Forandringsledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Adgangskrav til HD 2. del skal være opfyldt.
Studerende, som følger faget, forventes at deltage aktivt i faget, herunder at indgå i gruppearbejde og dialogbaserede forelæsninger.
Formål og sigte
Hele uddannelsen handler om forandring, om at afklare behovet derfor og om at forstå sammenhængen hvori forandringer sker. Formålet med dette fag er, at give den studerende viden om de redskaber der kan anvendes til, at analysere organisationers behov for forandringer, samt færdigheder der tillader dem at medvirke til at udvikle, planlægge organisatorisk forandring og kompetencer til at deltage i organisationens forandringsprocesser og i at fungere som forandringsagent.
Indhold
Kurset vil i sammenhæng med uddannelsens øvrige fag præsentere forskellige metoder og modeller til at analysere, planlægge og gennemføre strategiske og organisatoriske forandringer. Kurset vil tage udgangspunkt i aktuelle problemstillinger og behandle grundlæggende teori om forandringsledelse. I denne sammenhæng vil faget vil sætte fokus på ledelse af forandringsprocesser og forandringsagentens rolle.
Målbeskrivelse
Læringsmålet, der skitserer den fremragende præstation af den studerende, inkluderer, at den enkelte studerende skal have opnået:
Målbeskrivelse - viden
Grundlæggende viden om forandringsledelse. Den studerende skal være i stand til at beskrive og benytte centrale begreber og teorier om forandringsledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Færdigheder i at analysere organisationers situation og til at konstatere om forandringsbehov forefindes, samt færdigheder i at analysere konsekvenserne af en forandring ud fra såvel organisatoriske som markedsorienterede vinkler.
Målbeskrivelse - kompetencer
Endelig skal den studerende have kompetencer til at beskrive og analysere konkrete forandringsprocesser, samt til at gennemføre dem i praksis.
Litteratur
Palmer, I., Dunford, R and Akin G. - Managing Organizational Change - A Multiple Perspectives Approach 3rd Edition. McGraw-Hill.
Supplerende materiale efter aftale med underviser.
Undervisningsform
Undervisningen foregår efter konceptet Blended Learning, som omfatter oversigtsforelæsninger tilgængelige som videofiler, klassebaseret undervisning samt Adobe Connect on-line konferencer, hvor fagets indhold perspektiveres gennem cases, samt de studerendes præsentationer af egne erfaringer.
Undervisningen kan tilrettelægges som et seminar eller andet i tilfælde af få studerende. I sådanne tilfælde kan undervisningen alt afhængig af antallet af tilmeldinger gennemføres som en kombination af on-line konferencer via Adobe Connect og klassebaseret undervisning eller alene som on-line konferencer via Adobe Connect .
Arbejdsbelastning
Den studerende forventes at anvende ca. 135 timer på faget, fordelt således:
Aktivitet Timer
Deltagelse i undervisningen 24
Forberedelse til undervisningen 71
Forberedelse og deltagelse i eksamen 40
Total arbejdsbelastning 135
På fjernhold er det et særligt tilrettelagt forløb.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: december/januar
Syge-/re-eksamen: februar/marts
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Individuel mundtlig eksamination på 20 minutter (uden forberedelse), inklusive votering og karaktergivning
Omfang
Den skriftlige opgave må ikke have et omfang på over 15 sider (2400 anslag, 1½ linjeafstand, skriftstørrelse 12).
Indlevering af besvarelse
Skriftlig opgave afleveres via fagets side i Blackboard.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen består af en skriftlig opgave, jf. nedenstående 4 opgavetyper, som udarbejdes i grupper på op til 4 personer samt en efterfølgende individuel mundtlig eksamination.
Der skal udfærdige et rapportoplæg, der afspejler løsning af en opgave med fokus på forandringsledelse.
Rapportoplægget bør indeholde en problemformulering, med inddragelse af konkrete elementer af (en) forandringscase samt en angivelse af, hvilke metoder, modeller og teorier, du påtænker at anvende for at svare på problemformuleringen. Herunder en kritisk stillingtagen til anvendte og beskrevne teorier.
Rapporttyper:
Rapporterne kan antage flere forskellige former:
1.Teoretisk oplæg om et eller flere områder i pensum
2.Teoretisk oplæg om et eller flere områder i pensum, knyttet til en (virksomheds)case
3.Oplæg om virksomhedscase der har været brugt i undervisningen med inddragelse af pensum i analysen
4.Oplæg om valgfri (virksomheds)case med inddragelse af pensum i analysen
Deltagelse i re-eksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
EKA
B890006502
B890006202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Forandringsledelse, 8065801.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.