Spilprogrammering 1

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560039102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: T560039101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 09-09-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

T560039101

Fagtitel

Spilprogrammering 1

ECTS-point

5

Intern kursuskode

OB-GP1

Ansvarligt studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Administrationsenhed

Mærsk McKinney Møller Instituttet

Godkendelsesdato

09-09-2022

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Nielsen jani@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Kamilla Juel Sørensen kjs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Marco Scirea msc@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology, Mærsk Mc-Kinney Mø

Undervisningssekretær

Navn E-mail Institut By
Anna Schollain avs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support
Jeanet Dal dal@sdu.dk Studiesekretariatet Odense
Lea Sundsgaard Jensen leje@sdu.dk Studiesekretariatet
Susanne Voss Jørgensen svj@sdu.dk Studiesekretariatet

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Overordnet målbeskrivelse


Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning
  • kunne forstå begreber i elementær programmering, såsom variable, arrays og beslutningsstrukturerer og objekter. 
  • kunne forstå specifike spilprogrammeringsmæssige begreber, såsom sprites, rooms, levels, bevægelse og pointgivning.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning
  • have opnået viden om kontrol- og beslutningsstrukturerer.
  • have viden om simple datastrukturer og specifikke spilprogrammeringsmæssige teknikker, såsom styring af point og liv, leveldesign og collision detection.
  • have viden om at anvende en professionel editor til spildvikling (Unity).

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning
  • kunne håndtere iterativ udvikling af computerspil.
  • kunne oversætte simple problemstillinger til algoritmer. 
  • kunne bruge funktionerne i game-engine korrekt til at løse forskellige spilrelaterede problemer. 

Indhold

I spilprogrammering skal de studerende dels lære om elementære, generelle programmeringstekniske begreber, og dels om begreber, som er specifikke for spilprogrammering. Endvidere opnår de studerende indsigt i en række typiske former for computerspil: point 'n' shoot og andre arkadespil, labyrinter, strategispil. Man kommer også ind på én-bruger og flerbrugerspil. Det primære sigte med kurset er at lære de studerende elementær spilprogrammering. 

URL til Skemaplan

Antal undervisningstimer

48 timer per semester

Undervisningsform

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde og øvelser.  

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter aktiv læring og aktiverende undervisning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Underviseren gennemgår ved hjælp af eksempler teorien, hvorefter de studerende under lærerens vejledning løser en række opgaver. Akademisk studieforberedelse indgår i undervisningen.

Arbejdsbelastning: 5 ECTS svarer til 140 arbejdstimer. I starten af undervisningen redegør læreren for en vejledende fordeling af arbejdsbyrden. 

Undervisningssprog

Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Ved semesterets udgang 

Udprøvninger

Eksamen

EKA

T560039102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af:
  • Individuel mundtlig prøve
  • Individuel opgave. Opgaven skal være afleveret, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt. Disse bestemmes af læreren.

Prøveform

Mundtlig prøve

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

ECTS-point

5

Uddybende eksamensinformation

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.  

Yderligere information

Obligatorisk del af førsteårsprøven på bacheloruddannelsen i Spiludvikling og læringsteknologi. 

TEK: Studerende, der tidligere har aflagt eksamensforsøg i faget T560021101 Web og 3D programmering 1 (10 ECTS), men mangler at bestå, skal deltage i eksamenerne i fagene T560039101 Spilprogrammering 1 (5 ECTS) og faget Webprogrammering 1 (5 ECTS). Brugte eksamensforsøg overføres.

Faget er samlæst med HUM, hvor det er identisk med og erstatter faget Spilprogrammering 1, H520005101

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode