
Teknologi og AI i kommunikationsarbejdet
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Morten Boeriis | boeriis@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Søren Vigild Poulsen | vigild@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Søren Vigild Poulsen | vigild@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- have kendskab til forskellige forståelsesrammer for kommunikationsteknologi og AI i en organisatorisk kontekst
- kunne redegøre for forskellige typer af kommunikationsteknologi og -AI
- kunne lave nedsalgspunkter i kommunikationsteknologiens historie og evolution
- kunne orienterede sig i aktuel forskning inden for design og brug af organisatorisk kommunikationsteknologi og -AI
- kunne redegøre for samspillet mellem på den ene side teknologisk understøttede organisationsstrukturer og -processer og på den anden side semiotiske praksisser
- kende centrale begreber og modeller inden for organisations- og semiotisk teknologi
Målbeskrivelse - færdigheder
- analysere specifikke kommunikationsteknologiers design og brug i en organisation eller en virksomhed
- identificere et kommunikationsproblem og på baggrund af en strategisk planlægning udarbejde et teknologisk understøttet løsningsforslag
- belyse samspillet mellem ledelses- og forandringsprocesser og implementeringen og anvendelsen (og evt. afvisningen) af teknologi og AI
- indsamle og analysere data ved hjælp af relevante teknologier og AI-værktøjer
- generere idéer ved hjælp af AI
- designe og producere indhold, fx i form af skrevne tekster, billeder, websteder, SoMe-indhold
- analysere diskurser og narrativer omkring kommunikationsteknologier og -AI i en virksomhedskontekst
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- anvende viden og færdigheder til at arbejde problemorienteret med praksisnære cases
- reflektere over, hvordan kommunikationsteknologier og -AI som sociomaterielle fænomener er formet af bestemte filosofier, diskurser, værdier, politikker og ideologier og samtidig former og indvirker på semiotiske og sociale praksisser samt samfundet på mikro-, meso- og makroniveau.
- præsentere en immanent og substantiel teknologikritik
Indhold
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan anvendes på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, foredrag, dialog, diskussioner, øvelser, e-læring, refleksionspapirer og -spørgsmål, quizzes, udfærdigelse af begrebskort, arbejdsspørgsmål, logbøger, gruppeoplæg, peerfeedback og instruktor- og underviserfeedback, case- og problembased learning og spørgetimer, selvstændige studier, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Feedback:
Der gives mundtlig og skriftlig feedback i faget i forbindelse med aktivitetskrav og arbejdet med porteføljeeksamen. Underviser præciserer ved kursets begyndelse, hvordan feedbacken gives.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen portfolio, men kan også bestå af diskussioner, gruppeoplæg og andet.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Hjælpemidler
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: [Indsæt oplysning om dato og klokkeslæt]
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.