Interkulturel kommunikation & markedskommunikation

Samdrift - henvend dig hos dit eget studienævn

Undervisningssprog: Tysk
EKA: H900069102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H900069101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 14-04-2023


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H900069101

ECTS-point

10

Fagtitel

Interkulturel kommunikation & markedskommunikation

Antal undervisningstimer

4 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Klaus Geyer klge@sdu.dk Institut for Sprog og Kommunikation (00)

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Ana Catarina Kühn Paz anapaz@sdu.dk Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation Odense
Klaus Geyer klge@sdu.dk Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning kunne

  • demonstrere kendskab til forskellige kulturbegreber og kommunikationsteorier samt til kommunikationens funktion i det interkulturelle samkvem
  • demonstrere fordybet kendskab til forskellige kulturbegreber og kommunikationsteorier ift. tysk markedskommunikation
  • demonstrere kendskab til markedskulturer og bestående markedskommunikation i de tysksprogede lande

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning kunne
  • anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel kommunikation samt kunne vurdere og diskutere anvendte teorirammers styrker og svagheder
  • anvende de ovennævnte teorier og begreber i analyser af interkulturel markedskommunikation på tysk
  • beherske kommunikationen i det interkulturelle samkvem
  • formulere sig i overensstemmelse med de normer, der gælder for akademisk skrivning og formidling af undersøgelsesresultater på tysk
  • udarbejde en adækvat fremstilling (hjemmeopgave) på videnskabeligt grundlag på tysk
  • udvikle kommunikationsprodukter, der er egnet til markedsføring af danske produkter eller til placering af danske virksomheder i de tysksprogede lande
  • håndtere og løse markedskommunikative problemstillinger ift. de tysksprogede lande med en særskilt fokus på interkulturelle muligheder og udfordringer
  • bruge de relevante hjælpemidler (fx ordbøger, grammatiske fremstillinger, sprogkorpusser)

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning kunne

  • håndtere samarbejde og konflikter på tværs af kulturer, især mht. dansk-tyske forhold
  • reflektere over egen kulturelle identitet(er)

Indhold

Der gennemgås kulturbegreber og kommunikationsteorier, som udgør fundamentet for forskellige teorier om interkulturel kommunikation. Teorierne kan anvendes til en gennemgang af analyser af interkulturel kommunikation i det tysksprogede område og/eller mellem det tysksprogede område og Danmark. I faget diskuteres endvidere identitet og stereotypidannelser med særligt henblik på deres funktion og problemer i interkulturel kommunikation, samt gruppedynamikker og håndtering af samarbejde og konflikter på tværs af kulturer. Desuden introduceres betydningen af interkulturelle kompetencer – kognitiv, affektiv og adfærdsmæssig. Problematikken vedrørende sproglige ressourcer (f.eks. lingua franca og flersprogethed) kan inddrages.

I den markedskommunikative dimension arbejdes der med interkulturel markedskommunikation relateret til de tysksprogede landes markeder. Overordnet set bliver der fokuseret på de kontekstuelle og interkulturelle faktorer, der er væsentlige for at forstå disse ud fra en dansk synsvinkel. Der analyseres bestående og udvikles egne kommunikationsprodukter under inddragelse af fx markedsforhold, identificering af målgrupper, budskab og medievalg. På basis af et grundigt kendskab til markedskommunikative genrer, både analoge og især digitale, arbejdes der med adækvate retoriske og sproglige strategier, der skal sikre en optimal implementering af kommunikationen i forhold til konkrete markedssituationer og målgrupper i en interkulturel ramme.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Oplæg fra undervisere og studerende, gruppearbejde, caseorienteret undervisning samt gennemgang og diskussion af løsningsforslag til caseopgaver.

Feedback
Der gives mundtlig og/eller skriftlig feedback i faget.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen hjemmeopgave med mundtligt forsvar, men kan også bestå af oplæg, diskussioner, analyser og andet.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på  undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Tysk

Pensum

500 sider

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af semestret

Udprøvninger

Afsluttende prøve

EKA

H900069102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Fagelementets målbeskrivelse udprøves med en afsluttende eksamen bestående af en fri hjemmeopgave. Hjemmeopgaven skal tage udgangspunkt i en af de i undervisningen behandlede tematikker og skal indbefatte en socioøkonomisk og interkulturel dimension samt et kommunikationsprodukt, der har relation til den valgte tematik.

Kommunikationsproduktet kan have forskellige former, fx video, podcast, reklameannonce, brochure, Instagram-posts, osv. 1 minuts video eller podcast defineres som 1 normalside.

Særligt om løbende udprøvning
En del af fagelementets faglige mål kan udprøves løbende i undervisningen. Den løbende prøve omfatter aktiv, tilfredsstillende og regelmæssig deltagelse i undervisningen.

Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Underviseren specificerer ved undervisningens start, hvad der forstås ved aktiv deltagelse. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 80 % af de udbudte gange. Med tilfredsstillende forstås, at de oplæg og opgaver bedømmes til bestået.

For studerende, der har valgt at deltage i den løbende prøve, indgår den løbende prøve som en del af bedømmelsen for så vidt angår 150 siders pensum. For disse studerende omfatter pensum dermed ca. 350 sider ved den afsluttende eksamen og en hjemmeopgave på 10-12 normalsider for 1 studerende, 15-18 normalsider for 2 studerende og 20-24 normalsider ved 3 studerende.

Studerende på SDU, som læser i udlandet, deltager i den afsluttende eksamen efter nedenstående bestemmelser. I den frie hjemmeopgave skal den studerende, efter drøftelse med underviseren, udvælge en problemstilling med udgangspunkt i fagets målbeskrivelse, belyse og undersøge denne, samt gøre rede for de teorier og metoder, der er anvendt. Studerende på udveksling opfordres kraftig at inddrage relevante observationer og erkendelser de kommer frem til under opholdet.

Studerende, der har valgt ikke at deltage i den løbende prøve, deltager i den afsluttende eksamen efter nedenstående bestemmelser.

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Tysk

Omfang

1 studerende: 15-17 normalsider
2 studerende: 23-25 normalsider
3 studerende: 30-33 normalsider

Udlevering af opgave

Opgaven udleveres på SDU´s digitale platform. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til opgaven: Ja, op til 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer.

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve. Studerende, der ikke udnytter muligheden for hurtig reeksamen i samme eksamenstermin eller skal op for 3. gang, skal deltage i eksamen i faget igen. Studerende kan vælge at udprøve en del af fagets målbeskrivelse via den løbende prøve (undervisningsdeltagelse).     

Skema for faget

Yderligere information

Undervisning - efterår 2023

Onsdag kl. 10-12 + fredag kl. 8-10

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2023 Valgfag TOMPLADS Fremmedsprog Samdrift (BA) | Odense
Efterår 2023 Obligatorisk BA negot Tysk, 180 ECTS, Optag 2021 BA negot Odense | Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Engelsk), Bachelor (BA) i erhvervsøkonomi - erhvervssprog, negot. (Tysk) | Odense 5
Efterår 2023 Udvekslingsstuderende

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode