri (virksomheds)case med inddragelse af pensum i analysen


Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

EKA

B890006X02
B890006502
B890006202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Forandringsledelse, 8065801.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

URL til Skemaplan

Slagelse
Vis fuldt skema
Kolding
Vis fuldt skema