
Strategisk Kommunikation
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770008102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770008101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 04-10-2018
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I komplekse, foranderlige og ofte fjendtlige omgivelser er det nødvendigt at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere offentlige organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Samtidig går kommunikationsopgaver i stigende grad på tværs af formelle organisationsgrænser og involverer mange forskellige faglige discipliner, såsom retorik, organisationsteori, Public Relations og marketing.
For at opfylde fagets formål, er det læringsmålet, at den studerende opnår viden om fagets begreber, teorier og metoder således at vedkommende både kan analysere og anvende disse i praksis. Analytisk er det målet, at den studerende kan demonstrere færdigheder i at udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation. Den studerende skal kunne analysere og vurdere budskabers kvalitet, relevans og mulige effekter. Derudover skal faget klæde den studerende på til selv at udarbejde en kommunikationsplan/kampagne. I forbindelse hermed skal den studerende kunne analysere en kommunikationssituation, definere relevante målgrupper, udarbejde overbevisende budskaber og evaluere sine strategiske tiltag.
Indhold
•Planlægning af markedsføring og branding i offentlige organisationer
•Kommunikationsfagets grundlæggende teorier, modeller og begreber
•Centrale dimensioner af intern og ekstern kommunikation
•Issues management
•Krisekommunikation
•Identitet og værdier
•Storytelling og taleskrivning
•Evaluering
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Det er fagets formål at bibringe den studerende kritisk viden om og forståelse for centrale kommunikationsstrategiske begreber, teorier og metoder, der er essentielle i organisationers strategiske håndtering af deres interne og eksterne kommunikation.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende opnår færdigheder i at anvende fagets begreber, teorier og modeller på konkrete kommunikationsproblemer. De lærer at udvælge og anvende kommunikationsteorier til den strategiske håndtering af interne og eksterne kommunikationsproblematikker.
Målbeskrivelse - kompetencer
Med udgangspunkt i den opnåede viden og færdigheder får den studerende kompetencer såvel som analytiker af kommunikationsproblematikker og som strategisk kommunikator
Litteratur
Nielsen Femø, Mie (2010, anden udgave): Strategisk kommunikation. Akademisk Forlag Hestbæk Andersen, Thomas og Smedegaard, Flemming (2014): Diamanten: En model til kommunikationsplanlægning. Samfundslitteratur.
Herudover artikler og kapitler, der lægges ud på Blackboard.
Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Faget læses i Odense.
Faget undervises primært på dansk.
For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at teoriforelæsninger kombineres med gruppediskussioner, øvelser, cases og andre øvelser.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 70 Gruppearbejde: 5 Eksamensforberedelse og Eksamen: 30 = i alt 135 timer
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Maj / juni
Omprøve: August
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøve
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
-
Omfang
Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag (inklusiv problemformulering og litteraturliste).
Indlevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
5
Uddybende information
Opgaven skal være en pensumbaseret, strategisk løsning på et selvvalgt strategisk problem i den studerendes organisation.
EKA
B770008102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk kommunikation, fagnr. 9225901
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
URL til MitSkema
Deltagerbegrænsning
40