Læringsteknologi 1
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560030102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T560030101
ECTS-point: 15
Godkendelsesdato: 03-04-2022
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
15
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Nielsen | jani@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Kamilla Juel Sørensen | kjs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Asge Matthiesen | asfm@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology | |
Gunver B. Majgaard | gum@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Undervisningssekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
- redegøre for centrale læringsteoretiske paradigmer uddybet med de aspekter af psykologi, der er særligt relevante herfor
- reflektere over didaktiske og læringsteoretiske problemstillinger i tilknytning til anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge
- reflektere over og udvælge designmetoder til udvikling af læringsteknologi
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- anvende læringsteori i design og analyse af læringsplatforme
- planlægge, gennemføre og analysere undervisningsforløb med anvendelse af læringsteknologi
- implementere en kørende prototype af læringsapplikationen
- anvende design metoder herunder for-analyse og brugerinddragelse til udvikling af læringsteknologi
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- planlægge og implementere fysiske og digitale prototyper for en læringsapplikation fra foranalysefasen til den digitale implementering
- udarbejde en skriftlig rapport, som redegør for centrale træk ved produkt og proces
- foretage en mundtlig fremlæggelse af centrale dele af produktet
Indhold
Semestrets tema er læringsteknologi, og det omhandler både teoretisk viden om læreprocesser og metoder til konkret design af læringssystemer.
Kurset består af en teoridel, teori om læring og metoder til design af læringssystemer (5 ECTS point), og en projektdel, Semesterprojekt Læring (10 ECTS point).
Undervisningen inddrager centrale læringsteoretiske paradigmer og lægger vægt på de aspekter af psykologi, der angår menneskelig tænkning og videnstilegnelse. I undervisningen diskuteres anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge. Derudover inddrages væsentlige metoder til udvikling læringsteknologi, herunder for-analyse, brugerinddragelse og iterative udvikling.
I projektdelen skal de studerende udarbejde en interaktiv prototype til en læring, til hvilken de også skal bruge den viden om programmering, de har fået i kurserne i Web programmering 3 (OB-WP3) 3D programmering (OB-3D3) og/eller Hardware og robotteknologi 2(OB-HR2).
Teori
Centrale begreber, som behandles teoretisk såvel som analytisk og designmæssigt, er bla.
- Læringstyper: behaviorisme, kognitivisme og konstruktivisme
- Motivationen til at lære
- Sociale læringsprocesser - læring i et praksisfællesskab
- Læring gennem erfaring
- Læring vs. viden
- Eksplicit og tavs viden
- Konstruktionisme
- Læring i det 21. århundrede
- Læring vs undervisning
- Læringsdesign og didaktik
- For-analyse
- Design-based research og iterative metoder
- Metoder til brugerinddragelse: interview, observation, fokusgrupper
Projekt
Projektet varer ca. 12 uger, og skal introducere den studerende til uddannelsens faglige verden og styrke den studerendes personlige kompetence inden for formidling. Semesterprojektet udarbejdes i grupper.
De studerende skal anvende teknikker fra semestrets programmerings- og hardwaremoduler og viden om design af systemer til læring i arbejdet med projektet.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af projektrapport. Akademisk studieforberedelse indgår i undervisningen.
Undervisningssprog
Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
Eksamen
Udprøvninger
Eksamen
EKA
T560030102
Navn
Eksamen
Beskrivelse
Eksamen består af en helhedsvurdering af:
- Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i henholdsvis fagets teori og projektrapporten.
- Projektrapport
Eksamensbetingelser:
Porteføljeopgaverne skal være afleveret, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt.
Prøveform
Projektrapport med mundtligt forsvar
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
ECTS-point
15
Uddybende eksamensinformation
Eksamensformen ved reeksamen vil være den same som ved den ordinære eksamen