Ledelse af ledere

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770010102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770010101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 21-08-2023


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770010101

Fagtitel

Ledelse af ledere

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

21-08-2023

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Mads Leth Jakobsen mads@ps.au.dk Institut for Statskundskab

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i Offentlig ledelse.

Formål og sigte

Det primære formål med faget er at gøre ledere med ledelsesansvar for andre ledere bedre i stand til at bidrage til at opnå deres organisationers målsætninger både via deres ledelse af disse ledere og via deres betydning som rollemodeller (deres direkte signaler til medarbejderne om organisationernes værdier og visioner). Det sekundære formål med faget er at integrere denne ledelse nedad i det hierarkiske system med en velgennemtænkt ledelse opad (til det politiske niveau og/eller ledere over en selv) og på tværs (til sideordnede ledere af ledere og til relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki).

Det er vigtigt at have et grundlag af kompetence til at oversætte organisatoriske visioner og dermed tydeliggøre meningen med arbejdet i kombination med evnen til at give konkret, positiv feedback baseret på medarbejdernes indsats og resultater. Faget ”Ledelse af ledere” bygger videre på disse kompetencer i forhold til at styrke evnerne til at spille ledere af medarbejdere gode på denne bane samt at indplacere den medarbejderrettede ledelse i en større ledelses- og styringsmæssig kontekst. Det kan derfor være en fordel at have gennemført enten faget ”Ledelsesadfærd og performance” eller faget ”Ledelse: Incitamenter, motivation og normer” inden deltagelse, da disse fag gennemgår de ledelsesstrategier, vi arbejder videre med på faget ”Ledelse af ledere”. Det er dog ikke en forudsætning for at følge faget. Kompetencer relateret til disse typer ledelsesadfærd kan også fint være erhvervet i anden sammenhæng.

Som leder af ledere kommer man ved at deltage i dette fag til at stå stærkere i forhold til den samlede ledelsesopgave: At sikre værdiskabelsen til gavn for borgere og samfund ved at lede nedad, opad og udad i sammenhæng. Det afgørende er styrkelsen af deltagernes handlingskompetencer, og dette opnås i et konstant samspil mellem forskningsbaseret viden, refleksion og systematisk træning af selve ledelsesadfærden. Det betyder også, at forskning og teori hele tiden bliver koblet til deltagernes ledelsespraksis, så forløbet i størst mulig grad kan overføres direkte til deltagernes ledelsesopgave.

Indhold

Forløbet er struktureret i 5 overordnede temaer, der alle bidrager til fagets formål:
  • Den styringsmæssige kontekst for ledelse af ledere.
  • Systematisk ledelse af ledere koblet til den politiske ledelse og egen topledelse.
  • Ledelse på tværs: Kombinationer af hierarkiske og netværksbaserede ledelsesformer.
  • Ledelse af ledere i praksis: Træning af selve ledelsesudøvelsen.
  • Integration af indsigter fra fagets forskellige elementer.
Disse temaer svarer til hver af forløbets fem undervisningsgange. 

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere viden om fagets emner og således være i stand til at:
  • demonstrere viden om fagets centrale begreber og teorier, så den studerende er i stand til at oversætte disse i forhold til anvendelighed for praktisk ledelse.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder og således i praksis er i stand til at:
  • demonstrere færdigheder i at planlægge ledelse af ledere i samspil med ledelse opad og udad.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:
  • demonstrere kompetence til selvstændigt at kunne iværksætte koordinerede ledelsestiltag rettet mod andre ledere, politikere, ledere på samme niveau og relevante aktører udenfor det organisatoriske hierarki. Herunder skal den studerende kunne identificere, hvorledes mål deles og indføres i sin organisationer, samt hvordan ledere af ledere konkret kan håndtere udvikling og ændringer i organisationens overordnede mål.

Litteratur

Undervisningsforløbet er baseret på litteratur på 600 sider. Ved undervisningens start vil der foreligge en specifik liste over litteratur, men nedenstående publikationer vil indgå enten som helhed eller i uddrag.

  • Andersen, L.B., C. Greve, K.K. Klausen og J. Torfing (2020). Offentlige styringsparadigmer: Konkurrence og sameksistens. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
  • Holmgren, Jens og Christina Nüssler (2019) Strategisk ledelse for offentlige ledere. København: Samfundslitteratur.
  • Christensen, Jørgen Grønnegård og Peter Bjerre Mortensen (2016) I politikkens vold. Offentlige lederes vilkår og muligheder. København: Jurist- og økonomforbundets Forlag. Side 33-60.
  • Pallesen, Thomas (2019) Forvaltningslære og -organisationsteori: Hvad kan vi lære af –organisationsteorien? Offentlig forvaltning – et politologisk perspektiv. 2.udgave. København: Hans Reitzels Forlag. Kapitel 8 (side 209-234).
  • Ledelseskommissionen (2018) Sæt borgerne først. Ledelse i den offentlige sektor med fokus på udvikling af driften. Ledelseskommissionens rapport.
  • Trillingsgaard, A. (2015) Ledelsesteamet gentænkt - Sådan skaber I kurs, koordinering og commitment. Viborg: Dansk Psykologisk Forlag. Kapitlerne 1-4, 8 og 10 er pensum.
  • Dahl, Kristian og Thorkil Molly Søholm (2017) Leadership Pipeline i den offentlige sektor, Akademisk Kvarter Volume 06. Forår 2013, side 9-29
  • Bryde, M., Hess, C.J., Bjerregaard, T. Relationel koordinering. Lederweb, 2016. Side 4-25.
  • Edwards, M. G. (2005). The integral holon: A holonomic approach to organisational change and transformation. Journal of Organizational Change Management, Vol. 18. (no. 3), 269-288.
  • Kaplan, R. E., & Kaiser, R. B. (2003). Developing versatile leadership. Mit Sloan Management Review, Summer,19-26.
  • Laloux, F. (2014). Common cultural traits. I: Reinventing organizations: a guide to creating organizations inspired by the next stage of human consciousness. First Edition. (pp. 225-234). Belgium: Nelson Parker.
  • Rook, D. & Torbert, W. R. (2005). Seven transformations of leadership. Harvard Business Review, s. 67-76.
  • Sonne, M., & Tønnesvang, J. (2013). Den systematiserede feltmodel. I: Integrativ Gestalt Praksis. Kompleksitet og helhed i arbejdet med mennesker, 1. udgave. (pp. 30-59; 177-182). København: Hans Reitzels Forlag. 
  • Tønnesvang, J., Schou, S. & Hansen, M. M. (2020). Medarbejdervitaliserende samtaler. Guide til fremme af engagement og kvalificeret selvbestemmelse i arbejdslivet samt udvikling af vitaliserende arbejdsmiljøer. Aarhus: Klim (pp. 7-107).

Undervisningsform

Faget udbydes i Aarhus.
Der undervises 30 timer fordelt over 5 heldages-forløb og en spørgetime. Undervisningen foregår på dansk. Undervisningsformen omfatter dialogbaserede forelæsninger, cases, plenumdiskussioner, rollespil og gruppearbejde. 

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.

Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:

  • Konfrontationstimer: 30 timer
  • Forberedelse: 60 timer
  • Eksamensforberedelse og Eksamen: 45 timer


I alt 135 timer.

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: Maj/juni
Reeksamen: August
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Mundtlig prøve med forberedelse

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Forberedelse

30 minutter.

Varighed

30 minutters mundtlig eksamen.

Hjælpemidler

Ingen hjælpemidler tilladt.

ECTS-point

5

Uddybende information

Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand med tilsvarende forberedelsestid, således at næste eksaminand trækker en case, lige efter karaktergivningen for eksaminanden placeret to pladser før på listen. Casene omhandler praktisk ledelse af ledere, evt. kombineret med overvejelse om ledelse opad og/eller udad. 

EKA

B770010102

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2024 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2024 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2024 Valgfag Master i offentlig ledelse Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jan Tønnesvang jan@psy.au.dk
Mads Leth Jakobsen mads@ps.au.dk Institut ofr statskundskab, AU
Mickael Bech mibech@sam.sdu.dk Public Administration Odense
Niels Højbjerg nh@ps.au.dk Institut for statskundskab, AU

Deltagerbegrænsning

40