BMB550: Eksperimentel Life Science
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give de studerende en bred og inspirerende basal introduktion til studiet i biokemi, molekylærbiologi og biomedicin. Kurset vil udvikle og styrke de studerendes generelle studiekompetencer og give dem teoretisk og hands-on introduktion til en bred vifte af grundlæggende eksperimentelle molekylærbiologiske teknikker. Kurset vil derfor være kompetenceudviklende og danne et fundament for efterfølgende kurser på disse uddannelser.
De studerende vil først introduceres til teorien og principperne bag de enkelte metoder. Dette inkluderer en introduktion til de fysiske principper, der ligger til grund for de forskellige eksperimentelle teknikker, hvorigennem de studerende sættes i stand til at foretage udregninger og komme med forudsigelser i bl.a. klassisk mekanik og elektromagnetisme. I den eksperimentelle del af kurset vil de studerende introduceres til forskellige molekylærbiologiske teknikker, der bygger på disse fysiske principper. Dette vil foregå i et sammenhængende forløb, hvor et biologisk respons i mammale celler undersøges. De studerende vil lære fordele og ulemper ved de forskellige teknikker samt opnå erfaring i, hvordan resultater fra eksperimentelle forsøg analyseres og fortolkes. De studerende vil også introduceres til formidling af videnskabelige data gennem både mundtlige og skriftlige præsentationer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- viden om teori og eksperimentelle metoder inden for de biokemiske og molekylær biologiske fagområder
- viden om den videnskabelige terminologi, der anvendes inden for de biokemiske og molekylærbiologiske fagområder
- at kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
- anvende en eller flere biokemiske og molekylærbiologiske teorier og metoder
- at kunne foretage analyser ved brug af videnskabelige metoder og forholde sig kritisk til og reflektere over videnskabelige teorier og modeller inden for de biokemiske og molekylærbiologiske fagområder
- at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
- viden om de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde
- beskrive, formulere og formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til enten fagfælles og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
Studieteknik
- Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Identificere forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvende disse i forbindelse med problembehandling.
Fysiske koncepter
- Udføre simple matematiske udledninger.
- Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
- Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
- Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
- Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
- Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
- Forstå de fysiske koncepter omkring absorbans og flourescens af lys.
Molekylærbiologiske teknikker
- Arbejde selvstændigt og sikkert i et laboratorium, herunder sikker håndtering af kemikalier og det mest basale apparatur (pipetter, centrifuger, pH-metere etc).
- Tage noter, arbejde reproducerbart og anvende standardkurver i forbindelse med laboratoriearbejde.
- Forstå forsøgsdesign og vigtigheden af kontrolforsøg i et videnskabsteoretisk perspektiv.
- Udføre forskellige basale molekylærbiologiske teknikker (fx. proteinkoncentration, western blotting og qPCR) og redegøre for de underliggende fysiske og biologiske principper.
- Udføre og analysere fluorescens mikroskopi og redegøre for de underliggende fysiske principper.
- Redegøre for de mest basale fysiske principper bag massespektometri og udføre simple analyser af proteomics data.
- Forstå en celles opbygning og informations-flowet i cellen, herunder det centrale dogme.
- Forstå hvordan forskellige eksperimentelle metoder kan bruges til at analysere en celles respons på extracellulære stimuli.
- Relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser.
- Præcisere og analysere en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikere om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
Verdensmål
- Forstå verdensmålene for bæredygtig udvikling og deres sammenhæng med akademiske uddannelser
- Forstå problematikker og dilemmaer knyttet til opfyldelse af verdensmålene
- Arbejde akademisk, kritisk reflekteret og tværfagligt med verdensmålene
- Reflektere over verdensmålenes relevans for biokemi, molekylærbiologi og biomedicin samt i relation til andre fagområder
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Studieteknik
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt.
- Den studerendes læring: Introduktion til itslearning, laboratoriesikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan.
- Problembehandling med udgangspunkt i laboratorieøvelserne samt mundtlig og skriftlig præsentation heraf.
Fysiske koncepter
- Fysiske størrelser og enheder.
- Bevægelse og kinematik.
- Kraftbegrebet og Newtons love.
- Stive legemers bevægelse og rotation.
- Basal elektromagnetisme.
- Lysets egenskaber herunder brydning og absorption.
