
Ledelse af ledere
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Det primære formål med faget er at gøre ledere med ledelsesansvar for andre ledere bedre i stand til at bidrage til at opnå deres organisationers målsætninger både via deres ledelse af disse ledere og via deres betydning som rollemodeller (deres direkte signaler til medarbejderne om organisationernes værdier og visioner). Det sekundære formål med faget er at integrere denne ledelse nedad i det hierarkiske system med en velgennemtænkt ledelse opad (til det politiske niveau og/eller ledere over en selv) og på tværs (til sideordnede ledere af ledere og til relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki).
Indhold
- Ledelse af ledere i en styringsmæssig kontekst.
- Ledelse af ledere koblet til ledelse opad: Det systematiske arbejde med den gode dialogstyring både opad og nedad.
- Ledelse på tværs: Kombinationer af hierarkiske og netværksbaserede ledelsesformer.
- Ledelse som oversættelse, meningsskabelse og motivation af ledere.
- Integration af indsigter fra fagets forskellige elementer.
Målbeskrivelse - viden
- demonstrere viden om fagets centrale begreber og teorier, så den studerende er i stand til at oversætte disse i forhold til anvendelighed for praktisk ledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
- demonstrere færdigheder i at planlægge ledelse af ledere i samspil med ledelse opad og udad.
Målbeskrivelse - kompetencer
- demonstrere kompetence til selvstændigt at kunne iværksætte koordinerede ledelsestiltag rettet mod andre ledere, politikere, ledere på samme niveau og relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki.
Litteratur
- Andersen, L.B., C. Greve, K.K. Klausen og J. Torfing (2020). Offentlige styringsparadigmer: Konkurrence og sameksistens. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
- Foged, S, U. Hjelmar og M. L. Jakobsen (2022). Hvis velfærdsaftaler er løsningen – hvad er så problemet?, Politica 54 (3): 234-258
- Lewis, Marianne W. og Wendy K. Smith. 2023. “Today’s Most Critical Leadership Skill: Navigating Paradoxes.” Leader to Leader, Winter: 12–18
- Kjær, Ulrik og Lotte Bøgh Andersen (red.). 2021. Kommunalpolitisk lederskab. Tæt på borgerne i de lokale fællesskaber. København: Hans Reitzel
- Hartley, Jean, John Alford, Owen E. Hughes, and Sophie Yates. 2015. “Public Value and Political Astuteness in the Work of Public Managers: The Art of the Possible.” Public Administration 93 (1): 195–211
- Trillingsgaard, A. (2015) Ledelsesteamet gentænkt - Sådan skaber I kurs, koordinering og commitment. Viborg: Dansk Psykologisk Forlag. Kapitlerne 1-4, 8 og 10 er pensum.
- Bryde, M., Hess, C.J., Bjerregaard, T. Relationel koordinering. Lederweb, 2016. Side 4-25.
- Edwards, M. G. (2005). The integral holon: A holonomic approach to organisational change and transformation. Journal of Organizational Change Management, Vol. 18. (no. 3), 269-288.
- Kaplan, R. E., & Kaiser, R. B. (2003). Developing versatile leadership. Mit Sloan Management Review, Summer,19-26.
- Rook, D. & Torbert, W. R. (2005). Seven transformations of leadership. Harvard Business Review, s. 67-76.
- Torbert, W. R. (2020). Warren Buffett´s and your own seven transformations of leadership (pp. 2-14). Global leadership associates press. * https://www.gla.global/wp-content/uploads/2020/09/Warren-Buffetts-and-Your-Own-Seven-Transformations-of-Leadership.pdf
- Tønnesvang, J., Andersen, L. B., Petersen, C. L. & Schou, S. (2023). Mening og motivation i organisation og ledelse. København: Djøf Forlag.
- Tønnesvang, J., Schou, S. & Hansen, M. M. (2020). Medarbejdervitaliserende samtaler. Guide til fremme af engagement og kvalificeret selvbestemmelse i arbejdslivet samt udvikling af vitaliserende arbejdsmiljøer. Aarhus: Klim (siderne 33-53 er pensum).
Undervisningsform
Faget udbydes i Aarhus.
Der undervises 30 timer fordelt over 5 heldages-forløb og en spørgetime. Undervisningsformen omfatter dialogbaserede forelæsninger, cases, plenumdiskussioner, rollespil og gruppearbejde.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 60 timer
- Eksamensforberedelse og Eksamen: 45 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand med tilsvarende forberedelsestid, således at næste eksaminand trækker en case, lige efter karaktergivningen for eksaminanden placeret to pladser før på listen. Casene omhandler praktisk ledelse af ledere, evt. kombineret med overvejelse om ledelse opad og/eller udad.
Reeksamen:
Hvis eksamen ikke bestås, skal den studerende til reeksamen på samme vilkår som ved ordinær.
EKA
Overgangsregler
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2025 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2025 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2025 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Tønnesvang | jan@psy.au.dk | ||
Mads Leth Jakobsen | mads@ps.au.dk | Institut ofr statskundskab, AU | |
Mickael Bech | mibech@sam.sdu.dk | Public Administration | Odense |
Niels Højbjerg | nh@ps.au.dk | Institut for statskundskab, AU |