Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Incitamenters betydning, niveau og troværdighed
- Principal-agent problematikker
- Free riding
- Performance måling
- Performance-relaterede lønsystemer
- Arbejdsorganisationsformer
- Job design
- Ledelsesstrategier
- Ledelsesforståelse og ledelsesformat
- Transformationsledelse
- Transaktionsledelse
- Vitaliseringsmiljøer og vitaliserende ledelse
- Distribueret ledelse
- Perspektivtagningsevne
- Identitet og mening
- Psykologiske grundbehov og motivationsformer
- Ekstrinsisk og intrinsisk motivation
- Anerkendelse (både individuel og for faggrupper)
- Professionelle normer
- Public service motivation
- Samspil mellem psykologiske behov, værdier og systembetingelser
- Styringsmodeller
- Sammenligning af ledelse i offentlig og privat sektor
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere viden om fagets emner og således være i stand til at:
- demonstrere viden om betydningen af incitamenter, motivation og normer i organisation og ledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder og således i praksis er i stand til at:
- anvende forskellige ledelsestilgange og incitamentssystemer i relation til motivation og normer ved at forklare deres baggrund og virkemåde.
- vurdere forskellige fremgangsmåders hensigtsmæssighed i forhold til at udvikle betingelser for god organisatorisk performance og trivsel i de organisationer, den studerende arbejder i.
- strukturere besvarelsen af en konkret problemstilling og anvende fagets teori på praktiske problemer i egen organisation.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:
- identificere og redegøre for centrale aspekter omkring ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
- diskutere samspillet mellem ledelse, incitamenter, motivation og normer i relation til en konkret empirisk problemstilling i egen organisation.
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Konfrontationstimer: 60 timer
- Forberedelse: 165 timer
- Eksamensforberedelse og eksamen: 45 timer
I alt 270 timer.
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Ledelse: Incitamenter, motivation og normer, fagnr. 9348601
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Mette Kjeldsen | annemette@ps.au.dk | ||
Heidi Salomonsen | hhs@mgmt.au.dk | ||
Jan Tønnesvang | jan@psy.au.dk | ||
Nina Smith | nsmith@econ.au.dk | AU |