Ledelse på tværs

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770056102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770056101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 21-08-2024


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770056101

Fagtitel

Ledelse på tværs

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

21-08-2024

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Anne Mette Kjeldsen annemette@ps.au.dk AU
Christian Bøtcher Jacobsen christianj@ps.au.dk AU

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse

Formål og sigte

Ledelse i offentlige organisationer er en kompleks affære. Ikke kun skal man kunne lede opad til politikerne og nedad til medarbejderne, men man skal i stigende grad også kunne lede på tværs. Det kan både være på tværs af forskellige faggrupper og på tværs af forskellige organisatoriske enheder. Det kalder på ledelsestilgange med fokus på relationer og et skarpt blik for, hvordan man som leder organiserer sin ledelse. Formålet med faget er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til lede på tværs i og mellem offentlige organisationer med henblik på øget målopfyldelse, relationel koordination og forbedret kvalitet. Herunder vil undervisningen præsentere de studerende for forskellige ledelsestilgange som distribueret ledelse og transformationsledelse i konteksten af ledelse på tværs samt forholde dette til forhold vedr. parternes motivation, professionelle normer og kompetencer. 

Indhold

Der sættes i undervisningen fokus på følgende temaer i ledelse på tværs:
  • Organisering af tværgående ledelse
  • Tværgående organisationsstrukturer og modeller
  • Tværfaglige ledelsesteams og medarbejdergrupper
  • Relationel koordination
  • Distribueret ledelse
  • Transformationsledelse
  • Professionelle normer og motivation
  • Strategier til opbygning af tillid og engagement
  • Incitamentsstrukturer i tværgående ledelse

Målbeskrivelse - viden

Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere viden om teorier og teoretiske begreber vedrørende problematikker forbundet med at lede på tværs ift. karakteristika ved organisationen, opgaverne, medarbejderne og lederne.

Målbeskrivelse - færdigheder

Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere færdigheder, så de med udgangspunkt i teorier og teoretiske begreber kan redegøre for og analysere samt diskutere og vurdere problemstillinger knyttet til at lede på tværs både generelt og i forhold til konkrete cases.

Målbeskrivelse - kompetencer

Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere kompetencer til med udgangspunktet i fagets teorier og teoretiske begreber at kunne identificere, analysere og argumentere for ledelsesmæssige handlinger, der håndterer ledelsesmæssige problemstillinger på tværs.

Litteratur

Fagets pensum består af danske og internationale artikler og boguddrag. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.

Undervisningsform

Faget udbydes i Århus.

Faget indeholder 5 undervisningsgange af 6 timer.

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, dialog, øvelser og caseopgaver.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.

Aktivitet og antal timer forventes fordelt:
  • Konfrontationstimer: 30 timer
  • Forberedelse: 70 timer
  • Eksamensforberedelse og eksamen: 35 timer.
I alt 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Maj/Juni
Reeksamen: August

Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

7-dages hjemmeopgave med bundet emne. 

Omfang

Hjemmeopgave på max 10 normalsider à 2400 anslag (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og litteraturliste, men inklusiv eventuelle bilag og mellemrum mellem ord og tegn).

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Elektronisk udlevering via Digital Eksamen.

Indlevering af besvarelse

Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

5

Uddybende information

Det bundne emne for hjemmeopgaven vil udgøre en casebeskrivelse af en problemstilling fra en fiktiv offentlig organisation, der involverer ledelse på tværs. Den studerende vil blive bedt om at analysere de tværgående problematikker i casen ved brug af begreber og teorier fra fagets pensum, komme med anbefalinger til ledelsesmæssige handlinger på baggrund af analysen samt relatere problemstillingen til egen organisation og ledelsespraksis.

Reeksamen:

Hvis eksamen ikke bestås, skal den studerende aflevere enten en revideret eller en ny besvarelse til reeksamen.

EKA

B770056102

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Anne Mette Kjeldsen annemette@ps.au.dk AU Odense
Christian Bøtcher Jacobsen christianj@ps.au.dk AU Odense

URL til Skemaplan