DS808: Visualisering
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Metoder til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse
- Data- og opgaveabstraktion til visuelt design
- Visuel indkodning- og interaktionsværktøjer
- Vurdere brugerkrav til visuelt design
- Udvikle visuelle grænseflader til multivariate datasæt
- Anvende interaktionsværktøjer til at understøtte interaktiv visuel dataudforskning
- Validere effektiviteten af visualiseringsløsninger
- Abstrahere domænespecifikke visualiseringsopgaver
- Tilpasse eksisterende løsninger til understøttelse af relaterede visualiseringsopgaver
- Udvikle nye visualiseringer til ikke-understøttede brugeropgaver
- Argumentere omkring datakarakteristika på baggrund af visuelle mønstre
Målbeskrivelse
- Forklare visuelle designmetoder for vilkårlige brugeropgaver
- Vælge passende visuelle karakteristika til kortlægning af datafunktioner
- Forklare og anvende passende avancerede visualiseringmetoder
- Evaluere kvaliteten af og foreslå forbedringer til visuelle kortlægninger
- Løse visuelle designopgaver i teams
Indhold
- Nestede modeler til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse og deres indflydelse på visuelt design
- Hvilke typer data kan visualiseres? (dataabstraktion)
- Hvorfor skal vi visualisere? (opgaveabstraktion)
- Hvordan visualiserer vi? (visuel kodning)
- Færdigheder til at interagere med visuelle repræsentationer
- Informationssøgning og visuel analyse
- Avanceret visualisering af numeriske, tekstmæssige, geospatiale, tidsmæssige og netværksdata.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio med mundtligt forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Hjælpemidler ikke tilladt
Brug af AI værktøjer (f.eks., ChatGPT, Microsoft Copilot, Gemini etc.) til at producere element 1 er forbudt!
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio eksamen består af følgende elementer:
- et gruppeprojekt med en skriftlig videnskabelig kort artikel (2-4 sider), og en (kort) demonstrationsvideo der beskriver gruppens visualiseringsprojekt (skal afleveres)
- en delt poster præsentation af visualiseringsprojektet med en mundtlig gruppediskussion (efter element 1 er gennemset)
- en kort individuel mundtlig eksamen med spørgsmål om kursets teoretiske indhold (samme dag som element 2)
For samlet at opnå en bestået karakter skal alle elementerne hver for sig leve op til målbeskrivelserne. Bedømmelsen af element 1 finder sted i forbindelse med afviklingen af element 2 og 3.
Element 1 vægter 50%, element 2 vægter 30% og element 3 vægter 20% af karakteren, idet der dog anlægges en helhedsvurdering.set.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Antal undervisningstimer i alt: 36
- Fællestimer i klasselokale/auditorium: 20
- Holdtimer i klasselokale: 16
Forelæsningen foregår som en flipped classroom. Alle relaterede forelæsninger er forudindspillede og tilgængelige på Itslearning ved kursusstart. Forelæsningerne inkluderer flere praktiske aktiviteter for at styrke forståelsen af det teoretiske indhold. Øvelsesklasserne omfatter diskussion og oprettelse af visualiseringsprogrammer i Python. Derudover vil de studerende modtage feedback på gruppeprojekter i øvelsesklasserne og efter anmodning fra underviser.
Andre planlagte undervisningsaktiviteter:
Selvstudium af forskellige dele af kursusmaterialet
Programmeringseksperimenter med materiale fra øvelsesklasserne
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.