Teknologi og AI i kommunikationsarbejdet

Studienævn for International virksomhedskommunikation

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H340028102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Master

Fagnummer: H340028101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 08-03-2024


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H340028101

ECTS-point

15

Fagtitel

Teknologi og AI i kommunikationsarbejdet

Antal undervisningstimer

40 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Morten Boeriis boeriis@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber
Søren Vigild Poulsen vigild@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Søren Vigild Poulsen vigild@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning

  • have kendskab til forskellige forståelsesrammer for kommunikationsteknologi og AI i en organisatorisk kontekst
  • kunne redegøre for forskellige typer af kommunikationsteknologi og -AI
  • kunne lave nedsalgspunkter i kommunikationsteknologiens historie og evolution
  • kunne orienterede sig i aktuel forskning inden for design og brug af organisatorisk kommunikationsteknologi og -AI
  • kunne redegøre for samspillet mellem på den ene side teknologisk understøttede organisationsstrukturer og -processer og på den anden side semiotiske praksisser
  • kende centrale begreber og modeller inden for organisations- og semiotisk teknologi

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning

  • analysere specifikke kommunikationsteknologiers design og brug i en organisation eller en virksomhed
  • identificere et kommunikationsproblem og på baggrund af en strategisk planlægning udarbejde et teknologisk understøttet løsningsforslag
  • belyse samspillet mellem ledelses- og forandringsprocesser og implementeringen og anvendelsen (og evt. afvisningen) af teknologi og AI
  • indsamle og analysere data ved hjælp af relevante teknologier og AI-værktøjer
  • generere idéer ved hjælp af AI 
  • designe og producere indhold, fx i form af skrevne tekster, billeder, websteder, SoMe-indhold
  • analysere diskurser og narrativer omkring kommunikationsteknologier og -AI i en virksomhedskontekst

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning

  • anvende viden og færdigheder til at arbejde problemorienteret med praksisnære cases
  • reflektere over, hvordan kommunikationsteknologier og -AI som sociomaterielle fænomener er formet af bestemte filosofier, diskurser, værdier, politikker og ideologier og samtidig former og indvirker på semiotiske og sociale praksisser samt samfundet på mikro-, meso- og makroniveau.
  • præsentere en immanent og substantiel teknologikritik

Indhold

Undervisningen introducerer på et grundigt videnskabeligt og forskningsbaseret grundlag studerende til brugen af teknologi og AI i kommunikationsarbejdet samt beslægtede jobområder såsom HR, marketing og ledelse.

Kurset er organiseret i tre sammenhængende spor: i) kommunikationsteknologi og -AI i en organisatorisk kontekst; ii) design og brug af teknologi og AI i strategisk organisationskommunikation samt iii) kritiske perspektiver på kommunikationsteknologi og AI.

Det første spor søger at indplacere og rammesætte teknologi og AI, både i bred forstand og specifikt for kommunikationsarbejdet, i en organisatorisk kontekst. Emner som kan behandles er bl.a. teknologi og AI i relation til: ledelse, beslutningsprocesser, organisering, teamsamarbejde, jobfunktioner, tænkning, problemløsning, agency, materialitet, dataindsamling og -analyse, optimering, automatisering, magt, kontrol og overvågning.

Det andet spor indfører de studerende i brugen af specifikke kommunikationsteknologier og AI-værktøjer, så de klædes på til at kunne varetage konkrete kommunikationsopgaver. Relevante emner som gennemgås kunne være brug af teknologi og AI til: idégenerering og -udvikling, design, produktion og cirkulation af multimodale tekster, medie- og målgruppeanalyse, kampagneplanlægning.  

Det tredje spor introducerer til kritiske perspektiver på indførslen og brugen af kommunikationsteknologi med særlig fokus på AI i organisatorisk sammenhæng og på individ- og samfundsniveau. Dette spor søger at forbinde AI til sociale, kulturelle, politiske, økonomiske og klimamæssige forhold - og teknologi og AI diskuteres både som en måde at adressere disse forhold på, og samtidig problematiseres teknologi og AI som en medvirkende faktor til aktuelle tilstande og fremtidige scenarier. Teknologiens og AIs roller og funktioner kan belyses i forbindelse med emner såsom viden(s-produktion), sandhed, tillid, dannelse, læring, borgerskab, identitet, demokrati, etik, kreativitet samt kritik og modstand.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan anvendes på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, foredrag, dialog, diskussioner, øvelser, e-læring, refleksionspapirer og -spørgsmål, quizzes, udfærdigelse af begrebskort, arbejdsspørgsmål, logbøger, gruppeoplæg, peerfeedback og instruktor- og underviserfeedback, case- og problembased learning og spørgetimer, selvstændige studier, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.


Feedback:
Der gives mundtlig og skriftlig feedback i faget i forbindelse med aktivitetskrav og arbejdet med porteføljeeksamen. Underviser præciserer ved kursets begyndelse, hvordan feedbacken gives.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen portfolio, men kan også bestå af diskussioner, gruppeoplæg og andet.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter

Arbejdsbelastning

15 ECTS svarer til 420 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på  undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Ca. 1200 sider.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Løbende i semestret

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H340028102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Faget udprøves gennem et antal porteføljeopgaver, som løses med afsæt i fagets pensum, teorier og metoder. Data som indgår i analysen skal vedlægges opgaven.

Prøveform

Portfolio

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

12-15 normalsider

Hjælpemidler

AI må bruges i eksamen ud fra SDU’s bestemmelser. Derudover skal den studerende ved brug af AI i sin eksamen dokumentere følgende forhold: hvilken specifik AI er brugt, hvor og hvornår i eksamen AI benyttes, de specifikke instrukser/prompts som er anvendt samt AI’s svar og indholdsgenering. Derudover skal den studerende gøre rede for, hvordan man efterfølgende har brugt det AI-generet indhold i eksamen, og hvori denne individuelle selvstændige bidrag består. Det kunne fx være ved, at man har tilpasset og ændret i en AI-generet tekst. Disse forhold vedlægges porteføljens opgaver som bilag.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

15

Uddybende information

Bedømmelseskriterier: 
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 2, 3, 5, 6, 7 og 8, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til opgaven: 
Ja, max 2 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Odense
Vis fuldt skema (start E24)
Vis fuldt skema (start F25)

Yderligere information

Første undervisningsgang: [Indsæt oplysning om dato og klokkeslæt]

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode