Afgangsprojekt (HDMM)

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B910003X02, B910003502, B910003202
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Slagelse, Kolding
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: HD

Fagnummer: B910003X01, B910003501, B910003201
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 25-10-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B910003X01
B910003501
B910003201

Fagtitel

Afgangsprojekt (HDMM)

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

15

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

25-10-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Carl Vognæs cvo@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Slagelse, Kolding

Niveau

HD

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsgivende krav til HD 2. del skal være opfyldt. Desuden skal den studerende have bestået alle moduler på 1. + 2. semester og være tilmeldt eksamen i de 3 moduler, der indgår på 3. semester, for at tilmelde sig Afgangsprojektet.

Anbefalede forudsætninger


Formål og sigte

Afgangsprojektet skal behandle en problemstilling inden for fagområdet marketing management. Målsætningen for afgangsprojektet er, at den studerende skal demonstrere evne til fordybelse i vidensfeltet markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning. Den studerende skal kunne formulere, afgrænse og motivere en problemstilling, indsamle og analysere problemstillingen med relevante teorier og metoder, samt præsentere sit arbejde i form af en rapport.

Indhold

Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe på maksimalt 2 studerende og skal have følgende centrale indhold :
•Udvælgelse og bearbejdning af problemstillingen samt opstilling af problemformulering
•Udvikling af et undersøgelsesdesign på baggrund af de antagelser undersøgelsen bygger på
•En operationalisering af problemformuleringen og begrundede valg af undersøgelsesmetoder
•Opstilling af teoretisk analyseramme således at afgangsprojektet indeholder både en bearbejdning af empirisk og teoretisk materiale
•Validitet og reliabilitet i forhold til undersøgelsesresultaterne
•Valg af handlingsalternativ
•Implementering af handlingsalternativ herunder overvejelse af mulige problemer og økonomiske konsekvensvurderinger
•Kritiske faktorer i beslutningsgrundlaget
•Klar konklusion vedrørende problemløsningens resultat
•At konkrete forudsætninger og særlige forhold vedrørende konklusionens gyldighed udtrykkeligt diskuteres
•At rapporten er formidlet i en skriftlig form, der læservenligt giver et struktureret overblik, sammenhæng og empirisk og teoretisk underbygget argumentation
•Hvis afgangsprojektet udarbejdes af 2 studerende må det forventes at analysedybde m.m. afspejler at der er tale om 2 personers arbejdsindsats.

Målbeskrivelse

-

Målbeskrivelse - viden

•Den studerende skal have viden om teorier, modeller, begreber og metoder der er introduceret på uddannelsen
•Den studerende skal kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang hver enkelt videnselement kan tænkes anvendt på det foreliggende markedsførings- og/eller strategiske markedsplanlægningsproblem i afgangsprojektet

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal kunne :
•Identificere og vurdere de vigtigste problemer, der ligger til grund for udvikling af markedsføringsplanen og/eller strategisk markedsplan i den konkrete situation
•Vurdere samspillet mellem problem, teori, empiri og problemløsning (handlingsforslag) og begrundelser for de valg der træffes for problemformulering, teori og dataindsamling
•Anlægge et helhedsperspektiv på virksomheden for de handlingsforslag der fremsættes og vurdere graden af målopfyldelse der inddrager økonomiske konsekvensberegninger og eventuelt ressourcemæssige og kompetencemæssige perspektiver
•Formidle afgangsprojektets problemstilling, teoretiske og metodiske overvejelser og valg, empiriske resultater, konklusioner og løsningsforslag til alle afgangsprojektets interessenter

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved afgangsprojektets afslutning skal den studerende kunne :
•Udvise et godt overblik over sammenhænge mellem vidensproduktionsprocessens centrale elementer, dvs. samspillet mellem problemformulering, teorigrundlag, empiri og problemløsning, refleksion, perspektivering
•Udvise en høj grad af metodemæssig forståelse i forbindelse med udledning af en særdeles velargumenteret problemmulighedsidentifikation som munder ud i en eksplicit problemformulering operationaliseret i en række spørgsmål
•Udvise en målrettet og fyldestgørende gennemførelse af de virksomhedseksterne og virksomhedsinterne analyser som problemformuleringen kræver svar på
•Udvise en god velargumenteret evne til udformning af handlingsalternativer til løsning af problemet. Handlingsalternativerne har direkte udgangspunkt i de gennemførte analyser samt i relevante forudsætninger og antagelser formuleret i analysedelen. Her skabes en fremragende sammenhæng mellem analysedelen og handlingsdelen
•Udvise en god evne til at vurdere de opstillede handlingsforslag og deres konsekvenser, herunder de økonomiske konsekvensberegninger målt på centrale begreber og nøgletal
•Udvise en god evne til at se sine løsningsforslag i et større helhedsorienteret perspektiv
•Udvise en god evne til at reflektere over såvel proces som det færdige resultat

Litteratur

Det er afgangsprojektets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteratur. Det forventes at den studerende derudover dokumenterer et solidt overblik og indsigt i den teori som er relevant for besvarelse af afgangsprojektets problemstilling.

Undervisningsform

Selvstændigt arbejde med afgangsprojektet under vejledning af en underviser. Det er den studerende der har pligt til at tage initiativ til at få vejledning.

Arbejdsbelastning

Fagets undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende møde:
Aktivitet                        Timer
Vejledning                    10
Udarbejdelse af afgangsprojekt            385
Forberedelse af mundtlig eksamen        9
Eksamen                    1
Total                        405

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

For afgangsprojekter med vejledning i forårssemesteret afholdes den ordinære eksamen i maj/juni måned på baggrund af et rettidigt indleveret afgangsprojekt. Afleveringsfristen offentliggøres på studiets hjemmeside.

Re-eksamen i august.

For afgangsprojekter med vejledning i efterårssemesteret afholdes på tilsvarende vilkår ordinær eksamen i januar/februar måned med re-eksamen i marts/april.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Afgangsprojekt med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Det mundtlige forsvar inklusive votering og begrundet karaktergivning varer maksimalt 1 time.

Omfang

For individuelle afgangsprojekter må den afleverede opgave have et omfang på maksimalt 60-70 normalsider eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Skrives afgangsprojektet af 2 studerende øges det maksimale sidetal med 20 normalsider. (En normalside regnes som 2400 anslag inklusiv mellemrum).

Indlevering af besvarelse

Afleveres i SDU assignments.

ECTS-point

15

Uddybende information

Afgangsprojektet bedømmes ved et individuelt mundtligt forsvar af den indleverede opgave. Karakteren gives på basis af den studerendes opfyldelse af modulets mål som beskrevet under ”Målbeskrivelse” ovenfor. Karakteren gives ud fra en samlet vurdering af den skriftlige opgave og det mundtlige forsvar.

Den studerende starter med en kort præsentation af opgaven herunder en uddybning/perspektivering af én eller flere centrale problemstillinger i opgaven (må maksimalt tage 10 minutter). Eksaminationen omfatter endvidere supplerende spørgsmål fra eksaminator og eksterne censor inden for det teoretiske og eventuelt praktiske afsætningsøkonomiske genstandsområde med tilknytning til opgaven.

Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksameni samme eksamenstermin.

Reeksamen

Prøveform

Afgangsprojekt med mundtligt forsvar

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Varighed

1 time

Indlevering af besvarelse

Afleveres i SDU assignments.

Uddybende information

Reeksamen afvikles på basis af en revideret opgave. Der gives 6 uger til revision af afgangsprojektet som regnes fra den oprindelige eksamensafholdelse.

Der ydes som udgangspunkt ingen vejledning i forbindelse med revideringen af afgangsprojektet. Vejledning kan dog tilkøbet, jf. "Prisliste", som kan findes på studiets hjemmeside.

EKA

B910003X02
B910003502
B910003202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Afgangsprojekt (MM), 8055501.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2019 Obligatorisk HD 2. del Marketing Management HD 2. del Marketing Management | HD Marketing Management | Slagelse, Kolding

URL til Skemaplan

Slagelse
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)
Kolding
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)