Spilprogrammering 2

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560040102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: T560040101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 04-11-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

T560040101

Fagtitel

Spilprogrammering 2

ECTS-point

5

Intern kursuskode

OB-GP2

Ansvarligt studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Administrationsenhed

Mærsk McKinney Møller Instituttet

Godkendelsesdato

04-11-2022

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Nielsen jani@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Kamilla Juel Sørensen kjs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Asge Matthiesen asfm@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Marco Scirea msc@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology

Undervisningssekretær

Navn E-mail Institut By
Anna Schollain avs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support
Jeanet Dal dal@sdu.dk Studiesekretariatet
Susanne Voss Jørgensen svj@sdu.dk Studiesekretariatet

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal kunne:

  • Læse og forstå eksisterende programmer
  • Forstå analyse, design og anvendelse af en række grundlæggende algoritmer
  • Have kendskab til en række algoritmedesignparadigmer
  • Forstå designmønstre
  • Forklare, hvordan man anvender mønstre på en specifik problemstilling
  • Forstå hvordan databaser fungerer

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal kunne:

[Generelt]
  • Programmere klasser og metoder
  • Programmere forskellige mere komplekse datastrukturer (lister, stakke, træer)
  • Identificere problemer, der kræver brug af et mønster
  • Selvstændigt anvende mønsteret til at løse et sådant problem
  • Implementere simple AI-metoder til at udtrykke adfærd i spillet

[Unity]
  • Implementere komplekse spilkontrolstrukturer
  • Debugge programmer i Unity
  • Identificere problemer, der kræver brug af et mønster
  • Selvstændigt anvende mønsteret til at løse et sådant problem
  • Implementere simple AI-metoder til at udtrykke adfærd i spillet

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal kunne:

  • Styre iterativ udvikling af 3D-applikationer
  • Implementere et Unity-program i det påkrævede operativsystem
  • Anvende metoder til iterativ, trinvis udvikling i konstruktionen af et spil/interaktivt 3D-system
  • Oversætte komplekse problemer til strukturerede, dynamiske 3D computerspil og simuleringer

Indhold

Kurset bygger videre på programmeringsundervisningen på 1. semester. Der er to hovedlinier i forløbet. På den ene side styrkes de studerendes generelle programmeringsevner, især ved at styrke forståelsen af OOP og avancerede datastrukturer, og på den anden side diskuteres og implementeres disse teknikker i forbindelse med spil. Endelig lægges der vægt på en systematisk tilgang til fejlkorrektion i 3D-programmer. 


URL til Skemaplan

Antal undervisningstimer

48 timer per semester

Undervisningsform

Underviser gennemgår teorien ved hjælp af eksempler, hvorefter eleverne under lærerens vejledning løser en række opgaver. Faglig studieforberedelse indgår i undervisningen.

Undervisningssprog

Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Ved semesterets udgang

Udprøvninger

Eksamen

EKA

T560040102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Individuel mundtlig prøve plus en opgave:

Opgaven er gruppebaseret og skal afleveres, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt. Disse gives af underviser.

Prøveform

Mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

ECTS-point

5

Uddybende eksamensinformation

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen

Yderligere information

Dette fag er identisk med T560026102 og H520006102. Dine brugte eksamensforsøg følger med. 

Spilprogrammering 2 (5 ECTS) erstatter 3D programmering 2 (5 ECTS). Brugte eksamensforsøg overføres.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2024 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense
Forår 2024 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense
Forår 2024 Obligatorisk BA tilvalg computerspiludvikling - Design, teori og programmering 45 ECTS TV computerspiludvikling - design, teori og programmering | Tilvalg i computerspiludvikling - design, teori og programmering | Odense
Forår 2023 Obligatorisk BA tilvalg computerspiludvikling - Design, teori og programmering 45 ECTS TV computerspiludvikling - design, teori og programmering | Tilvalg i computerspiludvikling - design, teori og programmering | Odense
Forår 2023 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense

Studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode