Udvikling af personlig ledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Studerende, der tidligere har bestået faget Det personlige lederskab, fagnr. 9225101/Dit personlige lederskab, fagnr. 9873501, Udvikling af personlig ledelsespraksis: Udvikling af dig som leder!, 5 ECTS, fagnr. 8031801 kan pga det indholdsmæssige sammenfald ikke aflægge prøve i dette fag.
Formål og sigte
Ledelse er en mellemmenneskelig praksis, hvor man dagligt bruger sig selv som redskab fx til at skabe gode relationer og miljøer, således at arbejdspladsen skaber resultater for borgere og trivsel for medarbejderne. I dette fag fokuserer vi på udvikling af "dig selv som leder".
Indhold
- Nyere ledelsesteorier
- Din egen trivsel og stresshåndtering
- Motivation, mål og værdier bag lederskab
- Emotionel intelligens og følelser i ledelse
- Ledelsesmæssig selvtillid
- Opbygning af relationer og tillid
- Retfærdig ledelse
- Konflikthåndtering og forhandling
- Magt og ledelsesrum
- Interessevaretagelse og håndtering i organisationer
- Positiv psykologi - de menneskelige styrker i ledelse og organisation
- Organisationers mørke side
Der er desuden også mulighed for en gratis leder-evaluering knyttet til flere af fagets temaer (kan evt. også bruges til eksamen).
Evalueringen baseres på spørgeskema-svar fra både dig selv og dine medarbejdere.
Målbeskrivelse - viden
- at opnå forståelse af forskellige teoretiske tilgange til intra- og interpersonelle fænomener i organisationer, herunder at kunne sammenligne, reflektere og diskutere de forskellige teoretiske tilganges styrker og begrænsninger.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder i at anvende den opnåede viden til at analysere og løse organisationspsykologiske problemer/udfordringer, og således i praksis er i stand til at:
- at kunne relatere de litteraturbeskrevne fænomener til praktiske erfaringer
- at analysere relevante elementer i en konkret situation eller problemstilling ud fra den opnåede litteraturgivne viden
- at kunne opstille en strategi til løsning af et givent problem gennem anvendelse af den relevante litteratur samt diskutere analysens og strategiens styrker og svagheder.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:
- Gennem øget indsigt i sig selv og ens samspil med andre giver dette fag kompetencer til at danne og håndtere gode relationer til andre, træffe velreflekterede beslutninger og arbejde frem imod en ønsket måde at lede på.
Litteratur
Undervisningsform
Faget udbydes med undervisning i Aarhus samt på de 2 internater. (se nedenfor).
Undervisningen består af en række elementer;
- Individuelle tests indenfor fagets temaer styrker refleksion og analyse af sig selv og sine relationer
- Underviseroplæg med diskussion på plenum forklarer og sætter fokus på teoriernes indhold
- Gruppearbejde og -supervision med egne cases, sikrer anvendelse af teorien og stimulerer teoribaserede refleksioner over deltagerens aktuelle og ønskede ledelsespraksis, samt refleksioner over genererede handlestrategier.
Desuden tilbydes en (frivillig) gratis undersøgelse blandt ens medarbejdere til at belyse af hvordan fagets temaer ser ud i praksis for den enkelte deltager
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Undervisning: 60 timer
- Forberedelse: 160 timer
- Eksamensforberedelse og eksamen: 50 timer
I alt 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | B770038112, Eksamensbetingelse | B770038101, Udvikling af personlig ledelse |
EKA
Eksamensbetingelse
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Udvikling af personlig ledelsespraksis: Udvikling af dig som leder! fagnr. 8041701 og B770013101
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Charlotte Jonasson | charlotte@psy.au.dk | Psykologisk Institut, Aarhus Universitet | Odense |
Michael Mossing | michaelmossing@psy.au.dk | Psykologisk Institut, Aarhus Universitet | |
Thomas Jønsson | thomasj@psy.au.dk | Psykologisk Institut, Aarhus Universitet | Odense |