Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Incitamenters betydning, niveau og troværdighed
- Principal-agent problematikker
- Free riding
- Performance måling
- Performance-relaterede lønsystemer
- Arbejdsorganisationsformer
- Job design
- Ledelsesstrategier
- Ledelsesforståelse og ledelsesformat
- Transformationsledelse
- Transaktionsledelse
- Vitaliseringsmiljøer og vitaliserende ledelse
- Distribueret ledelse
- Perspektivtagningsevne
- Identitet og mening
- Psykologiske grundbehov og motivationsformer
- Ekstrinsisk og intrinsisk motivation
- Anerkendelse (både individuel og for faggrupper)
- Professionelle normer
- Public service motivation
- Samspil mellem psykologiske behov, værdier og systembetingelser
- Styringsmodeller
- Sammenligning af ledelse i offentlig og privat sektor
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere viden om fagets emner og således være i stand til at:
- demonstrere viden om betydningen af incitamenter, motivation og normer i organisation og ledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder og således i praksis er i stand til at:
- anvende forskellige ledelsestilgange og incitamentssystemer i relation til motivation og normer ved at forklare deres baggrund og virkemåde.
- vurdere forskellige fremgangsmåders hensigtsmæssighed i forhold til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i de organisationer, den studerende arbejder i.
- strukturere besvarelsen af en konkret problemstilling og anvende fagets teori på praktiske problemer i egen organisation.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:
- identificere og redegøre for centrale aspekter omkring ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
- diskutere samspillet mellem ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
Litteratur
Undervisningsform
De fem første undervisningsmoduler omfatter et kort tværgående introduktionsmodul, tre moduler med udgangspunkt i henholdsvis økonomi, statskundskab og psykologi, samt et femte tværgående ledelsesperspektiv. For hvert af disse moduler undtagen introduktionsmodulet er der to undervisningsgange fordelt på to dage af 5-6 timer. Undervisningsformen er her diskussionsbaseret lærerundervisning med indlagte forelæsninger kombineret med gruppearbejde og diskussion af deltagernes egne ledelsesmæssige udfordringer.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Konfrontationstimer: 60 timer
- Forberedelse: 165 timer
- Eksamensforberedelse og eksamen: 45 timer
I alt 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag inkl. mellemrum, bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse og litteraturliste.
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Hjemmeopgaven skal indeholde en teoretisk analyse og diskussion af en empirisk problemstilling (fra den studerendes daglige arbejde) under en bred anvendelse af teori og viden fra faget.
Reeksamen:
Hvis eksamen ikke bestås, skal den studerende aflevere enten en revideret eller en ny besvarelse til reeksamen.
EKA
Overgangsregler
Ekstern kommentar
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2025 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2025 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2025 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Heidi Houlberg Salomonsen | hhs@mgmt.au.dk | AU | |
Jan Tønnesvang | jan@psy.au.dk | AU | |
Lotte Bøgh Andersen | lotte@ps.au.dk | AU | |
Nina Smith | nsmith@econ.au.dk | AU |