
Spilprogrammering 2
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Nielsen | jani@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Kamilla Juel Sørensen | kjs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Asge Matthiesen | asfm@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology | |
Marco Scirea | msc@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Undervisningssekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anna Schollain | avs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support | |
Jeanet Dal | dal@sdu.dk | Studiesekretariatet | |
Susanne Voss Jørgensen | svj@sdu.dk | Studiesekretariatet |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal kunne:
- Læse og forstå eksisterende programmer
- Forstå analyse, design og anvendelse af en række grundlæggende algoritmer
- Have kendskab til en række algoritmedesignparadigmer
- Forstå designmønstre
- Forklare, hvordan man anvender mønstre på en specifik problemstilling
- Forstå hvordan databaser fungerer
Målbeskrivelse - færdigheder
- Programmere klasser og metoder
- Programmere forskellige mere komplekse datastrukturer (lister, stakke, træer)
- Identificere problemer, der kræver brug af et mønster
- Selvstændigt anvende mønsteret til at løse et sådant problem
- Implementere simple AI-metoder til at udtrykke adfærd i spillet
- Implementere komplekse spilkontrolstrukturer
- Debugge programmer i Unity
- Identificere problemer, der kræver brug af et mønster
- Selvstændigt anvende mønsteret til at løse et sådant problem
- Implementere simple AI-metoder til at udtrykke adfærd i spillet
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal kunne:
- Styre iterativ udvikling af 3D-applikationer
- Implementere et Unity-program i det påkrævede operativsystem
- Anvende metoder til iterativ, trinvis udvikling i konstruktionen af et spil/interaktivt 3D-system
- Oversætte komplekse problemer til strukturerede, dynamiske 3D computerspil og simuleringer
Indhold
Kurset bygger videre på programmeringsundervisningen på 1. semester. Der er to hovedlinier i forløbet. På den ene side styrkes de studerendes generelle programmeringsevner, især ved at styrke forståelsen af OOP og avancerede datastrukturer, og på den anden side diskuteres og implementeres disse teknikker i forbindelse med spil. Endelig lægges der vægt på en systematisk tilgang til fejlkorrektion i 3D-programmer.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Underviser gennemgår teorien ved hjælp af eksempler, hvorefter eleverne under lærerens vejledning løser en række opgaver. Faglig studieforberedelse indgår i undervisningen.
Undervisningssprog
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Individuel mundtlig prøve plus en opgave:
Opgaven er gruppebaseret og skal afleveres, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt. Disse gives af underviser.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
ECTS-point
Uddybende eksamensinformation
Yderligere information
Dette fag er identisk med T560026102 og H520006102. Dine brugte eksamensforsøg følger med.
Spilprogrammering 2 (5 ECTS) erstatter 3D programmering 2 (5 ECTS). Brugte eksamensforsøg overføres.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | |
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | |
Forår 2024 | Obligatorisk | BA tilvalg computerspiludvikling - Design, teori og programmering 45 ECTS | TV computerspiludvikling - design, teori og programmering | Tilvalg i computerspiludvikling - design, teori og programmering | Odense | |
Forår 2023 | Obligatorisk | BA tilvalg computerspiludvikling - Design, teori og programmering 45 ECTS | TV computerspiludvikling - design, teori og programmering | Tilvalg i computerspiludvikling - design, teori og programmering | Odense | |
Forår 2023 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense |