BMB549: Cellebiologi og molekylærgenetik
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til matematik på A-niveau fra gymnasiet
- Have kendskab til kemi svarende til minimum B-niveau fra gymnasiet
Formål
Det overordnede formål med kurset er at introducere de studerende til cellers inddeling i organeller og funktion, fra de basale dele i form af forskellige grupper af makromolekyler, over cellens opbygning, metaboliske nedbrydningsveje og respiration til genetik og kommunikation mellem celler. Samlet skal dette skabe et solidt fundament for de studerende, så de får et bredt, overordnet kendskab til vigtige begreber og teori inden for biokemi, molekylærbiologi og cellebiologi. Dette gøres i løbende samspil med andre kurser på samme semester, hvor vigtigheden af de forskellige discipliner inden for naturvidenskab fremhæves.
Samtidig har kurset til formål at bygge bro mellem gymnasie- og universitetsundervisning for at give de studerende en god start på uddannelsen fagligt, såvel som kompetencemæssigt.
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- beskrive en celles opbygning og funktionen af dens centrale organeller
- beskrive celledeling og koble denne til nedarvning
- redegøre for basale genetiske love, og lave simple arvelighedsberegninger og overvejelser ud fra disse
- genkende og navngive de funktionelle grupper i biologiske makromolekyler, og herfra redegøre for deres kemiske grundstruktur
- skitsere mekanismen for non-kovalente kræfter, der virker i biomolekyler og forklare disse kræfters betydning for molekylernes struktur
- opskrive centrale metaboliske omsætningsveje og forklare deres betydning for cellens stof- og energiomsætning
- genkende de almindelige kemiske reaktioner i metaboliske omsætningsveje
- redegøre for flow af genetisk information i en celle, herunder regulering af gen-ekspression
- Overveje forsøgsdesign og kontrolforsøg i et videnskabsteoretisk perspektiv
- Forstå betydningen af og bruge udvalgte online redskaber til at studere genetiske sekvenser samt matematiske og statistiske redskaber ifm. human- og sygdomsgenetik
- Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Identificere forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvende disse i forbindelse med problembehandling.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Cellers opbygning, herunder funktionen af forskellige intracellulære organeller og biomembraner
- Cellecyklus, meiose og mitose
- Grundlæggende genetik samt mere dybdegående sygdomsgenetik
- Biologiske makromolekylers struktur og funktion
- Metabolisme
- Fotosyntese
- Informationsflow fra gen til protein
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt.
- Den studerendes læring: Introduktion til itslearning, laboratoriesikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan.
Litteratur
Seneste udgave af N.A. Campbell et al. Biology - a global approach.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver i studieintroduktion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
- Indleveret studiegruppekontrakt som skal godkendes.
- En e-test i studieintroduktion, som skal være gennemført med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
De obligatoriske opgaver er en kombination af skriftlige hjemmeopgaver og digitale opgaver.
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement d)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
| Navn | Institut | By | |
|---|---|---|---|
| Brage Storstein Andresen | bragea@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi | |
| Helle Bogetofte Barnkob | hbogetofte@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi | |
| Jakob Møller-Jensen | jakobm@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.