Tysk Organisationskommunikation 2

Studienævn for International virksomhedskommunikation

Undervisningssprog: Tysk
EKA: H280025102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H280025101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 30-01-2020


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H280025101

ECTS-point

10

Fagtitel

Tysk Organisationskommunikation 2

Antal undervisningstimer

4 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Ana Catarina Kühn Paz anapaz@sdu.dk Institut for Sprog og Kommunikation
Klaus Geyer klge@sdu.dk Institut for Sprog og Kommunikation

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Ana Catarina Kühn Paz anapaz@sdu.dk Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation
Klaus Geyer klge@sdu.dk Institut for Sprog og Kommunikation

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning kunne:

  • demonstrere kendskab til forskellige teorier og metoder i relation til organisations- og markedsrelaterede problemstillinger under inddragelse af interkulturelle aspekter
  • demonstrere kendskab til organisationens placering og rolle i et større europæisk og globalt perspektiv, herunder især EU og internationale samarbejdspartnere, men også andre tysktalende lande end Tyskland

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning kunne:

  • ud fra et intra- og interkulturelt perspektiv redegøre for organisationen som aktør i samfundet, herunder for de socioøkonomiske rammebetingelser, markedsforhold, organisationens omverdensrelationer, arbejdsmarkedet og selskabsformer 
  • ud fra et intra- og interkulturelt perspektiv redegøre for organisationens placering i et europæisk og globalt perspektiv med fokus på europæiske problemstillinger 
  • anvende denne viden og forståelse til at analysere, vurdere og diskutere forskellige organisationsrelaterede problemstillinger i de tysktalende lande
  • kunne formulere sig skriftligt og mundtligt på et kommunikativt adækvat og sprogligt korrekt tysk under anvendelse af tekstuelle og terminologiske karakteristika inden for alle kursets områder. 

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning kunne:

  • håndtere og løse forskellige organisationsrelaterede problemstillinger i de tysktalende lande, herunder markedsrelaterede problemstillinger.

Indhold

Med henblik på at sætte organisationen ind i en større socioøkonomisk sammenhæng gives der på baggrund af teoretiske og aktuelle tekster fra forskellige medier en indføring i organisations- og markedsrelaterede problemstillinger under inddragelse af interkulturelle aspekter.
I undervisningen tilstræbes en løbende koordinering med tematikker, der behandles i faget Interkulturel kommunikation.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Der veksles mellem forelæsning, caseorienteret undervisning, diskussion, gruppearbejde, samt gennemgang af løsningsforslag til caseopgaver i form af diskussionspaneller.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen hjemmeopgave med mundtligt forsvar.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum: 

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Tysk

Pensum

Ved opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: Ca. 500 sider. 

Ved manglende opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: Ca. 750 sider.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Eksamen afvikles i slutningen af semestret ved vintereksamen 2023 og sidste gang som følger:
  • Ordinær prøve (1. prøveforsøg): Vintereksamen 2024/25
  • Omprøve (2. prøveforsøg): Vintereksamen 2024/25
  • Omprøve (3. prøveforsøg): Sommereksamen 2025

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H280025102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

På kurset er det en forudsætning, at den studerende deltager regelmæssigt, aktivt og tilfredsstillende i den pågældende undervisning.

Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forbredelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Underviseren specificerer ved undervisningens start, hvad der forstås ved aktiv deltagelse. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 80 % af de udbudte gange. Med tilfredsstillende forstås, at de oplæg og opgaver bedømmes til bestået.

Registrering af deltagelse i undervisning sker enten via e-læringssystemet eller skriftlig protokol. Den foretrukne metode meddeles ved semesterstart. Som udgangspunkt kan der kun foretages registrering af tilstedeværelse ved en given undervisningsgang, såfremt den studerende har været fysisk tilstede i lokalet under hele undervisningsgangen.

Studerende, der ikke har deltaget regelmæssigt, aktivt og tilfredsstillende i undervisningen, skal på anden vis opnå og dokumentere det faglige niveau, som studerende har opnået gennem regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen.

Dette gøres ved at man til den afsluttende prøve skal op i ekstra pensum og sideomfang (se punkterne Pensum og Omfang).

Det ekstra pensum vil som oftest ikke være gennemgået i undervisningen, og besvarelsen skal også relatere sig til det ekstra pensum. Det er den studerendes eget ansvar at tilvejebringe det ekstra pensum til eksamen, og dette skal godkendes af underviseren.

Det er i forbindelse med den afsluttende prøve den studerendes eget ansvar at vide, om vedkommende har indfriet de med undervisningen forbundne krav om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende undervisning og dermed på hvilke vilkår den skriftlige hjemmeopgave skal afvikles.

Kurset afsluttes med en fri hjemmeopgave på fremmedsproget med mundtligt forsvar. Hjemmeopgaven skal tage udgangspunkt i en af de i undervisningen behandlede tematikker og skal indbefatte en socioøkonomisk og interkulturel dimension samt et kommunikationsprodukt, der har relation til den valgte tematik.

Hjemmeopgaven inkl. kommunikationsproduktet skal være udarbejdet grammatisk, fagterminologisk og stilistisk adækvat under iagttagelse af relevante genrekrav og under hensyntagen til det valgte medie og den valgte målgruppe. Hjemmeopgaven udarbejdes som projektrapport inkl. kommunikationsprodukt og efterfølges af et mundtligt forsvar.

Kommunikationsproduktet kan have forskellige former, fx video, podcast, reklameannonce, brochure, Instagram-posts, osv. 1 minuts video eller podcast defineres som 1 normalside.

Afsluttende prøve:
Kurset udprøves ved en hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Tysk

Varighed

30 min. inkl. censur

Omfang

Ved opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: 12-15 normalsider pr. studerende ekskl. kommunikationsprodukt på ½-2 normalsider

Ved manglende opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: 18-20 normalsider pr. studerende ekskl. kommunikationsprodukt på ½-2 normalsider

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 3-5, 7, 9-10 og 13, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Der gives 1 karakter, som er udtryk for en helhedsvurdering af den skriftlige projektrapport inkl. kommunikationsprodukt og det individuelle mundtlige forsvar

Flere studerende kan bidrage til opgaven: 
Nej

For studerende der tager faget som en del af et godkendt udlandsophold:

Kurset udprøves ved den ordinære eksamen, jf. eksamensbestemmelser. Dog udvides pensum med 300-800 sider normalsider. Der opstilles ikke forudsætning for prøven.

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve og de vilkår som var gældende for den enkelte studerende ved den ordinære prøve.

Overgangsbestemmelser

Faget H280025101 Tysk Organisationskommunikation 2 udgår. Faget undervises for sidste gang i efteråret 2023.

Eksamen afvikles i slutningen af semestret ved vintereksamen 2023 og sidste gang som følger:
  • Ordinær prøve (1. prøveforsøg): Vintereksamen 2024/25
  • Omprøve (2. prøveforsøg): Vintereksamen 2024/25
  • Omprøve (3. prøveforsøg): Sommereksamen 2025
Studerende der efter dette tidspunkt ikke har bestået H280025101 Tysk Organisationskommunikation 2 skal søge studienævnet om en individuel løsning.

Skema for faget

Yderligere information

Undervisning E23:
Onsdag 11-14.

Se nærmere oplysninger i MitSkema.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2023 Obligatorisk BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2021 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5
Efterår 2023 Obligatorisk BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5
Efterår 2023 Obligatorisk BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5
Efterår 2023 Udvekslingsstuderende

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
BA Talentudbud: Tysk erhvervsliv og kommunikation 10 ECTS Sprogtalentprogram - tysk | Talentprogram | Odense 1 E22
BA Talentudbud: Tysk erhvervsliv og kommunikation 10 ECTS Sprogtalentprogram - tysk | Talentprogram | Odense 1 E21
BA Talentudbud: Tysk erhvervsliv og kommunikation 10 ECTS Sprogtalentprogram - tysk | Talentprogram | Odense 1 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2018 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2018 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og spansk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk og spansk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2019 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2019 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2019 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og spansk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk og spansk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og spansk, Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk og spansk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2021 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E24
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2021 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2021 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2021 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2022 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2022 BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2018 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2018 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E24
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2022 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2022 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2018 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2018 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2019 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E20
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E24
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E21
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2022 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E22
BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2022 BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense 5 E23