Moderne tysk kultur for gymnasielærere

Studienævn for Filosofi og Pædagogik

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H560056102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Master

Fagnummer: H560056101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 01-05-2023


Varighed: 2 semestre

Version: Godkendt - aktiv

Fagnummer

H560056101

ECTS-point

15

Fagtitel

Moderne tysk kultur for gymnasielærere

Antal undervisningstimer

45 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Anke Piekut ankep@sdu.dk Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anke Piekut ankep@sdu.dk Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab Odense
Anne-Sofie Paaske asp@horsens-gym.dk Horsens Gymnaisum Odense
Maja Dinsen Willems majadinsen.willems@kggym.dk Sankt Annæ Gymnasium Odense
Moritz Schramm mosch@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning kunne vise

  • viden om aktuelle kulturelle udtryksformer i Tyskland i en fagdidaktisk kontekst
  • viden om forholdet mellem kultur og individuel og kollektiv identitetsforståelse i en tysk kontekst
  • viden om fagdidaktisk teori og analyse med særligt fokus på kulturelle udtryksformer

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning kunne 
  • analysere, fortolke og diskutere aktuelle kulturelle udtryksformer og produkter og anvende denne viden i en didaktisk praksis
  • forstå aktuelle debatter og konflikter i det tyske kulturliv med særligt henblik på skiftende identitetsforståelser og udfolde dennes relevans i en didaktisk sammenhæng

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning kunne 

  • fremstille sin analyse og fortolkning af et givet kulturprodukt i en passende akademisk form
  • foretage en struktureret og teoretisk reflekteret og kritisk undersøgelse af egen eller andres undervisningspraksis, eventuelt i et interkulturelt perspektiv
  • forstå og diskutere forholdet mellem aktuelle kulturelle udtryksformer og undervisningspraksis

Indhold

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i aktuelle kulturelle udtryksformer og debatter i Tyskland, og disse kontekstualiseres fagdidaktisk. Undervisningen kan omfatte tematiske oplæg om tysk kultur, fagdidaktisk rammesætning af temaet og udvikling af praksis på baggrund af undervisningen. Fokus er på f.eks. film, litteratur, musik og teater med relevans for tyskundervisningen i gymnasiet med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for migration og kultur, erindringskultur i dag, dansk-tyske mindretal og litteratur i undervisningen.

Modulet fokuserer på gymnasiefagets kulturdimension, men med særlig opmærksom på hvordan færdighedsdimensionen kontinuerligt kan knyttes til kulturdimensionen.

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisning foregår som en blanding af forskningsbaserede oplæg og analyse og diskussion af cases og andet empirisk materiale.

Feedback:

Feedback gives formativt og summativt. Formativ feedback gives undervejs, summativ feedback gives i forbindelse med den mundtlige eksamen, hvor styrker og svagheder ved præsentationen fremhæves med henblik at kunne bruge feedbacken i efterfølgende semester formativt.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig eksamen.  

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter

Arbejdsbelastning

15 ECTS svarer til 420 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på  undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Ca. 1000 sider

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering


I slutningen af semesteret.

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H560056102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Fri skriftlig hjemmeopgave

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Forberedelse

Nej

Varighed

1

Omfang

1 studerende: 15-18 sider

2 studerende: 20-22 sider

3 studerende: 25-27 sider

Hjælpemidler

Tilladt

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

15

Uddybende information

Bedømmelseskriterier: 
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.


Flere studerende kan bidrage til opgaven:

Ja, max 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Odense
Vis fuldt skema (start E24)
Vis fuldt skema (start F25)

Yderligere information

Første undervisningsgang: 10.-11. oktober 2023. 

Undevisningen er fire 2-dages seminarer, fordelt over et år samt et eksamensmodul, som tilvælges.

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2024 Obligatorisk MA i gymnasiepædagogik 60 ECTS Didaktiklinjen MA MIG | master i gymnasiepædagogik (didaktik), master i gymnasiepædagogik (ledelse) | Odense

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode