
Moderne tysk kultur for gymnasielærere
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anke Piekut | ankep@sdu.dk | Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab | Odense |
Anne-Sofie Paaske | asp@horsens-gym.dk | Horsens Gymnaisum | Odense |
Maja Dinsen Willems | majadinsen.willems@kggym.dk | Sankt Annæ Gymnasium | Odense |
Moritz Schramm | mosch@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning kunne vise
- viden om aktuelle kulturelle udtryksformer i Tyskland i en fagdidaktisk kontekst
- viden om forholdet mellem kultur og individuel og kollektiv identitetsforståelse i en tysk kontekst
- viden om fagdidaktisk teori og analyse med særligt fokus på kulturelle udtryksformer
Målbeskrivelse - færdigheder
- analysere, fortolke og diskutere aktuelle kulturelle udtryksformer og produkter og anvende denne viden i en didaktisk praksis
- forstå aktuelle debatter og konflikter i det tyske kulturliv med særligt henblik på skiftende identitetsforståelser og udfolde dennes relevans i en didaktisk sammenhæng
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- fremstille sin analyse og fortolkning af et givet kulturprodukt i en passende akademisk form
- foretage en struktureret og teoretisk reflekteret og kritisk undersøgelse af egen eller andres undervisningspraksis, eventuelt i et interkulturelt perspektiv
- forstå og diskutere forholdet mellem aktuelle kulturelle udtryksformer og undervisningspraksis
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i aktuelle kulturelle udtryksformer og debatter i Tyskland, og disse kontekstualiseres fagdidaktisk. Undervisningen kan omfatte tematiske oplæg om tysk kultur, fagdidaktisk rammesætning af temaet og udvikling af praksis på baggrund af undervisningen. Fokus er på f.eks. film, litteratur, musik og teater med relevans for tyskundervisningen i gymnasiet med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for migration og kultur, erindringskultur i dag, dansk-tyske mindretal og litteratur i undervisningen.
Modulet fokuserer på gymnasiefagets kulturdimension, men med særlig opmærksom på hvordan færdighedsdimensionen kontinuerligt kan knyttes til kulturdimensionen.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisning foregår som en blanding af forskningsbaserede oplæg og analyse og diskussion af cases og andet empirisk materiale.
Feedback:
Feedback gives formativt og summativt. Formativ feedback gives undervejs, summativ feedback gives i forbindelse med den mundtlige eksamen, hvor styrker og svagheder ved præsentationen fremhæves med henblik at kunne bruge feedbacken i efterfølgende semester formativt.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig eksamen.
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
1 studerende: 15-18 sider
2 studerende: 20-22 sider
3 studerende: 25-27 sider
Hjælpemidler
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: 10.-11. oktober 2023.
Undevisningen er fire 2-dages seminarer, fordelt over et år samt et eksamensmodul, som tilvælges.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2024 | Obligatorisk | MA i gymnasiepædagogik 60 ECTS Didaktiklinjen | MA MIG | master i gymnasiepædagogik (didaktik), master i gymnasiepædagogik (ledelse) | Odense |