Strategisk Kommunikation

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770008102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master

Fagnummer: B770008101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 21-08-2023


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770008101

Fagtitel

Strategisk Kommunikation

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

21-08-2023

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Arjen van Dalen avd@sam.sdu.dk Journalistik

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse.

Formål og sigte

Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I ofte komplekse, foranderlige og politiske omgivelser er det nødvendigt at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere offentlige organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende både til at håndtere hverdagssituationer, krisesituationer og implementeringen af nye ledelsestiltag. Det er læringsmålet, at den studerende opnår viden om fagets begreber, teorier og metoder således, at vedkommende både kan analysere og anvende disse i praksis. Den studerende skal kunne demonstrere færdigheder i at udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation. Den studerende skal kunne analysere og vurdere forskellige kommunikationstiltags relevans og effekt. Derudover skal faget klæde den studerende på til selv at planlægge kommunikationsstrategiske tiltag.

Indhold

  • Kommunikationsfagets grundlæggende teorier, modeller og begreber
  • Kommunikationsplanlægning
  • Forholdet mellem intern og ekstern kommunikation
  • Issue management
  • Krisekommunikation
  • Troværdig og tillidsvækkende kommunikation
  • Employer branding
  • Forandringskommunikation

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere viden om fagets emner og således være i stand til at:
  • Redegøre for og skelne mellem fagets relevante teoridannelser
  • Redegøre for og skelne mellem fagets præsenterede modeller
  • Redegøre for og skelne mellem fagets kommunikationsbegreber.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder og således i praksis er i stand til at:
  • at anvende fagets begreber, teorier og modeller på konkrete kommunikationsproblemer og potentialer,
  • udvælge og anvende kommunikationsteorier til den strategiske håndtering af interne og eksterne kommunikationsproblematikker,
  • forholde sig kritisk til kommunikationstiltag, som tager udgangspunkt i fagets litteratur. 

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:

  • diskutere kommunikationsproblematikker og komme med konstruktive forslag til løsninger.

Litteratur

Hansen, Jens Otto Kjær og Hanne Birgitte Jørgensen (2015). Strategisk kommunikation for praktikere. I andres Brød 2.0, Aarhus: Forlaget Ajour

Nielsen Femø, Mie (2014): Strategisk kommunikation. Akademisk Forlag. 

I alt ca. 600 sider.

Herudover artikler og kapitler, der lægges ud på Itslearning. 
Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.  

Undervisningsform

Faget læses i Odense.

Faget undervises primært på dansk.

For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at teoriforelæsninger kombineres med gruppediskussioner og mindre øvelser.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.

Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:

  • Konfrontationstimer: 32,5 timer 
  • Forberedelse til undervisning: 65 timer
  • Forberedelse til eksamen: 10 timer
  • Eksamen: 27,5 timer 
I alt 135 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: Maj/juni
Reeksamen: August
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret.

Omfang

Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag (inklusiv litteraturliste).

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Elektronisk udlevering via Digital Eksamen.

Indlevering af besvarelse

Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

5

Uddybende information

Opgaven skal besvares med udgangspunkt i kommunikationen i den studerendes organisation.

EKA

B770008102

Ekstern kommentar

Bemærk - faget er identisk med det tidligere fag Strategsik kommunikatipon fagnummer 9225901

Brugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2024 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2024 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Forår 2024 Valgfag Master i offentlig ledelse Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Arjen van Dalen avd@sam.sdu.dk Journalistik Odense

Deltagerbegrænsning

40