Afgangsprojekt (HDMM)
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt. Desuden skal den studerende have bestået alle moduler på 1. + 2. semester og være tilmeldt eksamen i de 3 moduler, der indgår på 3. semester, for at tilmelde sig Afgangsprojektet.
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Afgangsprojektet skal behandle en problemstilling inden for fagområdet marketing management. Målsætningen for afgangsprojektet er, at den studerende skal demonstrere evne til fordybelse i vidensfeltet markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning. Den studerende skal kunne formulere, afgrænse og motivere en problemstilling, indsamle og analysere problemstillingen med relevante teorier og metoder, samt præsentere sit arbejde i form af en rapport.
Indhold
Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe på maksimalt 2 studerende og skal have følgende centrale indhold :
•Udvælgelse og bearbejdning af problemstillingen samt opstilling af problemformulering
•Udvikling af et undersøgelsesdesign på baggrund af de antagelser undersøgelsen bygger på
•En operationalisering af problemformuleringen og begrundede valg af undersøgelsesmetoder
•Opstilling af teoretisk analyseramme således at afgangsprojektet indeholder både en bearbejdning af empirisk og teoretisk materiale
•Validitet og reliabilitet i forhold til undersøgelsesresultaterne
•Valg af handlingsalternativ
•Implementering af handlingsalternativ herunder overvejelse af mulige problemer og økonomiske konsekvensvurderinger
•Kritiske faktorer i beslutningsgrundlaget
•Klar konklusion vedrørende problemløsningens resultat
•At konkrete forudsætninger og særlige forhold vedrørende konklusionens gyldighed udtrykkeligt diskuteres
•At rapporten er formidlet i en skriftlig form, der læservenligt giver et struktureret overblik, sammenhæng og empirisk og teoretisk underbygget argumentation
•Hvis afgangsprojektet udarbejdes af 2 studerende må det forventes at analysedybde m.m. afspejler at der er tale om 2 personers arbejdsindsats.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
•Den studerende skal have viden om teorier, modeller, begreber og metoder der er introduceret på uddannelsen
•Den studerende skal kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang hver enkelt videnselement kan tænkes anvendt på det foreliggende markedsførings- og/eller strategiske markedsplanlægningsproblem i afgangsprojektet
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal kunne :
•Identificere og vurdere de vigtigste problemer, der ligger til grund for udvikling af markedsføringsplanen og/eller strategisk markedsplan i den konkrete situation
•Vurdere samspillet mellem problem, teori, empiri og problemløsning (handlingsforslag) og begrundelser for de valg der træffes for problemformulering, teori og dataindsamling
•Anlægge et helhedsperspektiv på virksomheden for de handlingsforslag der fremsættes og vurdere graden af målopfyldelse der inddrager økonomiske konsekvensberegninger og eventuelt ressourcemæssige og kompetencemæssige perspektiver
•Formidle afgangsprojektets problemstilling, teoretiske og metodiske overvejelser og valg, empiriske resultater, konklusioner og løsningsforslag til alle afgangsprojektets interessenter
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved afgangsprojektets afslutning skal den studerende kunne :
•Udvise et godt overblik over sammenhænge mellem vidensproduktionsprocessens centrale elementer, dvs. samspillet mellem problemformulering, teorigrundlag, empiri og problemløsning, refleksion, perspektivering
•Udvise en høj grad af metodemæssig forståelse i forbindelse med udledning af en særdeles velargumenteret problemmulighedsidentifikation som munder ud i en eksplicit problemformulering operationaliseret i en række spørgsmål
•Udvise en målrettet og fyldestgørende gennemførelse af de virksomhedseksterne og virksomhedsinterne analyser som problemformuleringen kræver svar på
•Udvise en god velargumenteret evne til udformning af handlingsalternativer til løsning af problemet. Handlingsalternativerne har direkte udgangspunkt i de gennemførte analyser samt i relevante forudsætninger og antagelser formuleret i analysedelen. Her skabes en fremragende sammenhæng mellem analysedelen og handlingsdelen
•Udvise en god evne til at vurdere de opstillede handlingsforslag og deres konsekvenser, herunder de økonomiske konsekvensberegninger målt på centrale begreber og nøgletal
•Udvise en god evne til at se sine løsningsforslag i et større helhedsorienteret perspektiv
•Udvise en god evne til at reflektere over såvel proces som det færdige resultat
Litteratur
Det er afgangsprojektets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteratur. Det forventes at den studerende derudover dokumenterer et solidt overblik og indsigt i den teori som er relevant for besvarelse af afgangsprojektets problemstilling.
Undervisningsform
Selvstændigt arbejde med afgangsprojektet under vejledning af en underviser. Det er den studerende der har pligt til at tage initiativ til at få vejledning.
Arbejdsbelastning
Fagets undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende møde:
Aktivitet Timer
Vejledning 10
Udarbejdelse af afgangsprojekt 385
Forberedelse af mundtlig eksamen 9
Eksamen 1
Total 405
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
For afgangsprojekter med vejledning i forårssemesteret afholdes den ordinære eksamen i maj/juni måned på baggrund af et rettidigt indleveret afgangsprojekt. Afleveringsfristen offentliggøres på studiets hjemmeside.
Re-eksamen i august.
For afgangsprojekter med vejledning i efterårssemesteret afholdes på tilsvarende vilkår ordinær eksamen i januar/februar måned med re-eksamen i marts/april.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Det mundtlige forsvar inklusive votering og begrundet karaktergivning varer maksimalt 1 time.
Omfang
For individuelle afgangsprojekter må den afleverede opgave have et omfang på maksimalt 60-70 normalsider eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Skrives afgangsprojektet af 2 studerende øges det maksimale sidetal med 20 normalsider. (En normalside regnes som 2400 anslag inklusiv mellemrum).
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Afgangsprojektet bedømmes ved et individuelt mundtligt forsvar af den indleverede opgave. Karakteren gives på basis af den studerendes opfyldelse af modulets mål som beskrevet under ”Målbeskrivelse” ovenfor. Karakteren gives ud fra en samlet vurdering af den skriftlige opgave og det mundtlige forsvar.
Den studerende starter med en kort præsentation af opgaven herunder en uddybning/perspektivering af én eller flere centrale problemstillinger i opgaven (må maksimalt tage 10 minutter). Eksaminationen omfatter endvidere supplerende spørgsmål fra eksaminator og eksterne censor inden for det teoretiske og eventuelt praktiske afsætningsøkonomiske genstandsområde med tilknytning til opgaven.
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksameni samme eksamenstermin.
Reeksamen
Prøveform
Identifikation
Varighed
Indlevering af besvarelse
Uddybende information
Reeksamen afvikles på basis af en revideret opgave. Der gives 6 uger til revision af afgangsprojektet som regnes fra den oprindelige eksamensafholdelse.
Der ydes som udgangspunkt ingen vejledning i forbindelse med revideringen af afgangsprojektet. Vejledning kan dog tilkøbet, jf. "Prisliste", som kan findes på studiets hjemmeside.
EKA
B910003502
B910003202
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Afgangsprojekt (MM), 8055501.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2019 | Obligatorisk | HD 2. del Marketing Management | HD 2. del Marketing Management | HD Marketing Management | Slagelse, Kolding |
URL til Skemaplan
Slagelse
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)
Kolding
Vis fuldt skema (start E23)Vis fuldt skema (start F24)