Læringsteknologi 1

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560030102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: T560030101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 03-04-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

T560030101

Fagtitel

Læringsteknologi 1

ECTS-point

15

Intern kursuskode

OB-LT1

Ansvarligt studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Administrationsenhed

Mærsk McKinney Møller Instituttet

Godkendelsesdato

03-04-2022

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Nielsen jani@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Kamilla Juel Sørensen kjs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Asge Matthiesen asfm@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Gunver B. Majgaard gum@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology

Undervisningssekretær

Navn E-mail Institut By
Anna Schollain avs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:
  • redegøre for centrale læringsteoretiske paradigmer uddybet med de aspekter af psykologi, der er særligt relevante herfor
  • reflektere over didaktiske og læringsteoretiske problemstillinger i tilknytning til anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge
  • reflektere over og udvælge designmetoder til udvikling af læringsteknologi

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:
  • anvende læringsteori i design og analyse af læringsplatforme
  • planlægge, gennemføre og analysere undervisningsforløb med anvendelse af læringsteknologi
  • implementere en kørende prototype af læringsapplikationen
  • anvende design metoder herunder for-analyse og brugerinddragelse til udvikling af læringsteknologi

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:
  • planlægge og implementere fysiske og digitale prototyper for en læringsapplikation fra foranalysefasen til den digitale implementering
  • udarbejde en skriftlig rapport, som redegør for centrale træk ved produkt og proces
  • foretage en mundtlig fremlæggelse af centrale dele af produktet

Indhold

Semestrets tema er læringsteknologi, og det omhandler både teoretisk viden om læreprocesser og metoder til konkret design af læringssystemer.

Kurset består af en teoridel, teori om læring og metoder til design af læringssystemer (5 ECTS point), og en projektdel, Semesterprojekt Læring (10 ECTS point).

Undervisningen inddrager centrale læringsteoretiske paradigmer og lægger vægt på de aspekter af psykologi, der angår menneskelig tænkning og videnstilegnelse. I undervisningen diskuteres anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge. Derudover inddrages væsentlige metoder til udvikling læringsteknologi, herunder for-analyse, brugerinddragelse og iterative udvikling. 

I projektdelen skal de studerende udarbejde en interaktiv prototype til en læring, til hvilken de også skal bruge den viden om programmering, de har fået i kurserne i Web programmering 3 (OB-WP3) 3D programmering (OB-3D3) og/eller Hardware og robotteknologi 2(OB-HR2).

Teori
Centrale begreber, som behandles teoretisk såvel som analytisk og designmæssigt, er bla.
  1. Læringstyper: behaviorisme, kognitivisme og konstruktivisme
  2. Motivationen til at lære
  3. Sociale læringsprocesser - læring i et praksisfællesskab
  4. Læring gennem erfaring
  5. Læring vs. viden
  6. Eksplicit og tavs viden
  7. Konstruktionisme
  8. Læring i det 21. århundrede
  9. Læring vs undervisning
  10. Læringsdesign og didaktik 
  11. For-analyse
  12. Design-based research og iterative metoder
  13. Metoder til brugerinddragelse: interview, observation, fokusgrupper
Projekt
Projektet varer ca. 12 uger, og skal introducere den studerende til uddannelsens faglige verden og styrke den studerendes personlige kompetence inden for formidling. Semesterprojektet udarbejdes i grupper.

De studerende skal anvende teknikker fra semestrets programmerings- og hardwaremoduler og viden om design af systemer til læring i arbejdet med projektet.

URL til Skemaplan

Antal undervisningstimer

48 timer per semester

Undervisningsform

Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af projektrapport. Akademisk studieforberedelse indgår i undervisningen.

Undervisningssprog

Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Eksamen

Udprøvninger

Eksamen

EKA

T560030102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Eksamen består af en helhedsvurdering af:
  • Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i henholdsvis fagets teori og projektrapporten.
  • Projektrapport

Eksamensbetingelser:
Porteføljeopgaverne skal være afleveret, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt.

Prøveform

Projektrapport med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

ECTS-point

15

Uddybende eksamensinformation

Eksamensformen ved reeksamen vil være den same som ved den ordinære eksamen

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode