Ledelse i ledelsesteams
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770047102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770047101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 21-08-2023
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Ledelse portrætteres ofte som en individuel bestræbelse udøvet af en enkelt person i spidsen for organisationen eller enheden. I virkeligheden er ledelse langt oftere en holdindsats. Mange offentlige ledere indgår i ledelsesgrupper, som er ansvarlige for i fællesskab at sætte retning for organisation eller enheden og sikre målopfyldelse. Formålet med faget er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at forstå, forklare og forbedre arbejdet i ledelsesgrupper. Undervisningen giver de studerende en teoretisk viden om ledelsesgruppers opgaver og organisering, personsammensætningens betydning, samarbejde og konflikt(håndtering) i ledelsesgrupper, betydningen af den kultur der udvikles i ledelsesgruppen samt hvordan ledelsesgrupper ledes.
Indhold
Forskellige perspektiver på ledelsesgrupper, som der sættes fokus på i undervisning:
- Ledelsesgruppers opgaver og organisering
- Positive og negative effekter af en diverse personsammensætning i ledelsesgruppen
- Samarbejde i ledelsesgrupper, konstruktive og ukonstruktive konflikter og konflikthåndtering
- Positive og negative effekter af en stærk samlende kultur i ledelsesgruppen
- Ledelse af ledelsesgrupper
Målbeskrivelse - viden
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere viden om teorier og teoretiske begreber vedrørende ledelsesgruppers opgaver, organisering, sammensætning, kultur og ledelse, herunder årsager til at samarbejdet i ledelsesgrupper fungerer godt eller mindre godt samt hvordan ledelsesgrupper ledes effektivt.
Målbeskrivelse - færdigheder
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere færdigheder, så de med udgangspunkt i teoretiske begreber kan identificere, redegøre for samt diskutere problemstillinger knyttet til ledelsesgruppers opgaver, organisering, sammensætning, kultur og ledelse både generelt og i forhold til konkrete cases.
Målbeskrivelse - kompetencer
Læringsmålene for faget er, at de studerende er i stand til at demonstrere kompetencer til med udgangspunktet i fagets teorier og teoretiske begreber at kunne afgrænse, analysere og adressere problemstillinger knyttet til ledelsesgruppers opgaver, organisering, sammensætning, kultur og ledelse
Litteratur
Grundbog:
Henning Bang, Thomas Nesset Midelfart, Thorkild Molly-Søholm & Claus Elmholdt (2015) Effektive ledergrupper. For bedre udvikling, implementering og tværgående sammenhæng. Dansk Psykologisk Forlag.
Grundbogen suppleres med artikler og uddrag. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 70 timer
- Eksamensforberedelse og eksamen: 35 timer.
I alt 135 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær: Maj/juni
Reeksamen: august
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Synopsis med mundtlig prøve
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Pas/kørekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
30 minutters mundtlig eksamen på baggrund af synopsis.
Omfang
Synopsis på max 5 sider à 2400 anslag (i alt 12.000 anslag) eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle bilag.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsis vil typisk tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling i den studerendes egen organisation og indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering, en beskrivelse af casen samt en argumenteret overvejelse over et eller flere teoretiske perspektiver, der vil kunne tages i anvendelse med henblik på at besvare problemformuleringen. Synopsis kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges der en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsis) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde, der vedrører den skriftlige synopsis.
EKA
B770047102