Ledelsesadfærd og performance

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770029102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770029101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770029101

Fagtitel

Ledelsesadfærd og performance

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Christian Bøtcher Jacobsen christianj@ps.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i Offentlig ledelse

Formål og sigte

Det overordnede formål med faget er at gøre deltagerne bedre i stand til at bidrage til at opnå deres organisationers målsætninger, samtidig med at deltagernes medarbejdere bevarer en høj grad af motivation. Mere specifikt arbejder vi med oversættelse af de organisatoriske visioner og målsætninger og dermed tydeliggørelse af retningen og meningen med arbejdet.

Deltagerne vil også få mulighed for at videreudvikle deres evner til at give konkret, positiv feedback baseret på medarbejdernes indsats og resultater. Faget bygger på resultaterne fra forskningsprojektet LEAP, der systematisk har undersøgt, hvilke typer ledelsestræning der gør, at lederen – set med medarbejdernes øjne – lykkes med at gøre det tydeligt, hvilken retning organisationen skal, og hvordan de enkelte medarbejdere bidrager til dette (se www.leap-projekt.dk). LEAP var finansieret af Det Frie Forskningsråd og blev udført i samarbejde mellem bl.a. medlemmerne af konsortiet bag Master i Offentlig Ledelse ved Aarhus BSS og Syddansk Universitet.

Forskningsprojektets formål var at undersøge, hvordan forskellige former for systematisk ledelsestræning påvirker organisatorisk performance. Faget er en videreførelse af forskningsprojektets systematiske ledelsestræning, der har vist sig at have positive effekter på medarbejdernes opfattelse af lederen, værdioverensstemmelse og motivation – på tværs af meget forskellige organisationer. Det handler om via systematisk ledelsestræning at gøre offentlige ledere endnu bedre i stand til at lede netop deres organisation. Undervisningen inddrager derfor såvel forskelle som ligheder mellem deltagernes ledelsesudfordringer.


Undervisningsforløbet har altså til formål at udvikle den enkelte deltagers evne til at arbejde efter en højere grad af opfyldelse af organisationens mål. Det sker ved, at den enkelte deltager sættes i stand til at analysere og vurdere, hvorledes ledere via konkrete tiltag kan formulere en given organisations mål, formidle dette til medarbejderne og implementere transaktionsledelses- og/eller transformationsledelsestiltag rettet mod at nå disse mål. Undervisningsforløbene giver indsigt i og overblik over relevant ledelsesteori og relevante ledelsesmæssige metoder, ligesom der også er en tæt kobling til deltagernes egen ledelse i egne organisationer.

Samspillet mellem teori og praksis vil være dominerende i undervisningsforløbet, og der kobles i høj grad til deltagernes lederroller og lederadfærd i dagligdagen

Indhold

• Oversættelse af mål til de organisatoriske rammer 
• Dele vision/målsætning og implementere ledelsesmæssige tilgange 
• Vedholdenhed og forankring 
• Udvikling på langt sigt (herunder ændringer af målsætninger og visioner) 

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Målet er, at de studerende kan demonstrere viden om fagets centrale begreber og teorier, så de er i stand til at redegøre for disse og beskrive konkrete ledelsesmæssige problemstillinger ved egen arbejdspraksis. – herunder især organisationers mål og samspillet mellem ledelse og medarbejdermotivation.

Målbeskrivelse - færdigheder

Målet er, at de studerende kan demonstrere færdigheder i at kunne analysere, hvorledes organisationens overordnede mål deles og indføres generelt og i egen organisatorisk kontekst 

Målbeskrivelse - kompetencer

Målet er, at de studerende kan demonstrere kompetence til selvstændigt at kunne iværksætte ledelsestiltag og vurdere effekterne af disse. Herunder skal lederne kunne identificere, hvorledes mål deles og indføres i egen organisation, samt hvordan ledere konkret kan håndtere udvikling og ændringer i organisationens overordnede mål.

Litteratur

Undervisningsforløbet er baseret på litteratur på 600 sider. Litteraturen er sammensat med særligt henblik på den form for ledelsestræning, der tilbydes. Ved undervisningens start vil der foreligge en specifik liste over litteratur.

Undervisningsform

Der undervises 30 timer fordelt over 4 heldages-forløb kombineret med individuel feedback i tre omgange. Undervisningen foregår på dansk. Undervisningsformen omfatter dialogbaseret interaktion, bl.a. forelæsninger, plenumdiskussioner og gruppearbejde. Mellem undervisningsgangene udarbejdes skriftlige opgaver under vejledning af underviser og på grundlag af sparring med andre deltagere.

Undervisningen foregår i Aarhus.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30, Forberedelse: 60, Eksamensforberedelse og eksamen: 45 = I ALT 135.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December/januar

Omprøve: Februar

Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

Hjemmeopgave

Omfang

Hjemmeopgaven må max fylde 15 normalsider à 2400 anslag inkl. mellemrum, bilag og noter, men ekskl. indholdfortegnelse og litteraturliste. 

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Hjemmeopgaven er altid individuel og udarbejdes i løbet af semesteret. 

EKA

B770029102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9852731 Ledelsesadfærd og performance.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Christian Bøtcher Jacobsen christianj@ps.au.dk Odense
Heidi Salomonsen hhs@mgmt.au.dk Odense

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

30