
Masterprojekt
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Flemming Smedegaard | fsm@sdu.dk | Studieleder, International Virksomhedskommunikation |
Obligatoriske forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Den studerende skal ved hjælp af videnskabelige teorier og metoder dybtgående og selvstændigt behandle et afgrænset emne inden for uddannelsens fagområde.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal
- have et grundigt kendskab til fagets kerneområder, teorier og metoder
- have et grundigt kendskab til relevant forskningslitteratur for det valgte emne
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal
- kritisk og selvstændigt kunne undersøge, analysere og diskutere det faglige problem på baggrund af beskrevne intentioner ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder og kunne argumentere på et holdbart videnskabeligt grundlag
- kunne tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
- kvalificeret kunne redegøre for relevant forskningslitteratur
- kunne systematisere kompleks viden og data samt udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- kunne evaluere og revidere egne metodiske og teoretiske tilgange
- kunne uddrage og sammenfatte undersøgelsens resultater
- kunne samle sine resultater i en klar, struktureret og sproglig korrekt fremstillingsform, der lever op til videnskabelige krav om analyse, argumentation og dokumentation
- på engelsk vis afhandlingen er skrevet på dansk, og på dansk hvis afhandlingen er skrevet på engelsk i resumeform kunne gøre rede for arbejdets intentioner, fremgangsmåde, teoretiske grundlag, analyser og resultater.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal
- kunne styre arbejdsprocessen, herunder kunne afgrænse og definere et emne for masterprojektet og med udgangspunkt heri formulere en klar videnskabelig problemstilling, som er produktiv i forhold til det valgte område
- kunne tage initiativ til og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde, hvor det er påkrævet som led i arbejdet med masterprojektet
- selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering, herunder kunne vurdere stærke og svage sider i eget arbejde
Indhold
Masterprojektet er en større skriftlig opgave, der giver den studerende mulighed for på egen hånd at fordybe sig i et emne inden for området International Virksomhedskommunikation og herigennem dokumentere sin evne til at anvende videnskabelig metode. Masterprojektets emne vælges af den studerende i samråd med en af fagets faste undervisere, der fungerer som vejleder.
Undervisnings- og arbejdsformer
Vejledningsforløb:
På humaniora gives der ved første forsøg 8 timers vejledning inden aflevering.
De 8 timer omfatter selve vejledningen såvel som den tid vejlederen skal bruge på at forberede sig.
Hvornår og hvordan vejledningen gives fastsættes i dialog mellem den studerende og vejlederen. Vejlederen skal sikre, at tilbuddet om vejledningen fordeles over hele perioden.
Ved andet og tredje forsøg fastsættes omfanget af vejledning på baggrund af en individuel, faglig vurdering.
Betalingen for masterprojektet dækker vejledning og tre potentielle eksamensforsøg, såfremt disse er afviklet indenfor en ramme på 2 år.
Masterprojektet kan udarbejdes i en gruppe.
BA-projektet kan udarbejdes i gruppe. Der gives følgende antal timer til vejledning:
2 studerende: 12 timer
3 studerende: 16 timer
Udarbejdelsen af masterprojektet aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum i henhold til humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø:
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Masterprojektet er en fri hjemmeopgave med mundtligt forsvar.
Den studerende vælger selv emnet for masterprojektet efter aftale med vejlederen. Studiesekretariatet fastsætter frist for aflevering af det skriftlige projekt. Efter aflevering af det skriftlige projekt forsvares masterprojektet ved et mundtligt forsvar, hvor den studerende indleder eksaminationen med et oplæg af maks. 15 minutters varighed efterfulgt af en faglig dialog mellem eksaminator, censor og den studerende om projektet.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
1 studerende: 31-35 normalsider
2 studerende: 46-50 normalsider
3 studerende: 61-65 normalsider
Aflevering af besvarelse
Resumé
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ja, max 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af projektet. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Skema for faget
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2025 | Obligatorisk | MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS) | MA IVK | master i international virksomhedskommunikation | Odense | 4 |
Forår 2025 | Obligatorisk | MA i International Virksomhedskommunikation (60 ECTS) Optaget 2024 og frem | MA IVK | master i international virksomhedskommunikation | Odense | 4 |