Strategisk Kommunikation
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770008102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B770008101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 21-08-2023
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I ofte komplekse, foranderlige og politiske omgivelser er det nødvendigt at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere offentlige organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende både til at håndtere hverdagssituationer, krisesituationer og implementeringen af nye ledelsestiltag. Det er læringsmålet, at den studerende opnår viden om fagets begreber, teorier og metoder således, at vedkommende både kan analysere og anvende disse i praksis. Den studerende skal kunne demonstrere færdigheder i at udvælge og anvende fagets teorier, begreber og metoder til at analysere konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med en organisations strategiske kommunikation. Den studerende skal kunne analysere og vurdere forskellige kommunikationstiltags relevans og effekt. Derudover skal faget klæde den studerende på til selv at planlægge kommunikationsstrategiske tiltag.
Indhold
- Kommunikationsfagets grundlæggende teorier, modeller og begreber
- Kommunikationsplanlægning
- Forholdet mellem intern og ekstern kommunikation
- Issue management
- Krisekommunikation
- Troværdig og tillidsvækkende kommunikation
- Employer branding
- Forandringskommunikation
Målbeskrivelse - viden
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere viden om fagets emner og således være i stand til at:
- Redegøre for og skelne mellem fagets relevante teoridannelser
- Redegøre for og skelne mellem fagets præsenterede modeller
- Redegøre for og skelne mellem fagets kommunikationsbegreber.
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere færdigheder og således i praksis er i stand til at:
- at anvende fagets begreber, teorier og modeller på konkrete kommunikationsproblemer og potentialer,
- udvælge og anvende kommunikationsteorier til den strategiske håndtering af interne og eksterne kommunikationsproblematikker,
- forholde sig kritisk til kommunikationstiltag, som tager udgangspunkt i fagets litteratur.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning kan den studerende demonstrere kompetencer og således være i stand til at:
- diskutere kommunikationsproblematikker og komme med konstruktive forslag til løsninger.
Litteratur
Hansen, Jens Otto Kjær og Hanne Birgitte Jørgensen (2015). Strategisk kommunikation for praktikere. I andres Brød 2.0, Aarhus: Forlaget Ajour
Nielsen Femø, Mie (2014): Strategisk kommunikation. Akademisk Forlag.
I alt ca. 600 sider.
Herudover artikler og kapitler, der lægges ud på Itslearning.
Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.
Undervisningsform
Faget læses i Odense.
Faget undervises primært på dansk.
For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at teoriforelæsninger kombineres med gruppediskussioner og mindre øvelser.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr ECTS. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
- Konfrontationstimer: 32,5 timer
- Forberedelse til undervisning: 65 timer
- Forberedelse til eksamen: 10 timer
- Eksamen: 27,5 timer
I alt 135 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: Maj/juni
Reeksamen: August
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk
Varighed
I løbet af semestret.
Omfang
Hjemmeopgaven må højst fylde 10 sider à 2.400 anslag (inklusiv litteraturliste).
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Udlevering af opgave
Elektronisk udlevering via Digital Eksamen.
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
Opgaven skal besvares med udgangspunkt i kommunikationen i den studerendes organisation.
EKA
B770008102
Ekstern kommentar
Bemærk - faget er identisk med det tidligere fag Strategsik kommunikatipon fagnummer 9225901
Brugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Forår 2024 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |