Interkulturel kommunikation & markedskommunikation
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ana Catarina Kühn Paz | anapaz@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation | Odense |
Klaus Geyer | klge@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- demonstrere kendskab til forskellige kulturbegreber og kommunikationsteorier samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem
- demonstrere fordybet kendskab til forskellige kulturbegreber og kommunikationsteorier ift. tysk markedskommunikation
- demonstrere kendskab til markedskulturer og bestående markedskommunikation i de tysksprogede lande
Målbeskrivelse - færdigheder
- anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder
- anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel markedskommunikation på tysk
- beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem
- formulere sig i overensstemmelse med de normer, der gælder for akademisk skrivning og formidling af undersøgelsesresultater på tysk
- udarbejde en adækvat fremstilling (hjemmeopgave) på videnskabeligt grundlag på tysk
- udvikle kommunikationsprodukter, der er egnet til markedsføring af danske produkter eller til placering af danske virksomheder i de tysksprogede lande
- håndtere og løse markedskommunikative problemstillinger ift. de tysksprogede lande med en særskilt fokus på interkulturelle muligheder og udfordringer
- bruge de relevante hjælpemidler (fx ordbøger, grammatiske fremstillinger, sprogkorpusser)
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- håndtere samarbejde og konflikter på tværs af kulturer, især mht. dansk-tyske forhold
- reflektere over egen kulturelle identitet(er)
Indhold
Der gennemgås kulturbegreber og kommunikationsteorier, som udgør fundamentet for forskellige teorier om interkulturel kommunikation. Teorierne kan anvendes til en gennemgang af analyser af interkulturel kommunikation i det tysksprogede område og/eller mellem det tysksprogede område og Danmark. I faget diskuteres endvidere identitet og stereotypidannelser med særligt henblik på deres funktion og problemer i interkulturel kommunikation, samt gruppedynamikker og håndtering af samarbejde og konflikter på tværs af kulturer. Desuden introduceres betydningen af interkulturelle kompetencer – kognitiv, affektiv og adfærdsmæssig. Problematikken vedrørende sproglige ressourcer (f.eks. lingua franca og flersprogethed) kan inddrages.
I den markedskommunikative dimension arbejdes der med interkulturel markedskommunikation relateret til de tysksprogede landes markeder. Overordnet set bliver der fokuseret på de kontekstuelle og interkulturelle faktorer, der er væsentlige for at forstå disse ud fra en dansk synsvinkel. Der analyseres bestående og udvikles egne kommunikationsprodukter under inddragelse af fx markedsforhold, identificering af målgrupper, budskab og medievalg. På basis af et grundigt kendskab til markedskommunikative genrer, både analoge og især digitale, arbejdes der med adækvate retoriske og sproglige strategier, der skal sikre en optimal implementering af kommunikationen i forhold til konkrete markedssituationer og målgrupper i en interkulturel ramme.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Oplæg fra undervisere og studerende, gruppearbejde, caseorienteret undervisning samt gennemgang og diskussion af løsningsforslag til caseopgaver.
Feedback
Der gives mundtlig og/eller skriftlig feedback i faget.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen hjemmeopgave med mundtligt forsvar, men kan også bestå af oplæg, diskussioner, analyser og andet.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
1 studerende: 15-17 normalsider
2 studerende: 23-25 normalsider
3 studerende: 30-33 normalsider
Udlevering af opgave
Opgaven udleveres på SDU´s digitale platform. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Skema for faget
Yderligere information
Undervisning - efterår 2023
Onsdag kl. 10-12 + fredag kl. 8-10
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2023 | Valgfag | TOMPLADS Fremmedsprog | Samdrift (BA) | Odense | |
Efterår 2023 | Obligatorisk | BA negot Tysk, 180 ECTS, Optag 2021 | BA negot Odense | Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Engelsk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Tysk) | Odense | 5 | Efterår 2023 | Udvekslingsstuderende |