Virtual og Augmented Reality 1
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560036102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T560036101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 12-04-2023
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
5
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Nielsen | jani@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Kamilla Juel Sørensen | kjs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Morten Lyk | moly@mmmi.sdu.dk | Department Services, MMMI | |
Patricia Bianca Lyk | pabl@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Undervisningssekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
- redegøre for centrale begreber inden for Mixed reality, Augmented Reality og Virtuel Reality
- reflektere anvendelse af Mixed Reality i praksis
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- anvende teori om Mixed Reality til analyse af 3D platforme
- anvende 3D-modellerings værktøjer
- designe interaktive systemer til Augmented og Virtual Reality
- implementere en kørende prototype af Augmented eller Virtual Reality
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- udviklinge Augmented eller Virtual Reality prototyper fra idéfasen til digital implementering
- udarbejde en skriftlig rapport, som redegør for centrale træk ved produktet og udviklingsforløbet
Indhold
Kurset har fokus på teknologier inden for feltet Mixed Reality, hvor den fysiske og virtuelle verden kombineres som fx i Augmented Reality og Virtual Reality. Ved Augmented Reality lægges et virtuelt lag oven på de fysiske omgivelser. Ved Immersive Virtuel Reality omsluttes brugeren i teorien helt af den virtuelle verden.
Formålet er, at den studerende skal kunne anvende Mixed Reality, Virtual Reality og Augmented Reality teknologier i udvikling af applikationer til brug inden for læring, simulation og spil. De studerende skal kunne vurdere potentialer, udfordringer og modenhed for disse teknologier.
Indhold:
- Teori om Mixed Reality, Virtual Reality og Augmented Reality, fx viden om immersion, presence, cybersickness, embodiment, locomotion og interaction.
- Teknologiske platforme for Augmented Reality og Virtual Reality.
- Introduktion til 3D-modellering
- I kursusforløbet afprøves og analyseres eksisterende applikationer i feltet Mixed Reality.
- Derudover udvikles der egne prototyper inden for feltet fx ved anvendelse af Unity3D til HTC Vive, Oculus Rift eller Google Cardboard.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Kombination af teori og praksis
Undervisningssprog
Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
I slutningen af semesteret
Udprøvninger
Eksamen
EKA
T560036102
Navn
Eksamen
Beskrivelse
Projekt med prototype
Obligatorisk opgave og afleveret grupperapport. Grupperapporten skal være individualiseret.
Prøveform
Projektrapport
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
ECTS-point
5
Uddybende eksamensinformation
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2023 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | |
Forår 2023 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense |