Ledelse af ledere
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Det primære formål med faget er at gøre ledere med ledelsesansvar for andre ledere bedre i stand til at bidrage til at opnå deres organisationers målsætninger både via deres ledelse af disse ledere og via deres betydning som rollemodeller (deres direkte signaler til medarbejderne om organisationernes værdier og visioner). Det sekundære formål med faget er at integrere denne ledelse nedad i det hierarkiske system med en velgennemtænkt ledelse opad (til det politiske niveau og/eller ledere over en selv) og på tværs (til sideordnede ledere af ledere og til relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki).
Indhold
- Den styringsmæssige kontekst for ledelse af ledere.
- Systematisk ledelse af ledere koblet til den politiske ledelse og egen topledelse.
- Ledelse på tværs: Kombinationer af hierarkiske og netværksbaserede ledelsesformer.
- Ledelse af ledere i praksis: Træning af selve ledelsesudøvelsen.
- Integration af indsigter fra fagets forskellige elementer.
Målbeskrivelse - viden
- demonstrere viden om fagets centrale begreber og teorier, så den studerende er i stand til at oversætte disse i forhold til anvendelighed for praktisk ledelse.
Målbeskrivelse - færdigheder
- demonstrere færdigheder i at planlægge ledelse af ledere i samspil med ledelse opad og udad.
Målbeskrivelse - kompetencer
- demonstrere kompetence til selvstændigt at kunne iværksætte koordinerede ledelsestiltag rettet mod andre ledere, politikere, ledere på samme niveau og relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki. Herunder skal den studerende kunne identificere, hvorledes mål deles og indføres i sin organisationer, samt hvordan ledere af ledere konkret kan håndtere udvikling og ændringer i organisationens overordnede mål.
Litteratur
- Andersen, L.B., C. Greve, K.K. Klausen og J. Torfing (2020). Offentlige styringsparadigmer: Konkurrence og sameksistens. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
- Holmgren, Jens og Christina Nüssler (2019) Strategisk ledelse for offentlige ledere. København: Samfundslitteratur.
- Christensen, Jørgen Grønnegård og Peter Bjerre Mortensen (2016) I politikkens vold. Offentlige lederes vilkår og muligheder. København: Jurist- og økonomforbundets Forlag. Side 33-60.
- Pallesen, Thomas (2019) Forvaltningslære og -organisationsteori: Hvad kan vi lære af –organisationsteorien? Offentlig forvaltning – et politologisk perspektiv. 2.udgave. København: Hans Reitzels Forlag. Kapitel 8 (side 209-234).
- Ledelseskommissionen (2018) Sæt borgerne først. Ledelse i den offentlige sektor med fokus på udvikling af driften. Ledelseskommissionens rapport.
- Trillingsgaard, A. (2015) Ledelsesteamet gentænkt - Sådan skaber I kurs, koordinering og commitment. Viborg: Dansk Psykologisk Forlag. Kapitlerne 1-4, 8 og 10 er pensum.
- Dahl, Kristian og Thorkil Molly Søholm (2017) Leadership Pipeline i den offentlige sektor, Akademisk Kvarter Volume 06. Forår 2013, side 9-29
- Bryde, M., Hess, C.J., Bjerregaard, T. Relationel koordinering. Lederweb, 2016. Side 4-25.
- Edwards, M. G. (2005). The integral holon: A holonomic approach to organisational change and transformation. Journal of Organizational Change Management, Vol. 18. (no. 3), 269-288.
- Kaplan, R. E., & Kaiser, R. B. (2003). Developing versatile leadership. Mit Sloan Management Review, Summer,19-26.
- Laloux, F. (2014). Common cultural traits. I: Reinventing organizations: a guide to creating organizations inspired by the next stage of human consciousness. First Edition. (pp. 225-234). Belgium: Nelson Parker.
- Rook, D. & Torbert, W. R. (2005). Seven transformations of leadership. Harvard Business Review, s. 67-76.
- Sonne, M., & Tønnesvang, J. (2013). Den systematiserede feltmodel. I: Integrativ Gestalt Praksis. Kompleksitet og helhed i arbejdet med mennesker, 1. udgave. (pp. 30-59; 177-182). København: Hans Reitzels Forlag.
- Tønnesvang, J., Schou, S. & Hansen, M. M. (2020). Medarbejdervitaliserende samtaler. Guide til fremme af engagement og kvalificeret selvbestemmelse i arbejdslivet samt udvikling af vitaliserende arbejdsmiljøer. Aarhus: Klim (pp. 7-107).
Undervisningsform
Faget udbydes i Aarhus.
Der undervises 30 timer fordelt over 5 heldages-forløb og en spørgetime. Undervisningen foregår på dansk. Undervisningsformen omfatter dialogbaserede forelæsninger, cases, plenumdiskussioner, rollespil og gruppearbejde.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 60 timer
- Eksamensforberedelse og Eksamen: 45 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan Tønnesvang | jan@psy.au.dk | ||
Mads Leth Jakobsen | mads@ps.au.dk | Institut ofr statskundskab, AU | |
Mickael Bech | mibech@sam.sdu.dk | Public Administration | Odense |
Niels Højbjerg | nh@ps.au.dk | Institut for statskundskab, AU |