Ledelse af nye samarbejdsformer
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770050102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master
Fagnummer: B770050101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 12-02-2024
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Offentlige ledere i velfærdsinstitutioner som fx sygehuse, skole, plejehjem eller i en forvaltning oplever i stigende omfang at medarbejdere og ledere skal samarbejde med andre faggrupper og/eller på tværs af organisationen for at løse opgaverne.
En del offentlige ledere oplever også i stigende omfang at skulle samarbejde med en helt nye type af aktører – såsom borgere, brugere eller frivillige omkring leveringen eller udvikling af vedfærdsydelserne.
Faget har til formål at give de studerende et solidt kendskab til disse nye samarbejdsformer i den offentlige sektor og ledelse af disse.
Indhold
I faget indgår bl.a. følgende temaer:
- New Public Governance som styrings- og ledelsesparadigme
- Offentligt samarbejde med borgere, brugere, frivillige og frivillige organisationer
- Ledelse af samarbejde med brugere, frivillige og virksomheder
- Samarbejde mellem ansatte/ledere på tværs af faglige og organisatoriske grænser
- Ledelse af samarbejde på tværs af faglige og organisatoriske grænser
- Fagprofessionelles oplevelse af nye samarbejdsformer
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning er det målet, at deltagerne:
- demonstrerer viden om fagets centrale begreber og teorier vedrørende nye samarbejdsformer, så de er i stand til at redegøre for disse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning er det målet, at deltagerne:
- demonstrerer færdigheder i at sammenligne og diskutere fagets begreber og teorier vedrørende nye samarbejdsformer.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning er det målet at deltagerne:
- demonstrerer kompetencer, således at de er i stand til at anvende begreber og teorier vedrørende nye samarbejdsformer til at analysere en konkret problemstilling i egen arbejdspraksis eller egen organisation.
Litteratur
- Fogsgaard, M. K. Elmholdt C. W. (2016). Grænsekrydsende ledelse, i: Frimann, S. Keller, H. D, (eds.) Dilemmaer i Ledelse, Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, pp. 119-142
- Fogsgaard, M. K. & M. J. Jongh (2018). Ledelse og samskabelse i den offentlige sektor. Dansk Psykologi Forlag.
- Thomsen, M. K. & U. T. Jensen (2019). Fagprofessionelles klassifikation af kerneopgaver og komplementære opgaver. Politica 50(3): 345-363.
- Torfing, J. & P. Triantafillou (2017). New Public Governance på dansk. Akademisk ForlagDette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 60 timer
- Eksamensforberedelse og Eksamen: 45 timer
I alt 135 timer i dette fag.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: Maj/juni
Reeksamen: August
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Synopsis med mundtlig prøve
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
20 minutters mundtlig eksamen på baggrund af synopsis.
Omfang
Synopsen må maksimalt fylde 5 sider à 2.400 anslag (i alt 12.000 anslag) eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og litteraturliste, men inklusiv evt. bilag.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
Synopsen skal tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling i egen arbejdspraksis eller egen organisation relateret til fagets emner. Ved bedømmelsen anlægges en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige del (synopsen) og den mundtlige eksamen. Synopsen vægtes med en tredjedel i forhold til den mundtlige eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum. Denne eksamensform er altid individuel.
EKA
B770050102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Ledelse af samskabelse (B770032101) og Organisering og ledelse af samarbejde i den offentlige sektor (B770043101)
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2024 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |