Introduktion til kvantitative metoder for cand.merc.aud.
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Faget bygger på de kompetencer, som den studerende har opnået i faget Dataanalyse på HD 1.del.
Studerende som ikke har haft det pågældende fag forudsættes enten at have tilsvarende kompetencer eller selvstændigt at tilegne sig de nødvendige færdigheder.
Formål og sigte
Fagets overordnede formål er at give den studerende viden om og færdigheder i at omdanne kvantitative data til informationer, som kan anvendes til at træffe beslutninger i en erhvervsøkonomisk kontekst. Ved hjælp af statistiksoftware såsom SPSS vil den studerende opøve færdigheder i at anvende simple og avancerede analyseteknikker på erhvervsøkonomiske problemstillinger. Endvidere er det målet, at den studerende opøver færdigheder i at fortolke og afrapportere resultaterne på en måde som tydeliggør deres gyldighed og relevans i en erhvervsøkonomisk sammenhæng.
Indhold
- Dataanalyse tilgange
- Anvendelse af software til databehandling (e.g. SPSS)
- Stikprøveanalyser
- Nonparametriske hypotesetest
- Diskriminantanalyse og Logit/Logistisk analyse
- Regressionsanalyse
- Factoranalyse
- Clusteranalyse
- Data Mining tilgange
Målbeskrivelse
Det er målet, at de studerende selvstændigt kan udvælge, gennemføre og afrapportere kvantitative dataanalyser i relation til en eller flere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan redegøre for:
- centrale metoder til indsamling af kvantitative data, herunder de enkelte metoders fordele og ulemper samt betydningen af triangulering
- datatyper og måleskalaer
- metoder til stikprøveudvælgelse
- måleproblemer ved kvantitative undersøgelser (reliabilitet, validitet og repræsentativitet)
- grundlæggende trin og vigtige overvejelser i forbindelse udformning af undersøgelsesspørgsmål/hypoteser
- grundlæggende trin og overvejelser i opstilling af et kvantitativt undersøgelsesdesign
- simple og avancerede analyseteknikker, herunder deres forudsætninger og anvendelsesmuligheder
- grundlæggende trin og overvejelser i anvendelse af såvel simple som avancerede analyseteknikker.
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- udforme relevante undersøgelsesspørgsmål/hypoteser ud fra en erhvervsøkonomisk problemstilling
- opstille et analysedesign, som kan bibringe kvantitative data til løsning af den opstillede problemstilling ved anvendelse af de i kurset tilhørende analyseteknikker.
- opstille en analyseplan, der kan bibringe informationer, som kan anvendes til at træffe beslutning vedrørende en erhvervsøkonomisk problemstilling
- gennemføre en analysen ifølge planen ved korrekt anvendelse af software såsom SPSS og de planlagte analyseteknikker. Dette inkluderer at foretage vurdering af reliabilitet og validitet.
- afrapportere de gennemførte analyser og opnåede resultater på en måde, som klart viser resultaternes gyldighed og relevans for den opstillede problemstilling.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- identificere og begrunde behovet for kvantitative data til løsning af en given erhvervsøkonomisk problemstilling
- reflektere over specifikke analyseteknikkers egnethed til belysning af givne undersøgelsesspørgsmål og hypotesetest
- sammenfatte analyseresultaterne i en konklusion, der tydeligt viser resultaternes betydning for den opstillede problemstilling
Litteratur
Eksempler:
Multivariate Analysis: An Application-Oriented Introduction. 1st.ed.2021 Edition.Litteratur bliver tilgængeligt på fagets sider i Itslearning ultimo juni.
Undervisningsform
Undervisningen vil være tilrettelagt som flipped classroom med online videoer og fysisk tilstedeværelsesundervisning og vejledning med cases, således at den studerende kan opnå fagets læringsmål gennem øvelse i at vurdere, analysere og argumentere i forhold til en given problemstilling.
Arbejdsbelastning
Skemalagt undervisning:
3 forelæsningstimer i 3 uger, plus individuelle vejledningstimer placeret i slut juli og august.
Arbejdsbelastning:
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Forelæsninger/flipped classroom:: 9 timer
Online videos: 12 timer
Vejledning: 10 timer
Forberedelse til undervisning og vejledning: 80 timer
Eksamensforberedelse: 20 timer
Eksamen: 4 timer.
Total: 135 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig prøve
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt, dog med undtagelse af internet, som KUN må bruges til download af eksamensopgaven og upload af eksamensbesvarelse i Digital Eksamen. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
Via Digital Eksamen
Sammen med besvarelsen skal der uploades evt. brugte excel-filer og SPSS output-filer
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Faget er identisk med det tidligere fag "Introduktion til kvantitative metoder for cand.merc.aud. (B200049201)".
Fra foråret 2025: Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Studerende, der har bestået faget "Introduktion til kvantitative metoder for cand.merc.aud. (B200049201)" kan ikke tage dette summerschool fag (B200054201).
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Richard Brooks | brooks@sam.sdu.dk | Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi | Kolding |