Introduktion til videnskabsteori og metode for cand.merc.aud.

Studienævn for cand.merc. og cand.merc.aud.

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B200056212, B200056202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Sommerkursus (forår)
Niveau: Supplering

Fagnummer: B200056201
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 18-09-2023


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B200056201

Fagtitel

Introduktion til videnskabsteori og metode for cand.merc.aud.

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for cand.merc. og cand.merc.aud.

Godkendelsesdato

18-09-2023

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Dennis van Liempd dvl@sam.sdu.dk Accounting (ACCT)

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Supplering

Udbudsterminer

Sommerkursus (forår)

Varighed

1 semester

Formål og sigte

Formålet med faget er, at den studerende inden for videnskabsteori og metode bringes på et niveau, der svarer til niveauet for bachelor i erhvervsøkonomi, HA. Fagets undervisning tager udgangspunkt i erhvervsøkonomiske paradigmer, metoder og problemer, med fokus på management accounting, financial accounting og revision.

Faget skal give viden om videnskabsteori, inkl. forskellige videnskabelige paradigmer, metoder og metodikker til dataindsamling, validitet, akademisk skriftlighed, samt god skik i rapportskrivning.

Faget skal give færdigheder i at opstille en akademisk problembaggrund og problemformulering, finde relevant litteratur, reflektere over relevante paradigmer, valg af metoder, oparbejdning og analyse af kvalitative og kvantitative data, og diskussion og præsentation af resultater.

Faget skal give kompetence i akademisk skriftlighed og til at løse problemstillinger ved en bevidst anvendelse af samfundsvidenskabelige teorier og metoder.

Indhold

Selvstændig behandling af en erhvervsøkonomisk problemstilling med identifikation af relevant videnskabelig litteratur om emnet samt relevante primære eller sekundære data, herunder:

  • Problembaggrund
  • Problemafgrænsning
  • Problemformulering
  • Diskussion og valg af videnskabsteoretisk paradigme
  • Valg af videnskabelig metode og tilgang
  • Litteratursøgning
  • Kvalitative og kvantitative metoder til oparbejdning af data
  • Analyse af kvalitative og i begrænset omfang kvantitative data
  • Præsentation af resultater
  • Diskussion af resultater
  • Konklusion og perspektivering
  • Vurderingskriterier
  • Akademisk skriftlighed.

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at den studerende kan demonstrere:

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:

  • Redegøre for teorier og antagelser relateret til fagets emner, såsom videnskabsteori, paradigmer, videnskabelige metoder og tilgange, dataindsamlingsteknikker, validitet, rapportskrivning osv.
  • Beskrive videnproduktionsprocessens centrale elementer og forklare samspillet mellem projektets problemformulering, videnskabelige tilgang, teorigrundlag, empiri og problemløsning.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:

  • Selvstændigt indenfor det erhvervsøkonomiske område anvende videnproduktionsprocessens centrale elementer.
  • Anvende relevante begreber og metoder ved opstilling af problemdefinition, undersøgelsesspørgsmål samt undersøgelsesdesign for den valgte problemstilling.
  • Identificere behovet for yderligere information, samt gøre rede for hvordan denne kan indsamles med argumentation for styrker og svagheder ved de forskellige muligheder. Foretage en konklusion og en perspektivering.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:

  • Præsentere de centrale elementer i og resultaterne fra videnproduktionsprocessen i en struktureret og velbalanceret synopsis, der opfylder standarder for videnskabelig fremstilling.
  • Have kompetence i at diskutere resultater af analyser og bæredygtigheden af denne.
  • Formulere sig skriftligt på en sådan måde, at fremstillingen er klar og meningsfuld for læseren.
  • Reflektere og teoretisere over rapportens indhold.

Litteratur

Eksempel:

  • Holm, A.B. Videnskab i virkeligheden - en grundbog i videnskabsteori. 2. udgave. Samfundslitteratur.

  • Kristensen, C. J. (red). Metoder i samfundsvidenskaberne. 2. udgave. Samfundslitteratur

Undervisningsform

Undervisningen vil være tilrettelagt som flipped classroom med online videoer og fysisk tilstedeværelsesundervisning og vejledning med cases og rapportskrivning, således at den studerende kan opnå fagets læringsmål gennem øvelse i at vurdere, analysere og argumentere i forhold til en given problemstilling.

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning:
3 forelæsningsgange plus individuelle vejledningstimer afholdt ultimo juli og august.

Arbejdsbelastning:

Dette udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Antal timer:
Konfrontationstimer: 9
Vejledning:10
Online videos: 10
Forberedelse til undervisning: 55
Rapportskrivning: 30
Eksamensforberedelse: 20
Eksamen:1
Total:135

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: primo/medio august
Omprøve: Ultimo august/primo september

Regler

Faget kan bestås på et gennemsnit, karakteren -3 må dog ikke indgå. Bestås faget på et gennemsnit, kan prøver med resultatet 00 ikke tages om.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Projektrapport

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret.

Omfang

Grupperapport: Max. 10 sider

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt..

Indlevering af besvarelse

Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Rapporten skal skrives i grupper af 2-4 studerende - afvigelser herfra kan kun ske efter aftale med underviseren.
Opgaven skal individualiseres, så det fremgår, hvem der har skrevet de enkelte afsnit.
Rapporten må maksimalt fylde 10 sider eksklusiv forside, evt. resume, indholdsfortegnelse, referencer o.l. og vægter 50% i den samlede karakter.

De studerende vælger indenfor hvilket erhvervsøkonomisk fagområde (internt regnskab, eksternt regnskab, revision m.fl.), de vil udarbejde en rapport.

Rapporten skal efterligne en indledning og metodedelen til en videnskabelig afhandling. Rapporten rummer dermed almindeligvis en indledning, hvor problemfeltet belyses (problembaggrund), en problemafgrænsning og problemformulering, herunder evt. hypoteser og/eller underspørgsmål. Metodedelen indeholder relevante og argumenterede overvejelser mht. metodologien, herunder valg af videnskabsteoretisk paradigme, videnskabelig metode og tilgang, dataindsamlingsteknikker, og validitet.
Et eksempel på et spørgeskema eller interviewguide skal vedlægges som bilag til opgaven.

Vedrørende omprøve i samme eksamenstermin:
Efter aftale med underviseren må studerende bruge revideret rapport til omprøven.

EKA

B200056212

Multiple Choice

Navn

Multiple Choice

Prøveform

Multiple choice

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

1 time

Hjælpemidler

Ingen hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Via Digital Eksamen

Indlevering af besvarelse

Via Digital Eksamen

ECTS-point

2.5

Uddybende information

MCQ er en individuel skriftlig stedprøve uden hjælpemidler i hele pensum og har en varighed på 60 minutter.
Prøven vægter 50% i den samlede karakter.
Omprøveformen er den samme som ved ordinær eksamen.

EKA

B200056202

Ekstern kommentar

Faget er identisk med det tidligere fag "Introduktion til videnskabsteori og metode for cand.merc.aud. (B200050201)", afholdt for sidste gang i efteråret 2023.  
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Studerende, der har bestået faget " "Introduktion til videnskabsteori og metode for cand.merc.aud. (B200050201)" kan ikke tage dette fag (B200056201).

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Dennis van Liempd dvl@sam.sdu.dk Accounting (ACCT) Kolding
Richard Brooks brooks@sam.sdu.dk Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi Kolding

URL til Skemaplan

Kolding
Vis fuldt skema