Masterprojekt

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830005102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B830005101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 01-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B830005101

Fagtitel

Masterprojekt

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

15

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

01-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Stephen Mark Rosenbaum sro@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Inden masterprojektet kan påbegyndes skal den studerende have bestået certifikatdelen samt have bestået eller været tilmeldt fag på 3. semester svarende til 15 ECTS. 

Formål og sigte

Formålet med udarbejdelse af masterprojektet er, at den studerende demonstrerer en evne til selvstændigt at indkredse og afgrænse en tværfaglig problemstilling, der har relevans for og relation til praksis, at gennemføre en empirisk og teoretisk undersøgelse af denne problemstilling, samt foretage en kritisk analyse og vurdering af såvel løsningsforslag som løsningsproces. Det afsluttende arbejde skal demonstrere fagligt overblik og indsigt (såvel teoretisk som metodisk) med hensyn til at kunne arbejde videnskabeligt ved løsning af praktiske problemstillinger.

Indhold

-

Målbeskrivelse

Projektet skal være empirisk/praktisk i sit udgangspunkt, dvs. tage afsæt i et reelt og veldefineret problem i en konkret organisation. Afhandlingen kan udarbejdes alene eller i grupper (max. 2 personer). Ved 2 mands grupper skal afhandlingens omfang og resultat afspejle, at der er tale om 2 personers arbejdsindsats.

Lærings- og eksamensmål:

Karakterbeskrivelse 12 & 02

Karakteren 12 Gives for en eksamensbevarelse, der demonstrerer at: 

  • Den studerende har en overbevisende og kompetent indsigt i såvel generelle som specifikke problemstillinger forbundet med vidensproduktionsprocessen.
  • Den studerende har en særdeles kompetent forståelse for og er i stand til at anvende relevante teorier, modeller og værktøjer. 
  • Den studerende har en særdeles god og sammenhængende metodeforståelse
  • Den studerende har en særdeles god evne til at anvende de teorier, modeller og metoder, som afhandlingen bygger på.
  • Den studerende selvstændigt og overbevisende kan argumentere for svagheder og forbedrings-muligheder ved et bestemt paradigme og undersøgelsesdesign.
  • Den studerende på kompetent og overbevisende måde formår at gennemføre en undersøgelse, der afføder et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag.
  • Den studerende på en særdeles overbevisende måde kan reflektere over samt perspektivere de forslag til handlingsalternativer, som afhandlingen lægger op til.
  • Den studerende på en særdeles overbevisende måde kan reflektere over det procesforløb, der er forbundet med udarbejdelsen af afhandlingen, og på en særdeles overbevisende måde kan vurdere sin rapport på en konstruktiv, kritisk måde 
Karakteren 02 Gives for en eksamensbesvarelse, der demonstrerer at: 

  • Den studerende har et minimum af acceptabel forståelse for såvel generelle som specifikke problemstillinger forbundet med vidensproduktionsprocessen.
  • Den studerende har en mangelfuld og ustruktureret, men dog netop acceptabel forståelse for samt anvendelse af relevante teorier, modeller og værktøjer.
  • Den studerende har en mangelfuld, men dog netop acceptabel metodeforståelse.
  • Den studerende kun i et meget begrænset omfang kan argumentere for svagheder og forbedrings-muligheder ved et bestemt paradigme og undersøgelsesdesign.
  • Den studerende har en mangelfuld evne til at anvende de teorier, modeller og metoder, som afhandlingen bygger på.
  • Den studerende kun i begrænset omfang formår at gennemføre en undersøgelse, der afføder et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag.
  • Den studerende kun i meget begrænset omfang kan reflektere over samt perspektivere de forslag til handlingsalternativer, som afhandlingen lægger op til.
  • Den studerende kun delvist formår at reflektere over det procesforløb, der er forbundet med udarbejdelsen af afhandlingen og kun på en netop acceptabel måde kan vurdere sin rapport på en konstruktiv, kritisk måde. 

Målbeskrivelse - viden

  • Demonstrere fagligt overblik samt teoretisk og empirisk indsigt
  • Begrunde udvælgelse af relevante teorier, modeller og videnskabelige metoder som belyser problemfeltet 

Målbeskrivelse - færdigheder

  • Indkredse og afgrænse en tværfaglig praktiskrelevant problemstilling og problemformulering
  • Anvende teorier, modeller og videnskabelige metoder til løsning af en konkret erhvervsøkonomisk problemstilling
  • Gennemføre empiriske undersøgelser
  • Fremlægge, analysere og diskutere undersøgelsens resultater 

Målbeskrivelse - kompetencer

  • Udarbejde en velstruktureret og velformuleret rapport
  • Reflektere over såvel problemløsningsprocessen som resultatet af denne
  • Træffe og begrunde velkvalificeret erhvervsøkonomiske beslutninger og handlingsforslag  

Litteratur

Afhænger af tema og problemformulering 

Undervisningsform

I tilknytning til den studerendes udarbejdelse af masterprojektet tilbydes der vejledning. Vejledningen ydes som sparring til den studerende med afsæt i den studerendes egne overvejelser om afhandlingens struktur og udformning og inddragelse af teori, metode og empiri i problemløsningsprocessen. Det forventes, at den studerende selv tager initiativ til vejledningsmøder. De studerende afleverer emne til masterprojektet i forlængelse af masterintroduktionen. Vejleder tildeles inden for en uge derefter. 

Der tilbydes 3 dages metodeundervisning, som er lig med det forløb, som de studerende har fulgt på Certifikatprojektet

Arbejdsbelastning

1 ECTS svarer til en arbejdsbelastning på ca. 27 timer. Den samlede arbejdsbelastning vurderes derfor at være ca. 405 timer for de 15 ECTS.

Eksamensbestemmelser

Prøve

Navn

Prøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: juni
Omprøve: efterår 2019

Udprøvninger

Prøve

Navn

Prøve

Prøveform

Masterprojekt med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk, Engelsk

Varighed

60 minutters mundtlig eksamination

Omfang

For omfanget af afhandlingen gælder følgende: 1 studerende: 80 sider og 2 studerende: 110 sider (inkl. noter og litteraturfortegnelse, men ekskl. evt. bilag). Der udarbejdes et 5 siders resume på engelsk. Dette placeres før indholdsoversigten og tæller ikke med i ovennævnte sidetal.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler

Indlevering af besvarelse

Via SDU assignment i Blackboard

ECTS-point

15

Uddybende information

Projektet udprøves med mundtligt forsvar med ekstern bedømmelse og karaktergivning efter 7-trinsskalaen. 

Der eksamineres altid individuelt, også ved gruppeopgaver. Når eksaminanden eksamineres på baggrund af et gruppefremstillet produkt, skal vedkommende kunne stå til ansvar for (dvs. eksamineres i) det samlede produkt. Øvrige medlemmer af gruppen må ikke være til stede i eksamenslokalet, før vedkommende selv eksamineres. Ved mundtlige prøver meddeles bedømmelsen til den studerende umiddelbart efter afholdelsen af den individuelle eksamen. 

Såfremt masterprojektet ikke bestås, gives der tre måneder til at omarbejde projektet, så det på ny kan blive bedømt. Projektet skal afleveres elektronisk via SDU-Assignment i E-læringssystemet Blackboard.

Den studerende vælger selv om eksamen besvares på dansk eller engelsk.

EKA

B830005102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Masterprojekt. fagnummer: 9600801
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om. 

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Obligatorisk MBA Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense 4

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jan Møller Jensen jmj@sam.sdu.dk
Majbritt Rostgaard Evald mre@sam.sdu.dk
Per Vagn Freytag pvf@sam.sdu.dk

URL til Skemaplan