Brugerperspektiver og brugerinddragelse
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: S710006102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master
UVA-kode: S710006101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 02-04-2019
Varighed: 1 semester
Fagets navn
UVA-kode
S710006101
ECTS-point
5
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Sekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med dette modul er, at den studerende bliver fortrolig med begrebet brugerperspektiver og metoder til brugerinddragelse, analyse af brugerens forventninger og prioriteringer, samt brugerevaluering. I modulet beskrives metoder og teknikker til brugerinvolvering, samt metoder til analyse af brugernes forventninger og prioriteringer, metoder til belysning af brugerevaluering og brugertilfredshed. I modulet lægges der vægt på såvel kvalitative tilgange, herunder interview og fokusgruppeteknikker, samt kvantitative tilgange, herunder anvendelse af strukturerede og semistrukturerede spørgeskemaer.
Obligatoriske forudsætninger
De generelle kriterier for optagelse på sundhedsvidenskabelig masteruddannelse eller tilsvarende masteruddannelse skal være opfyldt.
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
De studerende har viden om og forståelse for:
- definitioner på borger- og brugerinddragelse
- tilgange til borger- og brugerinddragelse
- principielle metoder til belysning af brugerperspektivet
Målbeskrivelse - færdigheder
De studerende har færdigheder til at:
- beskrive og identificere forskellige former for brugerinddragelse
- redegøre for principper i kvalitative metoder til belysning af brugerperspektiver
- redegøre for principper i kvantitative metoder til belysning af brugerperspektiver
Målbeskrivelse - kompetencer
De studerende har kompetencer til at:
- kritisk at vurdere brugerinddragelse som metode, hvornår er det relevant, hvilken form for brugerinddragelse er relevant og hvem er brugerne.
Pensum / anbefalet litteratur
Indhold og forløb
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Vejledende fordeling af arbejdsbelastning ved maksimalt antal KT:
Konfrontationstimer 30
Forberedelse 67,5
Øvelser & gruppearbejde 10
Udarbejdelse af skriftlig opgave 30
I alt 137,5
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret og med maksimalt 30 KT. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk.
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Prøve
Tidsmæssig placering
Ordinær: December/januar måned.
Omprøve: Februar
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
EKA
S710006102
Navn
Prøve
Beskrivelse
-
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Omfang
Opgavebesvarelsen må maksimalt fylde 28.800 anslag med mellemrum; ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Bilag må max. fylde 19.200 anslag med mellemrum. Bilag er ikke en del af opgaven, som skal kunne læses uafhængigt af bilag.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udlevering af opgave
Prøven stilles og afleveres via e-learn til nærmere fastsatte tidspunkter.
Indlevering af besvarelse
Aflevering på Blackboard via SDU Assignment.
ECTS-point
5
Uddybende information
Ved ikke-bestået prøve gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave.
Kriterier for udtømmende målopfyldelse:
For at kunne opnå karakteren Bestået; den tilstrækkelige præstation (svarende til karakteren 02), skal den studerende demonstrere minimal acceptabel grad af de i modulet beskrevne kompetencemål.
Den studerende skal således kunne beskrive, hvad der forstås ved brugerperspektiver og brugerinddragelse, samt angive metoder til belysning af brugerperspektivet. Den studerende skal endvidere angive hovedtræk ved kvalitative og kvantitative metoder til belysning af brugerperspektivet, samt angive forskellige undersøgelsestyper til belysning af brugernes forventninger, prioriteringer, tilfredshed, livskvalitet og hertil relateret adfærd.
Endelig skal den studerende kunne angive hovedtræk i planlægning og gennemførelse af interview- og spørgeskemaundersøgelser, samt mulige fejlkilder og bias i relation hertil.
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Brugerperspektiver og brugerinddragelse 3315721. Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres. Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.