MM102: Matematik som undervisningsfag
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give principper og kompetencer som sætter den masterstuderende i stand til at omsætte sin akademiske viden i tilrettelæggelse af gymnasieundervisning i matematik så den er matematisk velfunderet, sammenhængende og perspektiveret/-ende.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at tilrettelægge matematikundervisning i en faglig progression
- Give færdigheder i inddragelse af hjælpemidler og opsøgning af resurser og design af opgaver.
- Give viden om matematiks indplacering på langs i uddannelserne
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Analysere et matematisk emne med henblik på afgrænsning af det faglige område, afdækning af faglige sammenhænge og forudsætninger samt fokusering af faglige pointer.
- Anvende principper for strategisk planlægning vedrørende brug af digitale og ikke-digitale værktøjer.
- Foretage logisk udpakning og devolution af matematiske resultater med henblik på læring.
- Forholde sig matematisk kritisk til (andres) UV-materiale (lærebøger, opgavesamlinger, …)
- Udforme spørgsmål og opgaver som bygger på ovenstående.
Indhold
Stofdidaktisk analyse, analyse af funktionaliteter i matematisk software, a priori og a posteriori matematikindsigt vedrørende design af opgaver.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen ½ time uden forberedelse på baggrund af 3 projekter i løbet af kurset
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 25
- træningsfase: Antal timer: 35, heraf 35 timer eksaminatorier
Aktiviteter i studiefasen:Deltagelse i online diskussionsforum, forberedelse af oplæg og resuméer til kursussamlingerne.
En del af introtimerne/træningsfasetimer foregår som traditionelle forelæsninger/øvelsestimer til samlingerne. Resten vil være tilrettelagt med elektroniske midler, fx via online videoer og elektronisk materiale til opgaveløsninger.