Æstetisk kvalitet i skrivning
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- viden om stilistiske og stemningsmæssige virkemidler i skrivning.
- indsigt i problemstillinger relateret til æstetisk vurdering og litterær kritik, aktuelt og historisk.
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne analysere fiktive og ikke-fiktive teksters betydningsdannelse med henblik på at karakterisere og vurdere sproglig og æstetisk kvalitet.
- begrebsligt at kunne diskutere teksters litterære kvaliteter – herunder sproglige, æstetiske og stemningsmæssige kvaliteter.
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne reflektere over problemstillinger i forhold til litterær kvalitet og sproglig betydningsdannelse.
Indhold
Formålet med dette kursus er gennem de studerendes egen skrivning kreativt-produktivt at opøve en analytisk kvalificeret viden om æstetiske kvaliteter i tekster – herunder teksters stemningsmæssige og stilistiske kvaliteter – og at skærpe den studerendes forståelse for æstetisk kvalitet og de virkemidler, der bidrager hertil. Disse virkemidler omfatter fx syntaks, figurer, billedsprog, stilhøjde og undertekst. Kurset arbejder følgelig med mange forskellige teksttyper: lyrik, prosa, dramatik og essays. Kurset introducerer ligeledes problemstillinger i forhold til æstetisk vurdering og litterær kritik, aktuelt og historisk.
Der arbejdes med analyser af skønlitterære, dramatiske og essayistiske tekster med henblik på sprogkvalitet og æstetisk vurdering. Der bliver lagt særlig vægt på at introducere begreber og normer for sprogkvalitet, herunder eksempelvis syntaksanalyse, figurer, billedsprog, stilhøjde og undertekst. Der arbejdes også med principper for æstetisk vurdering og grundlæggende træk af den moderne litterære kritiks historie, eksempelvis formalismen, afvigelsesæstetikken og den ideologiske tekstlæsning. Analysearbejdet sigter mod at sætte den studerende i stand til at gennemføre en begrebslig funderet argumentation for vurdering af teksters sprogkvalitet. Analysearbejdet skal endvidere give den studerende kvalifikationer til at diskutere principper for æstetisk vurdering samt praktisere vurdering.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, diskussioner, øvelser, e-læring, summemøder, refleksionspapirer, arbejdsspørgsmål, gruppeoplæg, peer feedback, case- og problembaseret læring, vejledning, selvstændige studier, deltagelse i selvorganiserede læsegrupper, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter osv.
Feed-back: Der gives individuel feedback på 3 skriveøvelser, på 2 af dem skriftlig feedback, på den sidste mundtlig feedback.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres. Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Undervisningens omfang: 4 ugentlige timer - 3 undervisningstimer og 1 øvelsestime
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,10, 11 og 12, som faget i særlig grad understøtter.
Skema for faget
Yderligere information
Seminardage i efteråret 2023
1. seminardag - lørdag den 9. september 2023
2. seminardag - lørdag den 18. november 2023
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.