Strategisk kommunikation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: S710007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

UVA-kode: S710007101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Modulets navn

Strategisk kommunikation

UVA-kode

S710007101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-04-2019

Modulansvarlig

Navn E-mail Institut
Mette Lund Kristensen mlk@sam.sdu.dk

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Mette Lund Kristensen mlk@sam.sdu.dk

Modulsekretær

Navn E-mail Institut By
Mette Søberg Kristiansen msh@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Formål og overordnet indhold

Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I komplekse, foranderlige og ofte fjendtlige omgivelser er det et must at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere offentlige organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Kommunikationsopgaver håndteres i stigende grad på tværs af organisationen og involverer ikke blot kommunikationsprofessionelle, men udgør en udfordring på alle organisatoriske niveauer og blandt alle fagligheder i en organisation. Det er fagets formål at bibringe den studerende viden om og forståelse for centrale kommunikationsstrategiske begreber, teorier og metoder med henblik og at sikre den studerende færdigheder i at anvende disse på konkrete kommunikationsproblemer og opbygge vedkommendes kompetencer som kommunikator. 

Obligatoriske forudsætninger

De generelle kriterier for optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform


Målbeskrivelse - viden

  • teorier, modeller og begreber om kommunikation, herunder kommunikationsstrategier, corporate branding, stakeholders, intern kommunikation, social ansvarlighed, krisekommunikation, mm. 
    • at anvende fagets begreber, teorier, og metoder om disse emner på et sådant niveau, at den studerende kan beskrive disse og anvende dem til at strukturere og løse en konkret kommunikationsopgave. 


    Målbeskrivelse - færdigheder

    • udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation. 

    Målbeskrivelse - kompetencer

    • identificere adækvate løsningsmodeller og dermed indgå i et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre eksperter på området. 
    • at lægge kommunikationsplaner, definere relevante målgrupper og andre interessenter samt vurdere budskabers kvalitet, relevans og mulige effekter.
    • at forholde sig refleksivt til den strategiske kommunikation som de enten selv udfører, eller som planlægges og udføres af andre i organisationen.

    Pensum / anbefalet litteratur

    Fremgår af Studieguiden.

    Indhold og forløb (der tages forbehold for ændringer)

    Fremgår af Studieguiden.

    Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

    Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret og med maksimalt 30 KT. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk.

    Antal undervisningstimer

    30 timer per uge

    Skemaoplysninger

    49
    Monday
    02-12-2019
    Tuesday
    03-12-2019
    Wednesday
    04-12-2019
    Thursday
    05-12-2019
    Friday
    06-12-2019
    08 - 09
    09 - 10
    10 - 11
    11 - 12
    12 - 13
    13 - 14
    14 - 15
    15 - 16
    Vis fuldt skema

    Undervisningssprog

    Dansk

    Forventet arbejdsmængde for den studerende i dette modul

    Vejledende fordeling af arbejdsbelastning ved maksimalt antal KT:

    Konfrontationstimer 30
    Forberedelse 60
    Prøveforberedelse 23,5
    Prøve 24
    I alt 137,5

    Eksamensbestemmelser

    Prøve

    Navn

    Prøve

    Tidsmæssig placering

    Ordinær: December/januar måned.

    Omprøve: Februar

    Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. 

    Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

    Udprøvninger

    Prøve

    EKA

    S710007102

    Navn

    Prøve

    Beskrivelse

    Modulet udprøves ved en skriftlig hjemmeopgave med 24 timers besvarelsesfrist. 


    Prøveform

    Hjemmeopgave

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort - Eksamensnummer

    Sprog

    Dansk

    Varighed

    Prøven består af individuel besvarelse af en bunden case med tilhørende spørgsmål, der indgår med forskellig vægt i den samlede vurdering.

    Omfang

    Opgavebesvarelsen må maksimalt fylde 28.800 anslag med mellemrum; ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Besvarelsen skal eksplicit og i størst muligt omfang inddrage fagets litteratur.

    Hjælpemidler

    Alle hjælpemidler er tilladt.


    Udlevering af opgave

    Prøven stilles og afleveres via e-learn til nærmere fastsatte tidspunkter.

    Indlevering af besvarelse

    Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Ved Ikke bestået prøve gennemføres omprøve ved samme prøveform og formalia.

    Kriterier for udtømmende målopfyldelse
    For at kunne opnå karakteren 12; den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere de i modulet beskrevne kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

    Den studerende skal således selvstændigt kunne udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere og løse konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en kommunikationsproblematik i en given case.
    Den studerende skal i sin besvarelse vise forståelse for de udvalgte teorier, begreber og metoder og være i stand til at vurdere og diskutere deres kvalitet, relevans og effekter som løsningsmodel for den givne kommunikationsproblematik. 

    Ekstern kommentar

    Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk kommunikation 3317601. Brugte prøveforsøg i  identiske fag overføres. Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om. 

    Kassogrammer