Molekylærbiologiske teknikker
- Buffer -beregning og -fremstilling.
- Standardkurver.
- Organel-oprensning vha. centrifugering.
- Introduktion til udvalgte molekylærbiologiske teknikker og analyser, fx
- Western blotting.
- Fluorescens-mikroskopi.
- RNA-oprensning, cDNA syntese og qPCR.
- Analyse af massespektrometri/proteomics data.
- Analyse af kvantitative data.
Verdensmålene for bæredygtig udvikling (selvstudieforløb, online)
- En forskningsbaseret indføring i bæredygtighedsverdensmålene og deres relevans for akademiske studier
- Introduktion til verdensmålene og deres historiske og politiske kontekst
- Konkrete problematikker forbundet med verdensmålene
- Dilemmaer som arbejdet med at nå verdensmålene rejser
- Tværfaglig platform for at arbejde med verdensmålene
- Erfaring med at arbejde kritisk og reflekteret med verdensmålene.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver i studieintroduktion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
- Indleveret studiegruppekontrakt som skal godkendes.
- Obligatorisk deltagelse i laboratoriesikkerhedskursus
- Spot test i laboratoriesikkerhed, som skal gennemføres med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
- En e-test i studieintroduktion, som skal være gennemført med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave i verdensmålene for bæredygtig udvikling
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Portfolioeksamen beståraf i alt tre elementer:
- Laboratorieøvelser
- Mundtlig præsentation
- MCQ eksamen uden hjælpemidler i januar.
Alle tre elementer skal bestås for at opnå en samlet bestået karakter.
- Labøvelser bestås ved deltagelse i alle labøvelser. Såfremt man ikke har deltaget i en eller to labøvelser vil man komme til en mundtlig prøve i uge 51 ved underviser, hvor indholdet af prøven vil dække indholdet af de manglende labøvelser.
- Mundtlig præsentation bestås ved at deltage i mundtlig gruppepræsentation af resultaterne fra labøvelsen i SFV-timer. Såfremt man ikke kan deltage i den mundtlige præsentation i SFV-timerne, vil der være en mundtlig prøve i uge 51 ved underviser.
- MCQ eksamen beståes ved at opnå bestået resultat ved MCQ eksamen i januar.
Eksamenselement d)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Portfolioeksamen består af i alt tre elementer:
- Labøvelser
- Skriftlige gruppeopgaver
- MCQ eksamen uden hjælpemidler i juni.
Alle elementer skal være til stede for at opnå en samlet bestået karakter.
Labøvelser bestås ved deltagelse i alle labøvelser. Såfremt man ikke har deltaget i en eller to labøvelser vil man komme til en mundtlig prøve ved underviser, hvor indholdet af prøven vil dække indholdet af de manglende labøvelser.
Fordeling af eksamener og point er som flg.: De skriftlige gruppeopgaver tæller 30% i alt og MCQ eksamen i juni tæller 70%. Når alle deleksamener er fuldført, oplyses en samlet karakter som er baseret på det antal point der er opnået. Karakter efter 7-trinsskalaen. Deltagelse i både laboratorieøvelser, skriftlige gruppeopgaver og MCQ eksamen i juni er et krav for at kunne opnå 02 eller højere.
Reeksamensformen vil være en skriftlig eksamen uden hjælpemidler bestående af både MCQ og essay spørgsmål, dog vil det ved 20 eller færre deltagere skifte til en mundtlig eksamen. Den mundtlige eksamen er uden hjælpemidler og forberedelsestid. Varighed 20 min. inkl. votering. Den studerende trækker et emne, og går derefter direkte i gang med at fortælle det de ved om emnet. Spørgsmålene til den studerende vil tage udgangspunkt i dette emne, men vil kun være afgrænset af pensum.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase 46 timer
- Træningsfase 79 timer, heraf eksaminatorier 35 timer og laboratorietimer 34 timer
- Arbejde i studiegrupper (skemalagt studiefase), herunder anvendelse af kooperativ læring
- Forberedelse til eksaminatorietimer
- Udarbejdelse af fremlæggelse og opgave over laboratorieøvelse
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Rasmus Siersbæk | siersbaek@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Søren Fisker Schmidt | sfs@bmb.sdu.dk | Funktionelle Genomiske Studier og Metabolisme |
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.