Videnskabelig metode og analyse i logopædi og audiologi

Studienævn for Audiologopædi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H040001102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: H040001101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 19-03-2024


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H040001101

ECTS-point

10

Fagtitel

Videnskabelig metode og analyse i logopædi og audiologi

Antal undervisningstimer

52 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Teresa Cadierno cadierno@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Catherine Brouwer rineke@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber
Christian Brandt chbrandt@health.sdu.dk Klinisk Institut
Jytte Kjærgaard Isaksen jisa@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber
Sabina Storbjerg Houmøller shoumoeller@health.sdu.dk Klinisk Institut
Teresa Cadierno cadierno@sdu.dk Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden


Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning

  • kunne redegøre for relevante metodologiers erkendelsesinteresser 
  • med sikkerhed kunne anvende grundlæggende videnskabsteoretisk terminologi 
  • kunne udvælge og anvende relevante redskaber til videnskabelige undersøgelser, herunder statistiske værktøjer, transskription, mm. og tolke tilhørende resultater
  • kunne klassificere og forklare undersøgelsesmetoder som er relevante for det logopædiske og/eller audiologiske forsknings- og behandlingsfelt 
  • kunne kritisk referere og vurdere forskningsresultater (typisk i form af forskningsartikler og/eller -rapporter) 
  • kunne diskutere forskningsresultaters implikationer for behandlingspraksis 
  • kunne evaluere betydningen af forskellige metoder for dataindsamling i forskningsprojekter, behandlingspraksis (herunder anvendelse af tests) og/eller udviklingsprojekter
  • kunne formulere et projekt (en empirisk undersøgelse eller et udviklingsprojekt) med udgangspunkt i eksisterende forsknings- eller udviklingsprojekter 

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning

  • med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne arbejde selvstændigt, struktureret og målrettet med videnskabelig metode og analyse 

Indhold

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i de relevante videnskabelige metoder for empiriske undersøgelser eller empirisk baseret udviklingsarbejde i det logopædiske og/eller audiologiske felt, inklusive relevante redskaber til videnskabelige undersøgelser. Der arbejdes med såvel kvalitative som kvantitative metoder. 

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Forelæsninger, øvelser, gruppearbejde, oplæg, opgaveløsning, e-læring, selvstændige studier. Undervisningen indeholder feedback på de studerendes eksamensprojekter forud for eksamen.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum: 

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

850-900 normalsider  

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H040001102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Hjemmeopgave i form af et forskningsforslag

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

1 studerende: 7-10 normalsider

2 studerende: 10-13 normalsider

3 studerende: 13-16 normalsider

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier: 

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9 som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.


Flere studerende kan bidrage til opgaven: 

Ja, max 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang"


Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Skema for faget

Yderligere information

Første undervisningsgang: 5. september 2024 fra 12-16

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode