Design af innovationsprocesser
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- krydsfeltet mellem design og innovation (der undervises af både designere og innovationsforskere)
- grundlæggende og centrale termer for samskabende designprocesser
- ledelse og facilitering af designprojekter i praksis
- strategier i og mellem virksomheder, klynger og netværk
- designs rolle for samarbejde og krydsindustriel innovation
- innovation mellem individer, i og mellem virksomheder samt på brancheniveau
- kilder til kreativitet, idéudvikling og innovation
- modeller for innovations- og designprocesser
- tværfagligt samarbejde, kommunikation og facilitering af co-design og participatory innovations processer.
- motiverende og teambaseret samarbejdskultur gennem samskabelse og co-design i netværk (med forskellige kunde-/brugersegmenter, leverandører og andre partnere)
- betydningen af design i industrier og forretningsnetværk i en global verden på tværs af faggrænser og kulturer.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
- identificere, analysere og perspektiver en konkret praktisk designrelateret problemstilling
- analysere og vurdere co-design og participatory innovations strategier
- forstå og karakterisere effekter af designinnovation – her under fremtidsmuligheder, forretningsmodeller, interessenter og risiko
Målbeskrivelse - færdigheder
- aktiviteter omkring facilitering af konkrete co-designprojekter og -processer
- aktiviteter omkring facilitering af konkrete designprojekter og -processer
- kritisk at kunne identificere, analysere og vurdere de ledelsesmæssige perspektiver der er forbundet hermed
- argumentere for og vurdere fremtidsmuligheder for innovation i og mellem virksomheder, brancher, netværk/klynger
- identificere og skabe, prototype, evaluere og organisere nye innovative mulighedsrum understøttet af designprocesser
Målbeskrivelse - kompetencer
- forstå at håndtere konkrete metoder og -processer som facilitator af værdigenerende designinnovationsprocesser
- kunne udvikle og forstå udfordringer i forbindelse med gennemførelse, ledelse og opfølgning på designinnovationstiltag
- evaluere design og designprocessers rolle og indvirkning på virksomheder, organisationer, industrier og forretningsnetværk
- forstå innovations kompleksitet og argumentere for virksomhedens mulige handlingsrum og teoretisk kunne argumentere for hvilke handlingsaktiviteter og alternativer der foretrækkes i den konkrete situation.
Litteratur
Foreløbig litteratur:
Grundbog
- Fraser, H. M.A. (2012) Design Works. How to tackle your toughest innovation challenges through Business Design, University of Toronto Press
- Artikler og cases
Artikler og cases præciseres i læseplanen, der offentliggøres senest i august.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: Den skriftlige teoretisk refleksionsrapport og poster indleveres i december 2019 / januar 2020.
Individuel mundtlig eksamen afholdes i januar 2020.
Reeksamen: februar 2020 . Reeksamen afvikles som ordinær eksamen på baggrund af en genindlevering. Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
Aflevering via fagets side i Blackboard
Der kan alene afleveres digitalt
ECTS-point
Uddybende information
20 minutters mundtlig individuel eksamination med afsæt i individuel poster (Max 2 stk. posters i A3 hand-out format samt eventuelle prototyper) samt teoretisk refleksionsrapport 4-5 sider normalsider evt. baseret gruppearbejde der redegør for teorier og modeller relateret til co-design og forskellige former for designinnovation her under eksempelvis design af system, produkt eller koncept. Redegørelser for teorier til involvering og facilitering af processer (inden for eller uden for den studerendes nuværende arbejdsmiljø) i en virksomhed de er bekendt med. Det er et krav til posters at de skal linke teori og praksis ved at reflektere såvel praksis som teori i relation til fagets teoretiske fokus.
Det er muligt at skabe og facilitere det design-/innovationsskabende eksperiment i studiegrupperne, men den studerende skal aflevere individuelt. Der ud over skal den studerende individuelt reflektere over de praktiske erfaringer fra faget i forhold til gennemgået teori ved at aflevere en individuel skriftlig teoretisk refleksionsrapport (maks. 4-5 sider normalsider (ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag)), som kombinerer viden om de grundlæggende teorier og modeller om co-design og -innovation gennem indsigt fra anvendte designværktøjer og erfaringer fra egne virksomheder. I rapporten analyseres, diskuteres og vurderes teoretiske og praktiske implikationer af innovationsledelse.
Den individuelle refleksionsrapport og posters udgør grundlaget for den individuelle eksamination i pensum. Der må gerne medbringes fysiske modeller eller prototyper til eksamen, dog tæller disse ikke som karaktergivende. Posters tæller sammen med refleksionsrapport 50% af karakteren. De resterende 50% tildeles ud fra den individuelle mundtlige præstation.
EKA
Ekstern kommentar
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Valgfag | MBA | Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Efterår 2019 | Valgfag | MPI | Master i projekt- og innovationsledelse - 2022 | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense |