BB901: Miljøret – inklusiv forvaltningsret
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Faget har til formål at sætte den studerende i stand til at forholde sig til dels de almindelige miljø- og planretlige krav, dels forstå præmisserne for det offentliges ageren i forhold til borgere og virksomheder. Denne forståelse er væsentlig både i forhold til ansættelse indenfor relevante dele af den private sektor og visse offentlige myndigheder. Den studerende sættes i stand til at varetage klimatilpasningsopgaver ved at kurset giver kendskab til lovgivning og forvaltning indenfor området.
Miljøretten er en disciplin inden for den specielle forvaltningsret. Kurset inkluderer derfor et grundlæggende kendskab til den almene forvaltningsret, herunder de krav der stilles til forvaltningsafgørelser.
Faget bygger primært på dansk ret, herunder love, bekendtgørelser og vejledninger, men EU-retten (f.eks. direktiver) inddrages, hvor det er særligt relevant.
Faget har eksplicit fokus på at:
- give viden om teori og praksis inden for miljøretten
- give færdigheder i at identificere og analysere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for miljø og mundtligt formidle disse
- give kompetence til at arbejde selvstændigt og håndtere komplekse situationer inden for miljøretten og mundtligt formidle disse i såvel i uddannelsesøjemed som i arbejdssituationer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Redegøre for EU-direktiver f.eks. vandrammedirektivet og habitatdirektivet.
- Beskrive internationale aftaler som FN’s verdensmål, FN’s klimaaftaler f.eks. Paris-aftalen.
- Gøre rede for nationale love som f.eks. miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven, planloven, miljømålsloven og vandløbsloven.
- Beskrive relevante bekendtgørelser som f.eks. Spildevandsbekendtgørelsen.
- Redegøre for afgørelser ved klagenævnene.
- Gøre rede for andre relevante skrifter fra f.eks. spildevandskomiteen.
- Beskrive lovgivning og forvaltning af forurenende stoffer i Danmark.
- Arbejde med aktuelle cases og opnå læring af de specifikke trin og procedurer, som bruges til implementeringen af forskellige projekter via den relevante lovgivning. F.eks: ”at få tilladelse til at ændre udledningsmængden af renset spildevand i et Natura 2000-område, at få tilladelse til at bygge en vindmøllepark på et nationalt havområde, en tilladelse til at grave en sejlrende i et marint område og samtidig overholde områdets vandområdeplan
Indhold
- De relevante nationale og europæiske direktiver, love, bekendtgørelser og vejledninger.
- Implementering af lovgivning på klimatilpasningsområdet.
- Forvaltning på klimatilpasningsområdet
- Hvordan er rollefordelingen mellem forsyningsselskaber, kommuner, ministerier og rådgivere, når der godkendes f.eks. nye klimatilpasningsprojekter, infrastrukturprojekter, lavbundsprojekter, skovrejsning, udledningstilladelser mv.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig prøve
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Der vil ikke være forberedelse i forbindelse med selve eksamen.
Der trækkes indledningsvis et spørgsmål inden for pensum. Dette spørgsmål vil indledningsvis danne grundlag for eksaminationen. Der vil kunne stilles spørgsmål i hele pensum.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase: 40 timer.
- Træningsfase, E-timer: 10 timer med instruktor mhp. gruppearbejde og fremlæggelse af samme.
Studiefase: Gruppearbejde, litteraturstudier og gennemgang af lovgivning mv.
I løbet af undervisningen vil de gennemgåede emner efterfølgende blive perspektiveret ved hjælp af gruppeopgaver (cases), hvor deltagerne på skift repræsenterer hhv. Miljøstyrelsen, kommuner, private virksomheder og borgerrepræsentanter i forbindelse med fiktive cases.
Formålet med gruppeopgaverne er at give deltagerne en tilbundsgående forståelse for, hvorledes de miljørelaterede opgaver i et land som Danmark i praksis ofte kræver et samarbejde mellem både offentlige og private nøgleaktører.
Endvidere er formålet at de studerende skal få kendskab til implementeringen af lovgivning og forvaltning på klimatilpasningsområdet, herunder hvordan rollefordelingen er mellem forsyningsselskaber, kommuner, ministerier og rådgivere, når der godkendes f.eks. nye klimatilpasningsprojekter, infrastrukturprojekter, lavbundsprojekter, skovrejsning, udledningstilladelser mv.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.