Metode-supplement Forskningsdesign

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770015102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770015101
ECTS-point: 3

Godkendelsesdato: 04-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770015101

Fagtitel

Metode-supplement Forskningsdesign

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

3

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mads Bøge Kristiansen mbkr@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse og være tilmeldt/ bestået min. 45 ECTS.  Adgang kun for studerende, som er indskrevet på studieordning ældre end august 2014.

Formål og sigte

Formålet med faget er at supplere den studerendes metodekundskaber i forhold til samfundsvidenskabelige undersøgelser og dermed kvalificere den studerende til at gennemføre et masterprojekt på 12 ECTS.

Indhold

- Samfundsvidenskabelige undersøgelsesdesigns 
- Indsamling af kvalitative og kvantitative data
- Forskellige former for analyse af kvalitative og kvantitative data
- Argumentation om metodiske problemstillinger

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Målet med faget er, at den studerende ved fagets afslutning kan:
- Opstille en relevant samfundsvidenskabelig problemstilling
- Opstille et relevant samfundsvidenskabeligt undersøgelsesdesign i forhold til en selvvalgt problemformulering 

Målbeskrivelse - færdigheder

Målet med faget er, at den studerende ved fagets afslutning kan: 
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige undersøgelsesdesign og argumentere for anvendeligheden af det opstillede undersøgelsesdesign 
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige dataindsamlingsstrategier ud fra den valgte problemformulering
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige analysestrategier ud fra den valgte problemformulering

Målbeskrivelse - kompetencer

Målet med faget er, at den studerende ved fagets afslutning kan: 
- Vurdere kvaliteten af samfundsvidenskabelige analyser 

Litteratur

Vælges af den studerende selv i samarbejde med underviser/vejleder 

Undervisningsform

Faget læses i Odense.

Undervisningen afvikles som en-to yderligere vejledningsgange i forbindelse med den almindelige vejledning af masterprojektet. 

Arbejdsbelastning

1 ECTS svarer til en arbejdsbelastning på ca. 27 timer. Den samlede arbejdsbelastning vurderes derfor at være ca. 81 timer for de 3 ECTS. vejledning cirka 5 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve for forårssemestret: Maj/juni

Omprøve for forårssemestret: August

Ordinær prøve for efterårssemestret: December/januar

Omprøve for efterårssemestret: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2400 anslag (inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste). 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Udlevering af opgave

Hjemmeopgave

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

3

Uddybende information

Hjemmeopgaven udarbejdes i løbet af semestret under vejledning.

Hjemmeopgaven skal indeholde en selvvalgt problemformulering (½ - 1 side), en skitse til teoretisk grundlag for analyse af problemformuleringen (½ - 1 side), præsentation og argumentation for valg af undersøgelsesdesign, beskrivelse af hvilke data, der tænkes indsamlet og hvordan, eksempler på hvordan data kan behandles og analyseres, afsluttende diskussion af fordele og ulemper ved det valgte forskningsdesign i forhold til validitet, reliabilitet og generaliserbarhed. Opgaven kan anvendes som inspiration for metodekapitlet i masterprojektet.  

Undervisning og bedømmelse af hjemmeopgave varetages af vejlederen til masterprojektet.  

EKA

B770015102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Metode-supplement Forskningsdesign, fagnr. 9229101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Efterår 2019 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Mads Bøge Kristiansen mbkr@sam.sdu.dk Odense

URL til Skemaplan

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)