
Videnskabelig metode og analyse i logopædi og audiologi
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Catherine Brouwer | rineke@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | |
Christian Brandt | chbrandt@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Jytte Kjærgaard Isaksen | jisa@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | |
Sabina Storbjerg Houmøller | shoumoeller@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Teresa Cadierno | cadierno@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne redegøre for relevante metodologiers erkendelsesinteresser
- med sikkerhed kunne anvende grundlæggende videnskabsteoretisk terminologi
- kunne udvælge og anvende relevante redskaber til videnskabelige undersøgelser, herunder statistiske værktøjer, transskription, mm. og tolke tilhørende resultater
- kunne klassificere og forklare undersøgelsesmetoder som er relevante for det logopædiske og/eller audiologiske forsknings- og behandlingsfelt
- kunne kritisk referere og vurdere forskningsresultater (typisk i form af forskningsartikler og/eller -rapporter)
- kunne diskutere forskningsresultaters implikationer for behandlingspraksis
- kunne evaluere betydningen af forskellige metoder for dataindsamling i forskningsprojekter, behandlingspraksis (herunder anvendelse af tests) og/eller udviklingsprojekter
- kunne formulere et projekt (en empirisk undersøgelse eller et udviklingsprojekt) med udgangspunkt i eksisterende forsknings- eller udviklingsprojekter
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne arbejde selvstændigt, struktureret og målrettet med videnskabelig metode og analyse
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i de relevante videnskabelige metoder for empiriske undersøgelser eller empirisk baseret udviklingsarbejde i det logopædiske og/eller audiologiske felt, inklusive relevante redskaber til videnskabelige undersøgelser. Der arbejdes med såvel kvalitative som kvantitative metoder.
Undervisnings- og arbejdsformer
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Hjemmeopgave i form af et forskningsforslag
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
1 studerende: 7-10 normalsider
2 studerende: 10-13 normalsider
3 studerende: 13-16 normalsider
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9 som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ja, max 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang"
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: 5. september 2024 fra 12-16
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.