Design af innovationsprocesser

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830810102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B830810101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B830810101

Fagtitel

Design af innovationsprocesser

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Pia Storvang pia.storvang@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangskrav til MBA skal være opfyldt 

Formål og sigte

Dette kursus har til formål at introducere de studerende til og give viden om ledelse af system-, produkt- og koncept-design processer gennem Participatory innovation (Co-design). I faget arbejdes med relevante begreber til at forstå og analysere designprocesser mellem individer, virksomheder og på netværk/klyngerniveau. Faget introducerer de studerende for teorier, modeller og designværktøjer, der er centrale for at identificere, udvikle, teste, kommercialisere og lede designinnovation i og på tværs af organisationer. Faget diskuterer design-dreven innovation i et globalt, dynamisk og sammenbundet marked, hvor virksomheder og organisationer skal håndtere designprocesser både i samarbejde og konkurrence med andre. Faget har til formål at opbygge de studerendes færdigheder i at anvende fagets teorier, modeller og designværktøjer til selv at analysere, ideudvikle, lede og drive innovative designudviklingsprocesser på tværs af flere industrier. De studerende vil i faget få udviklet en fælles forståelse af viden omkring samskabende system-, produkt- og koncept-design processer, som de kan bygge videre på både hjemme i deres egen organisation og i de øvrige fag på MBA.

Indhold

Kurset dækker følgende emner:
  • krydsfeltet mellem design og innovation (der undervises af både designere og innovationsforskere)
  • grundlæggende og centrale termer for samskabende designprocesser
  • ledelse og facilitering af designprojekter i praksis
  • strategier i og mellem virksomheder, klynger og netværk
  • designs rolle for samarbejde og krydsindustriel innovation
  • innovation mellem individer, i og mellem virksomheder samt på brancheniveau
  • kilder til kreativitet, idéudvikling og innovation
  • modeller for innovations- og designprocesser
  • tværfagligt samarbejde, kommunikation og facilitering af co-design og participatory innovations processer.
  • motiverende og teambaseret samarbejdskultur gennem samskabelse og co-design i netværk (med forskellige kunde-/brugersegmenter, leverandører og andre partnere)
  • betydningen af design i industrier og forretningsnetværk i en global verden på tværs af faggrænser og kulturer.

Målbeskrivelse

Læringsmålet for faget er, at den studerende med udgangspunkt i fagets teorier, modeller og designværktøjer

Målbeskrivelse - viden

  • identificere, analysere og perspektiver en konkret praktisk designrelateret problemstilling
  • analysere og vurdere co-design og participatory innovations strategier
  • forstå og karakterisere effekter af designinnovation – her under fremtidsmuligheder, forretningsmodeller, interessenter og risiko

Målbeskrivelse - færdigheder

  • aktiviteter omkring facilitering af konkrete co-designprojekter og -processer
  • aktiviteter omkring facilitering af konkrete designprojekter og -processer
  • kritisk at kunne identificere, analysere og vurdere de ledelsesmæssige perspektiver der er forbundet hermed
  • argumentere for og vurdere fremtidsmuligheder for innovation i og mellem virksomheder, brancher, netværk/klynger
  • identificere og skabe, prototype, evaluere og organisere nye innovative mulighedsrum understøttet af designprocesser

Målbeskrivelse - kompetencer

  • forstå at håndtere konkrete metoder og -processer som facilitator af værdigenerende designinnovationsprocesser
  • kunne udvikle og forstå udfordringer i forbindelse med gennemførelse, ledelse og opfølgning på designinnovationstiltag
  • evaluere design og designprocessers rolle og indvirkning på virksomheder, organisationer, industrier og forretningsnetværk
  • forstå innovations kompleksitet og argumentere for virksomhedens mulige handlingsrum og teoretisk kunne argumentere for hvilke handlingsaktiviteter og alternativer der foretrækkes i den konkrete situation.

Litteratur

Foreløbig litteratur:

Grundbog

  • Fraser, H. M.A. (2012) Design Works. How to tackle your toughest innovation challenges through Business Design, University of Toronto Press
  • Artikler og cases

Artikler og cases præciseres i læseplanen, der offentliggøres senest i august. 

Undervisningsform

Undervisningsformen er baseret på aktiverende og design-baseret læring opbygget over modulerne identifikation, ideudvikling, test/evaluering og implementering af designprocesser. Dette gøres gennem brug af co-design, designtænkning, designmetoder og participatory innovation. Metoderne fokuserer på at styrke de studerendes læring og problemløsningsevne gennem deltageraktivering, eksperimenter, samskabelse og visualisering. Undervisningen tilrettelægges som et tæt samspil mellem teori og de studerendes egen praksis. De studerende bliver engageret i oplæg og gruppearbejde gennem fx designspil, cases og anvendelse af designværktøjer. 

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer per ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen. 
Undervisning foregår på dansk
De 135 arbejdstimer fordeler sig således 
Konfrontationstimer - 30 
Forberedelse til undervisning - ca. 70 timer 
Udarbejdelse af skriftlig opgave til eksamen - ca. 35 timer

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: Den skriftlige teoretisk refleksionsrapport og poster indleveres i december 2019 / januar 2020.
Individuel mundtlig eksamen afholdes i januar 2020.

Reeksamen: februar 2020 . Reeksamen afvikles som ordinær eksamen på baggrund af en genindlevering. Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

20 min mundtlig eksamen på baggrund af synopsis og posters 

Omfang

Maks. 4-5 sider normalsider teoretisk synopsis (ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag) samt maks. 2 stk. individuel poster

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler

Indlevering af besvarelse

Aflevering via fagets side i Blackboard
Der kan alene afleveres digitalt

ECTS-point

5

Uddybende information

20 minutters mundtlig individuel eksamination med afsæt i individuel poster (Max 2 stk. posters i A3 hand-out format samt eventuelle prototyper) samt teoretisk refleksionsrapport 4-5 sider normalsider evt. baseret gruppearbejde der redegør for teorier og modeller relateret til co-design og forskellige former for designinnovation her under eksempelvis design af system, produkt eller koncept. Redegørelser for teorier til involvering og facilitering af processer (inden for eller uden for den studerendes nuværende arbejdsmiljø) i en virksomhed de er bekendt med. Det er et krav til posters at de skal linke teori og praksis ved at reflektere såvel praksis som teori i relation til fagets teoretiske fokus. 

Det er muligt at skabe og facilitere det design-/innovationsskabende eksperiment i studiegrupperne, men den studerende skal aflevere individuelt. Der ud over skal den studerende individuelt reflektere over de praktiske erfaringer fra faget i forhold til gennemgået teori ved at aflevere en individuel skriftlig teoretisk refleksionsrapport (maks. 4-5 sider normalsider (ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag)), som kombinerer viden om de grundlæggende teorier og modeller om co-design og -innovation gennem indsigt fra anvendte designværktøjer og erfaringer fra egne virksomheder. I rapporten analyseres, diskuteres og vurderes teoretiske og praktiske implikationer af innovationsledelse.

Den individuelle refleksionsrapport og posters udgør grundlaget for den individuelle eksamination i pensum. Der må gerne medbringes fysiske modeller eller prototyper til eksamen, dog tæller disse ikke som karaktergivende. Posters tæller sammen med refleksionsrapport 50% af karakteren. De resterende 50% tildeles ud fra den individuelle mundtlige præstation. 

EKA

B830810102

Ekstern kommentar


Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Valgfag MBA Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense
Efterår 2019 Valgfag MPI Master i projekt- og innovationsledelse - 2022 | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Pia Storvang pia.storvang@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan