Sundhedsledelse og -politik

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770019102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770019101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-04-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770019101

Fagtitel

Sundhedsledelse og -politik

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

04-04-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mickael Bech mibe@ps.au.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse 

Formål og sigte

Faget har til hensigt at udvikle deltagernes kompetencer til selvstændigt at identificere, afgrænse og analysere konkrete sundhedsledelse- og politikproblemstillinger samt udvikle deltagernes kompetencer til at omsætte analyser til løsningsforslag til (egen) ledelsespraksis. Deltagerne forventes arbejde med konkrete problemstillinger, som har betydning for deres egen organisation eller problemstillinger, som er relevante og aktuelle i sundhedsvæsenet. Deltagerne skal udvikle deres evne til at foretage analyser af problemstillinger i organisering, styring og ledelse af sundhedsvæsenet samt til at omsætte disse analyser til konkrete løsningsforslag til (egen) ledelsespraksis.

Det teoretiske indhold på faget introduceres med henblik på at blive anvendt og omsat til analyser på konkrete problemstilling. Deltagerne opfordres til og forventes også at inddrage teoretiske perspektiver fra andre fag. Der vil være en række gennemgående problemstillinger inden for de overordnede temaer (se under indhold), men derudover vil deltagerne arbejde med egne problemstillinger som en del af kursusforløbet samt i deres afsluttende synopsis.


Indhold

Faget indeholder en række faste emner samt inddrager aktuelle problemstillinger. Herunder vil følgende emner indgå: 

- Sundhedsvæsenets struktur, aktiviteter og styring i Danmark
- Sundhedspolitiske beslutningsprocesser
- Samspil mellem styringsinstrumenter og ledelse i sundhedsvæsenet
- Ledelse på tværs af organisatoriske grænser i sundhedsvæsenet
- Ledelse inden for og på tværs af professioner i sundhedsvæsenet
- Kompetencer for ledere i sundhedsvæsenet

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

Målet er, at de studerende kan demonstrere viden om fagets centrale begreber og teori, så de er i stand til at redegøre for og oversætte disse til konkrete sundhedsledelse - og sundhedspolitiske problemstillinger. 

Målbeskrivelse - færdigheder

Målet er, at de studerende kan demonstrere færdigheder i at kunne identificere, afgrænse og analysere konkrete sundhedsledelse - og sundhedspolitiske problemstillinger

Målbeskrivelse - kompetencer

Målet er, at de studerende kan demonstrere kompetence til selvstændigt at gennemføre en analyse med brug af velvalgte teoretiske indfaldsviklinger til forståelse af sundhedsledelse - og sundhedspolitiske problemstillinger, kunne kritisk diskutere løsningsforslag samt omsætte løsningsforslag til (egen) praksis

Litteratur

Undervisningsforløbet er baseret på litteratur på 600 sider. Ved undervisningens start vil der foreligge en specifik liste med litteratur, men nedenstående vil indgå som helhed eller i uddrag. Derudover vil der være supplerende tekster (eventuelt i et kompendium). 

Bendix, H., mfl. 2017. Ledelse i sundhedsvæsenet - på hospitaler, i kommuner og i praksis. København: Gyldendal public.

Hartley, J. & Benington, J. 2010. Leadership for Healthcare. Bristol: The Policy Press.  

Undervisningsform

Undervisningen foregår på dansk. Undervisningsformen omfatter dialogbaseret interaktion, bl.a. forelæsninger, plenumdiskussioner og gruppearbejde. I gruppearbejdet indgår arbejde med egne problemstillinger og emne til synopsis. 

Undervisningen foregår i Aarhus.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen. Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30, Forberedelse: 60, Eksamensforberedelse og eksamen: 45 = I ALT 135

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: December/januar
Omprøve: Februar
Deltagelse i omprøven kræver deltagelse i ordinær eksamen i sammen eksamenstermin. Det vil sige, at f.eks. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. I givet fald vil næste adgang til eksamen være ved førstkommende ordinære eksamen. 

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

30 min mundtlig prøve 

Omfang

Synopsis på max. 8 normalsider à 2400 anslag, dog eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle bilag.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Besvarelsen afleveres digitalt via Blackboard.

ECTS-point

5

Uddybende information

Mundtlig eksamen af 30 minutters varighed på baggrund af synopsis uden forberedelse.

En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsen vil typisk tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling i den studerendes egen organisation, og indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering, en beskrivelse af casen samt en argumenteret overvejelse over et eller flere teoretiske perspektiver, der vil kunne tages i anvendelse med henblik på at besvare problemformuleringen. Synopsen kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde, der vedrører den skriftlige synopsis. Denne eksamensform er altid individuel. 

Emner til synopsis og perspektiver drøftes i løbet af semestret på selve kurset, hvor der er mulighed for drøftelser af egne problemstillinger som en del af kursusforløbet. Derudover vil der være indlagt to datofastsatte dage, hvor der mulighed for individuel vejledning til synopsis.

EKA

B770019102

Ekstern kommentar



Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Mickael Bech mibe@ps.au.dk Odense

URL til Skemaplan

Deltagerbegrænsning

40