Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen - en sommerskole

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: S900058102
Censur: Intern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Sommerkursus (efterår)
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S900058101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 15-04-2024


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen - en sommerskole

UVA-kode

S900058101

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Kandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk Sygepleje og Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse

Godkendelsesdato

15-04-2024

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Vibeke Graven graven@sdu.dk Klinisk Institut

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Vibeke Graven graven@sdu.dk Klinisk Institut

Fagadministrator

Navn E-mail Institut By
Katja Kirkegaard katja@health.sdu.dk Studieadministration

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Sommerkursus (efterår)

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Fagets formål er, at den studerende får indsigt som grundlag for kritisk refleksion og handlekompetence vedrørende de specifikt menneskelige og samfundsmæssige forhold, som har betydning ved livsafslutning og død. Fagets omdrejningspunkt vil være: palliation som praksisfelt samt etiske, eksistentielle, psykologiske, kulturelle og sociale aspekter forbundet med livsafslutning og død, herunder fagprofessionelles rolle i adressering af og kommunikation herom.

Faget vil give de studerende indblik i den nyeste interdisciplinære og praksisrettede forskning i centrale områder af palliation og thanatologi (læren om døden) på tværs af sundhedsvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. 

Særlige undervisningsområder vil være:

  • Palliation: Hvad er den historiske og kulturelle baggrund for udviklingen af palliation som et tværprofessionelt praksisfelt i sundhedsvæsenet? Hvilke centrale tilgange og redskaber understøtter den palliative indsats rettet mod lindring? (fysisk, psykisk, socialt, eksistentielt/åndeligt). 
  • Dødens psykologi: Hvordan kan viden om tab og sorg bidrage til forståelse af psykiske aspekter relateret til døden?
  • Filosofi og religion: Hvordan kan viden om etik hjælpe med at nuancere debatten om, og kvalificere, beslutninger ved og om livets afslutning? (f. eks. idealer om ”den gode død”, livets værdi, værdighed, eutanasi, assisteret dødshjælp, palliativ sedering). Hvilken rolle spiller tro, håb og ritualer ved livsafslutning og død? 
  • Dødens sociologi og antropologi: Hvordan kan vi forstå forandringsprocesser i dødskulturer over tid? Hvordan kan vi forklare og forstå sociale problemer som ensomhed og social isolation ved alvorlig sygdom samt ulighed og uretfærdighed i adgangen til sundhedsvæsenets tilbud både nationalt og globalt? Hvordan kan denne viden bidrage til bedre palliation og andet sundhedsfagligt arbejde?

Obligatoriske forudsætninger

Ingen.

Anbefalede forudsætninger

Det anbefales, at den studerende kan forstå engelsk og har erfaring med læsning af videnskabelig litteratur på engelsk.

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Der arbejdes interdisciplinært, praksisrettet og problemorienteret med stor vægt på de studerendes aktive deltagelse, refleksion og diskussion af opnået viden. De studerendes forskellige professionsretninger inddrages som eksempler i undervisningen. Diversiteten af undervisere, studerende og cases vil anvendes eksemplarisk som illustration af behovet for forskellige faglige perspektiver på og samarbejde om problemstillinger relateret til livsafslutning og død.


Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om:

  • redegøre for centrale begreber og redskaber relateret til palliation og thanatologi med afsæt i fagets forskellige fagdiscipliner. 
  • redegøre for og sammenholde teorier og metodiske tilgange, der belyser hhv. etiske, eksistentielle, psykologiske, kulturelle og sociale aspekter relateret til livsafslutning og død.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • anvende begreber, teorier og metoder fra feltets områder i kritisk refleksion over menneskelige og samfundsmæssige forhold af betydning ved livsafslutning og død
  • vurdere videnskabelige artikler fra forskellige fagfelter relateret til livsafslutning og død.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • identificere og analysere aktuelle problemstillinger forbundet med livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen med anvendelse af et interdisciplinært perspektiv.
  • at indgå i dialog om livsafslutning og død med patienter, pårørende og den brede befolkning. 

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: 
  • Undervisningen baseres på en kombination af forskellige typer af læringsaktiviteter, herunder f.eks. oplæg ved undervisere, øvelser i dialoger om livsafslutning og død, studenteroplæg samt arbejde i grupper med journal clubs, hvor de studerende er ansvarlige for artikelgennemgang og kritisk diskussion af artiklernes analyser og anvendte tilgange. 
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: 
  • Der arbejdes med forskellige former for feedback, både feedback mellem studerende og underviser samt peer-feedback: studerende-studerende. 
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Antal undervisningstimer

52 timer per kvartal

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

På dansk eller engelsk afhængigt af underviser

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27,5 timer pr. ECTS. I alt 137,5 timer i dette fag

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne

En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er: 
  •  Konfrontationstimer: 52 timer
  • Litteratur: 65 timer
  • Øvrig forberedelse, cases og lign.: 20,5 timer
  • Eksamen: indeholdt i ovenstående, da prøveformen er deltagelse.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Prøvens tidsmæssige placering er samtidigt med afviklingen af undervisningen.

Omprøve: Omprøven finder sted indenfor samme semester som den ordinære prøve eller i umiddelbar forlængelse heraf.

Udprøvninger

Aktiv deltagelse og 80% fremmøde

EKA

S900058102

Navn

Aktiv deltagelse og 80% fremmøde

Beskrivelse

Faget udprøves ved aktiv deltagelse i alle dele af kurset. Det indebærer min. 80% fremmøde samt deltagelse i diskussion og dialoger.

Aktiv deltagelse udprøves ved elektronisk registrering af fremmøde ved hver undervisningsgang. 

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Prøveform

Deltagelse

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Omfang



Hjælpemidler

Ikke relevant for denne prøveform.

Resumé




ECTS-point

5

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Da det ikke er muligt at genskabe forholdene for beståelse ved den ordinære prøve, vil omprøven have en anden form - se uddybning nedenfor.

Reeksamen

Beskrivelse

Omprøven består af en individuel skriftlig hjemmeopgave.

Den studerende skal selv tilmelde sig omprøven via Selvbetjeningen senest 1 uge før omprøven. 

For yderligere information se under den specifikke eksamensbeskrivelse på itslearning.

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Varighed

3. dage

Omfang

Se under den specifikke eksamensbeskrivelse på itslearning.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad

Ekstern kommentar

Faget udbydes som en sommerskole og afvikles i uge 33-34

Oprettelse af faget
Der skal være minimum 12 tilmeldte, før faget kan oprettes. Beslutningen tages efter udløb af undervisningstilmeldingen.

Evaluering af faget
Evaluering af faget foregår elektronisk. I den sidste undervisningsuge sendes der en e-mail omkring evaluering til studentermailen. 

Udbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Kassogrammer

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode