
Ledelse på tværs
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770056102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770056101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 21-08-2024
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anne Mette Kjeldsen | annemette@ps.au.dk | AU |
Christian Bøtcher Jacobsen | christianj@ps.au.dk | AU |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Ledelse i offentlige organisationer er en kompleks affære. Ikke kun skal man kunne lede opad til politikerne og nedad til medarbejderne, men man skal i stigende grad også kunne lede på tværs. Det kan både være på tværs af forskellige faggrupper og på tværs af forskellige organisatoriske enheder. Det kalder på ledelsestilgange med fokus på relationer og et skarpt blik for, hvordan man som leder organiserer sin ledelse. Formålet med faget er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til lede på tværs i og mellem offentlige organisationer med henblik på øget målopfyldelse, relationel koordination og forbedret kvalitet. Herunder vil undervisningen præsentere de studerende for forskellige ledelsestilgange som distribueret ledelse og transformationsledelse i konteksten af ledelse på tværs samt forholde dette til forhold vedr. parternes motivation, professionelle normer og kompetencer.
Indhold
Der sættes i undervisningen fokus på følgende temaer i ledelse på tværs:
- Organisering af tværgående ledelse
- Tværgående organisationsstrukturer og modeller
- Tværfaglige ledelsesteams og medarbejdergrupper
- Relationel koordination
- Distribueret ledelse
- Transformationsledelse
- Professionelle normer og motivation
- Strategier til opbygning af tillid og engagement
- Incitamentsstrukturer i tværgående ledelse
Målbeskrivelse - viden
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere viden om teorier og teoretiske begreber vedrørende problematikker forbundet med at lede på tværs ift. karakteristika ved organisationen, opgaverne, medarbejderne og lederne.
Målbeskrivelse - færdigheder
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere færdigheder, så de med udgangspunkt i teorier og teoretiske begreber kan redegøre for og analysere samt diskutere og vurdere problemstillinger knyttet til at lede på tværs både generelt og i forhold til konkrete cases.
Målbeskrivelse - kompetencer
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere kompetencer til med udgangspunktet i fagets teorier og teoretiske begreber at kunne identificere, analysere og argumentere for ledelsesmæssige handlinger, der håndterer ledelsesmæssige problemstillinger på tværs.
Litteratur
Fagets pensum består af danske og internationale artikler og boguddrag. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Faget udbydes i Århus.
Faget indeholder 5 undervisningsgange af 6 timer.
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, dialog, øvelser og caseopgaver.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 70 timer
- Eksamensforberedelse og eksamen: 35 timer.
I alt 135 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Maj/Juni
Reeksamen: August
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
7-dages hjemmeopgave med bundet emne.
Omfang
Hjemmeopgave på max 10 normalsider à 2400 anslag (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og litteraturliste, men inklusiv eventuelle bilag og mellemrum mellem ord og tegn).
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Udlevering af opgave
Elektronisk udlevering via Digital Eksamen.
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
Det bundne emne for hjemmeopgaven vil udgøre en casebeskrivelse af en problemstilling fra en fiktiv offentlig organisation, der involverer ledelse på tværs. Den studerende vil blive bedt om at analysere de tværgående problematikker i casen ved brug af begreber og teorier fra fagets pensum, komme med anbefalinger til ledelsesmæssige handlinger på baggrund af analysen samt relatere problemstillingen til egen organisation og ledelsespraksis.
Reeksamen:
Hvis eksamen ikke bestås, skal den studerende aflevere enten en revideret eller en ny besvarelse til reeksamen.
EKA
B770056102
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Mette Kjeldsen | annemette@ps.au.dk | AU | Odense |
Christian Bøtcher Jacobsen | christianj@ps.au.dk | AU | Odense |