Ledelsesadfærd og performance
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Det overordnede formål med faget er at gøre deltagerne bedre i stand til at bidrage til at opnå deres organisationers målsætninger, samtidig med at deltagernes medarbejdere bevarer en høj grad af motivation. Mere specifikt arbejder vi med oversættelse af de organisatoriske visioner og målsætninger og dermed tydeliggørelse af retningen og meningen med arbejdet.
Deltagerne vil også få mulighed for at videreudvikle deres evner til at give konkret, positiv feedback baseret på medarbejdernes indsats og resultater. Faget bygger på resultaterne fra forskningsprojektet LEAP, der systematisk har undersøgt, hvilke typer ledelsestræning der gør, at lederen – set med medarbejdernes øjne – lykkes med at gøre det tydeligt, hvilken retning organisationen skal, og hvordan de enkelte medarbejdere bidrager til dette (se www.leap-projekt.dk). LEAP var finansieret af Det Frie Forskningsråd og blev udført i samarbejde mellem bl.a. medlemmerne af konsortiet bag Master i Offentlig Ledelse ved Aarhus BSS og Syddansk Universitet.
Forskningsprojektets formål var at undersøge, hvordan forskellige former for systematisk ledelsestræning påvirker organisatorisk performance. Faget er en videreførelse af forskningsprojektets systematiske ledelsestræning, der har vist sig at have positive effekter på medarbejdernes opfattelse af lederen, værdioverensstemmelse og motivation – på tværs af meget forskellige organisationer. Det handler om via systematisk ledelsestræning at gøre offentlige ledere endnu bedre i stand til at lede netop deres organisation. Undervisningen inddrager derfor såvel forskelle som ligheder mellem deltagernes ledelsesudfordringer.
Indhold
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Litteratur
Undervisningsform
Der undervises 30 timer fordelt over 4 heldages-forløb kombineret med individuel feedback i tre omgange. Undervisningen foregår på dansk. Undervisningsformen omfatter dialogbaseret interaktion, bl.a. forelæsninger, plenumdiskussioner og gruppearbejde. Mellem undervisningsgangene udarbejdes skriftlige opgaver under vejledning af underviser og på grundlag af sparring med andre deltagere.
Undervisningen foregår i Aarhus.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: December/januar
Omprøve: Februar
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9852731 Ledelsesadfærd og performance.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Christian Bøtcher Jacobsen | christianj@ps.au.dk | Odense | |
Heidi Salomonsen | hhs@mgmt.au.dk | Odense |